sisältö:
startti
artikkelit
haastattelut
live-arviot
levyarviot
höpöhöpö
pääkirjoitus
|
The Jesus And
Mary Chain - Ruisrock 1998
- haastattelu
julkaistu aiemmin Plastic Passionin paperiversiossaYksi Plastic Passionin ikuisuussuosikeista,
The Jesus And Mary Chain on taas ajankohtainen. Viime
vuoden kesäkuussa ilmestyi yhtyeen Munki-albumi ja
samaisen kuun lopussa The Jesus And Mary Chain vieraili
Ruisrockissa. Hankalana haastateltavana tunnettu yhtye
piti ennen keikkaansa pressitilaisuuden, joka muutti
ainakin minun käsitykseni yhtyeen
epäystävällisyydestä
The Jesus And Mary Chain on
pitänyt pitkän hiljaisuuden. Albumirintamalla tauko oli
lähes neljä vuotta ja koska yhtye ei ole journalisteja
kiinnostava miljoonamyyjä eikä myöskään MTV:n
uutispiikkeihin sopiva häirikkölauma kuten
alkuvuosinaan, niin yhtyeen olemassaolo on ollut
periaatteessa epäselvää. Neljästä julkisuudelle
hiljaisesta vuodesta huolimatta The Jesus And Mary Chain
ei ole viettänyt lomaa vaan tehnyt rauhallisesti
Munki-albumiaan omassa Drugstore-studiossaan Lontoossa
- Munki on nauhoitettu kolmen vuoden aikana.
Emme tietenkään olleet koko aikaa studiossa, mutta
kolme vuotta me teimme uutta albumia,
yhtyeen kitaristi Ben Lurie kertoo ja hörppii tasaiseen
tahtiin Sol-pullostaan.
Munkin edeltäjä Stoned And Deathroned oli
akustisvoittoinen, mutta uutuusalbumilla sävy on taas
rokkaavampi.
- Munkin rokkaavuus on reaktio edelliseen
levyyn. Kasvua? Ehkäpä. Uusi levy on nauhoitettu
suurelta osin livenä studiossa, Ben jatkaa
ja saa hiljaisempana haastateltavana olleen Jim Reidinkin
kommentoimaan uutta levyä.
- Levy on mielenkiintoinen ja sillä on
hienoa musiikkia. Minä en välitä muotisuuntauksista,
me teemme sellaista musiikkia kuin haluamme ja jatkamme
toimintaamme niin kauan kuin haluamme.
Munki on erittäin vaihteleva levy. Osa biiseistä
kuulostaa perinteiseltä Jesus And Mary Chainilta, mutta
muutamissa biiseissä mennään kauaskin tutusta
soundista. Hope Sandovalin laulama Perfume on lähes
trip-hopia, Reidien sisaren Sister Vanillan laulama Moe
Tucker kuulostaa Velvet Undergroundin ja Blondien
yhteistyöltä, 7-minuuttinen Commercial on komeata lo-fi
bluesia.
- Miksikö levy on niin vaihteleva?
Halusimme tehdä kiinnostavan ja monipuolisen albumin ja
kuten sanoin, niin levy on nauhoitettu kolmen vuoden
aikana. Kolmeen vuoteen mahtuu erilaisia mielialoja ja
tietenkin kolmen vuoden aikana on tullut kuunneltua
paljon erilaista musiikkia, Ben vastaa ja
keskeyttää analyysini albumista.
Munki eroaa edeltäjistään myös julkaisijansa osalta.
Aiemmat Jesus And Mary Chain -albumit on julkaissut WEA:n
alamerkki Blanco y Negro, mutta Munkin julkaisusta vastaa
Creation. Yhtye ei kuitenkaan ole ensimmäistä kertaa
Creation-tallissa, sillä ensimmäinen Jesus-sinkku
Upside Down ilmestyi vuonna 1984 Creationin julkaisemana.
Nimellisesti yhtye palasi samaan yhtiöön, mutta
tuskinpa Creation on enää samanlainen yhtiö kuin
alkuaikoinaan. Onhan Creation kokenut mm. Oasisin
megasuosion.
- On hienoa olla taas Creationilla, mutta
niin kuin sanoit, ei yhtiö ole enää sama kuin uramme
alkuvaiheessa. Nyt yhtiöllä on huomattavasti enemmän
rahaa ja samalla myös paremmat resurssit panostaa
yhtyeisiinsä, Jim kehuu työnantajaansa ja
paljastaa omia näkymyksiään ByN:n ja Jesus And Mary
Chainin teiden erkaantumisesta.
- Meillä oli ongelmia WEA:n johdon kanssa,
mutta Creationilla asiat ovat toisin.
Jesus And Mary Chainin perustaneet
Reidin veljekset Jim ja William ovat aina olleet kovia
ottamaan toisistaan mittaa ja välillä on ollut todella
tiukkaa saada kaksikko samaan huoneeseen. Ruisrockissa
molemmat veljekset olivat vielä mukana bändissä, mutta
Munki-kiertueen siirryttyä Amerikkaan veljeksistä
vanhempi ja viisaampi eli William erosi yhtyeestä kesken
keikan. Eroa on pidetty lopullisena, mutta minä en
ainakaan oikein jaksa uskoa, etteivätkö Reidin
veljekset enää tekisi yhdessä musiikkia Jesus And Mary
Chainina. Koska tulehtuneet veljessuhteet ovat olleet
aina tiedossa, niin asia tuli puheeksi myös Ruisrockin
lehdistötilaisuudessa.
- Kiertueella on helppo huomata, ettäme
vihaamme toisiamme, mutta veljet ovat veljiä ja tuskin
suhteemme haittaa bänditoimintaa, Jim
selvittelee suhdettaan Williamiin, joka ilmeisesti on
herkkä persoona monessakin suhteessa. William on mm.
lopettanut kokonaan haastatteluiden antamisen, koska ei
pidälehdistöstä. Jimin ja Benin siirtyessä
toimittajien kanssa pressihuoneeseen William katseli
rauhallisesti oman takahuoneensa ovelta tapahtumaa, eikä
tuntunut mitenkään kaipaavan huomiota. Tosin hän ei
myöskään mitenkään häiriintynyt, kun otin kuvan
laiskasti seinään nojailevasta kitaristista.
Pressitilaisuuden jälkeen vaihdoin muutaman sanan
Williamin kanssa ja hän vaikutti erittäin
ystävälliseltä eikä mitenkään pitänyt minua
häiriötekijänä, vaikka paidassani roikkuikin
pressikortti.
Jesus And Mary Chain piti
Ruisrockissa lyhyehkön pressin ja koska kyseessä oli
lähes kaikille toimittajille avoin tilaisuus, niin
sekaan mahtui myös turhiakin kysymyksiä kuten "Oletteko
olleet aiemmin Suomessa?" ja "Mitä pidätte
maastamme?". Alku-urallaan Jim Reid olisi saattanut
keskeyttää pressin liian typerän kysymyksen takia,
mutta tällä kertaa Jim vastaili kuuliaisesti.
- Olemme olleet Suomessa kahdesti. Vuosina
1985 ja 198, yeah 1988. Kiitos. Sinähän tunnut
tietävän meidän asiat paremmin kuin minä itse,
Jim kiittää minua kerrottuani miettimistaukonsa aikana
oikean vuosiluvun.
- Minä olen ensimmäistä kertaa Suomessa,
Ben jatkaa ja saa kuulla olevansa samanlaisessa
tilanteessa Jimin kanssa.
- No en minäkään muista mitään
edellisistä vierailuista. Olimme aivan liian humalassa,
Jim naurahtaa ja hörppää lauseensa jatkoksi kulauksen
Sol-pullostaan.
Tällä kertaa yhtye tuntuu kuitenkin olevan selvinpäin,
vaikka ovatkin ottaneet pressiin olutpullot mukaansa.
Ehkäpä matka Helsinki-Vantaan lentokentältä
Kansanpuistoon on kuivannut suun.
- Mitäkö pidämme Suomesta? Vaikea sanoa.
Emme ole nähneet muuta kuin auton, backstagen ja tämän
huoneen, Ben vastaa jonkun maaseutulehden
kesätoimittajatytölle, joka kaiketi haaveili saavansa
mukavan kaunista luontoamme kehuvan vastauksen.
Ja loppuun vielä
paperiversion Ruisrock 1998 -raportista poimittu The
Jesus And Mary Chain -osuus:
The Jesus And Mary Chain käveli arkivaatteissaan lavalle
klo 21.40 ja aloitti keikan ilman mitään turhia
alkulöpinöitä Munki-albumin Degeneratella. Yhtye oli
alusta alkaen uskollinen nykytyylilleen eli lavalla ei
juurikaan liikuta, riehuta tai puhuta, vaan keskitytään
oleelliseen eli soittamiseen. Monelle katsojalle
eleettömyys oli liikaa, mutta minun makuuni keikka oli
mitä loistavin tutustuminen Jesus And Mary Chainin
live-meininkiin. Jos yhtyeen vokalisti kehoittaa
vähäeleisesti ilman sanoja useamman biisin jälkeen
yleisölleen 'älkää suotta taputtako', niin bändi ei
voi olla muuta kuin loistava.
Suurin osa biiseistä oli tuoreelta Munki-levyltä ja
valinta oli perusteltu, sillä uudet biisit, erityisesti
Stardust Remedy ja Supertramp, kulkivat mainiosti.
Supertrampin aikana nähtiin myös vakavanaamaisen
kitaristi William Reidin ainoa lavahymy. Vaikka Jesus And
Mary Chain on saanut useita brittilistamenestyjiä, ei
yhtyeellä ole rasitteenaan 'pakolliset hitit'-osastoa,
joten keikoillaan yhtye voi valita vanhaa materiaaliaan
jokseenkin vapaasti suututtamatta yleisöään.
Ruissalossa vanhoista kuultiin Far Out And Gone, Head On,
keikan ehdoton ykköshetki Happy When It Rains, Teenage
Lust, konetaustoja hyödyntänyt Sugar Ray sekä
päätösbiisinä kuultu Reverence, joka alkoi hitaasti,
mutta kiihtyi ja kasvoi lopulta Velvet Underground -tyyliseksi
meteliksi.
Aku-Tuomas Mattila
paluu plastic-starttiin
paluu haastatteluihin
kommentoi tai kysy: [email protected]
|