Sju aktivister på taket
... er bedre enn én i spjeldet
Nok en gang: Ny aksjon på taket av den amerikanske ambassadens inngangsparti, 7. november 2000.
Dunnit again: More action on the roof of the entrance of the US embassy in Oslo, 7. November 2000 (Election day).
========================================
Pressemelding 07.11.2000 kl. 16.25
fra Støttekomiteen for Mumia Abu-Jamal i Norge
- HELLER 7 FANGER PÅ TAKET ENN EN I SPJELDET!
SAK: FANGEDRAKTER i aksjon mot dødsstraff og fengslingen av Mumia Abu-Jamal
STED: Den amerikanske ambassade
TID: Tirsdag 7. november kl. 16:25, i anledning presidentvalget i USA.
7 representanter fra Støttekomiteen for Mumia Abu-Jamal har i dette
øyeblikk iført seg fangedrakter og inntatt taket på inngangspartiet
til den amerikanske ambassade. De nekter å fjerne seg. I forbindelse
med at amerikanerne i dag velger ny president, ønsker Støttekomiteen
for Mumia Abu-Jamal å rette oppmerksomheten mot bruken av dødsstraff
i USA og de innsattes forhold generelt, og saken til Mumia Abu-Jamal
spesielt.
BAKGRUNN: VALG, MEN INGEN Å VELGE MELLOM...
Idag stemmes det i USA. Amerikanerne skal velge hvem som blir deres
nye president. Det er et valg som får konsekvenser langt utover USAs
grenser. I et mennskerettighetsperspektiv gir ikke presidentskiftet
grunn til noen som helst optmisme. Begge de ledende kandidatene er
tilhengere av dødsstraff.
========================================