"Bed till Gud att alla han förlåter"! Bah! Gud har väl annat att göra än att förlåta obetydliga små människosjälar! Personligen har Han inte dömt en syndare sedan Han dömde Judas till att evigt tuggas i Lucifers dreglande käftar, så människorna ska inte inbilla sig att det tjänar något till med deras eviga böner och klagan... För övrigt medför det vissa svårigheter att försöka kommunicera med det bländande starka, evigt klara ljussken som är Herren Gud. Se bara vad som hände med Ikaros!
 Nej du, lilla människosjäl, du får allt nöja dig med att dömas av mig, Minos, en av underjordens domare. Ja, du hörde rätt: underjorden. Inte ens skärselden har du kvalificerat till med ditt syndiga leverne. Så... vad har du för synder på hjärtat lilla vän? I vilken krets i helvetet hör du hemma?
 Seså, högre, tala ut! Du är inte den ende som ska bli dömd idag, själarna flockas bakom dig i led vid led. Inte för att det gör mig något, jag har all tid i världen på mig, som man brukar säga. Men dina olycksbröder verkar villiga att själva verkställa din dom om du inte stiger ur vägen snart... Så nu talar du? Välsmord i käften ännu efter döden, men din lilla ironi om att du ju skändat Gud genom att be honom förlåta en ovärdig som du är blodigaste allvar här nere. Blod, hörde du det? Du får väl nog av sådant vad det lider. Låt mig se, kättare eller gudsbespottare, gudsbespottare får det bli... Det blir till att lida i den heta sandöknen med eldregn i den sjunde kretsen.
 Åja, än får du inte gå! Var det kanske för gudsbespottningen i "De hängdas ballad" du blev dömd till hängning? Vad fler synder har du begått? Tala ur skägget, eller ska jag säga skuggan av det skägg som korparna redan hackar? Jaså, du var en vällusting och kopplare? Nå, för det första klarar du dig undan med att evigt  drivas runt av orkaner och virvelvindar i den andra kretsen, men för det andra blir det till att drivas runt av demoners piskor i den åttonde. Vad har du mer på hjärtat, fram med det!
 Jaså mördare och rövare också? Då blir du dömd till sjunde kretsen än en gång, men nu för att kokas i blod. Jag förutspådde ju att du skulle få mer än nog av blod, hade jag inte rätt? Men låt se nu... Skulle du dömas för alla dina synder sammantaget vore det till sju och två och åtta och sju gör tjugufjärde kretsen, men någon sådan håller vi oss inte med här. Jag kunde väl kanske utverka någon form av specialtillstånd för dig att få trampas under Lucifers fotsulor, för djupare än så i avgrunden kan man väl just inte komma, men då skulle det bli en sådan hög av syndare därnere att själarna ända uppe i Limbo finge skåda helvetesfurstens tre anleten, och ett sådant straff har de då inte gjort sig förtjänta av där! Nej, du får helt sonika sona den värsta av dina synder som brukligt är. Sonika och sona, hörde du den! Iväg med dig nu till åttonde kretsen. Det är första klyftan där själarna drivs runt i täta led under piskorna, du kan inte missa det. Nästa!

 Tillbaka

Hosted by www.Geocities.ws

1