"Bed till Gud att alla han förlåter"!
Bah! Gud har väl annat att göra än att förlåta
obetydliga små människosjälar! Personligen har Han inte
dömt en syndare sedan Han dömde Judas till att evigt tuggas i
Lucifers dreglande käftar, så människorna ska inte inbilla
sig att det tjänar något till med deras eviga böner och
klagan... För övrigt medför det vissa svårigheter
att försöka kommunicera med det bländande starka, evigt
klara ljussken som är Herren Gud. Se bara vad som hände med Ikaros!
Nej du, lilla människosjäl, du får allt nöja
dig med att dömas av mig, Minos, en av underjordens domare. Ja, du
hörde rätt: underjorden. Inte ens skärselden har du kvalificerat
till med ditt syndiga leverne. Så... vad har du för synder på
hjärtat lilla vän? I vilken krets i helvetet hör du hemma?
Seså, högre, tala ut! Du är inte den ende som
ska bli dömd idag, själarna flockas bakom dig i led vid led.
Inte för att det gör mig något, jag har all tid i världen
på mig, som man brukar säga. Men dina olycksbröder verkar
villiga att själva verkställa din dom om du inte stiger ur vägen
snart... Så nu talar du? Välsmord i käften ännu efter
döden, men din lilla ironi om att du ju skändat Gud genom att
be honom förlåta en ovärdig som du är blodigaste allvar
här nere. Blod, hörde du det? Du får väl nog av sådant
vad det lider. Låt mig se, kättare eller gudsbespottare, gudsbespottare
får det bli... Det blir till att lida i den heta sandöknen med
eldregn i den sjunde kretsen.
Åja, än får du inte gå! Var det kanske
för gudsbespottningen i "De hängdas ballad" du blev dömd
till hängning? Vad fler synder har du begått? Tala ur skägget,
eller ska jag säga skuggan av det skägg som korparna redan hackar?
Jaså, du var en vällusting och kopplare? Nå, för
det första klarar du dig undan med att evigt drivas runt av
orkaner och virvelvindar i den andra kretsen, men för det andra blir
det till att drivas runt av demoners piskor i den åttonde. Vad har
du mer på hjärtat, fram med det!
Jaså mördare och rövare också? Då
blir du dömd till sjunde kretsen än en gång, men nu för
att kokas i blod. Jag förutspådde ju att du skulle få
mer än nog av blod, hade jag inte rätt? Men låt se nu...
Skulle du dömas för alla dina synder sammantaget vore det till
sju och två och åtta och sju gör tjugufjärde kretsen,
men någon sådan håller vi oss inte med här. Jag
kunde väl kanske utverka någon form av specialtillstånd
för dig att få trampas under Lucifers fotsulor, för djupare
än så i avgrunden kan man väl just inte komma, men då
skulle det bli en sådan hög av syndare därnere att själarna
ända uppe i Limbo finge skåda helvetesfurstens tre anleten,
och ett sådant straff har de då inte gjort sig förtjänta
av där! Nej, du får helt sonika sona den värsta av dina
synder som brukligt är. Sonika och sona, hörde du den! Iväg
med dig nu till åttonde kretsen. Det är första klyftan
där själarna drivs runt i täta led under piskorna, du kan
inte missa det. Nästa!
Tillbaka