Det är tid att börja tänka på att fylla sin barnkvot. Ja, jag har ännu några år på mig innan den avskrivs, men när jag väl fyllt 40 är det för sent. Det kan tyckas  grymt att barnkvoten blir ohjälpligt avskriven vid 40, då de flesta ännu är fertila, men det beror ju på att risken för att få missbildade eller sjuka barn då ökar. Om fler skaffade sitt barn efter 40 skulle Staten få bekosta fler aborter innan man lyckades avla ett friskt barn. Ja, naturligtvis får man behålla ett sjukt eller missbildat foster om man så vill, men då blir man ju förbunden att ta hand om det till dess död, och själv bekosta alla hjälpmedel och mediciner.
 Jag kanske blir en av de som aldrig utnyttjar sin rättighet till ett barn, men det betyder inte att någon annan kan ansöka om ett extrabarn. Denna naturliga lilla minskning av befolkningen har Staten tvärtom räknat med för att vi inte ska vara ohållbart många då vi företar den Långa Färd vi förbereder oss för. Vi är inte många jämfört med de miljarder som uppfyllde jorden en gång i tiden, men ju färre vi är desto bättre.
 Det här resonemanget om barn påminner mig om mina fäder. Jag säger mina fäder, fastän det naturligtvis bara är den ene av dem som är min "riktige" far. Nog förstår jag vem av dem det är, för min bror har en krök på näsan som är misstänkt lik Peters, och mina blåa ögon är såpass ovanliga att de bara kan komma av Missnes nordliga härstamning, men de har aldrig bekräftat det utan lärt oss att kalla dem båda pappa. Någon mor har jag aldrig haft, utom det ägg en okänd kvinna donerat, men det var å andra sidan mycket länge sedan barn ansågs behöva en mor och en far.
 Den enda kvinna av mitt eget blod jag träffat är min farmor som fyllde hundra den där gången för sjutton år sedan. Min farmor, tänka sig att hon var med innan den Nya Världen byggdes. Jag önskar att jag tänkt på att fråga henne litet mer om hur livet var då, men jag var ung och såg hellre framåt än bakåt, och hon var en sådan barsk och sarkastisk gammal kvinna att jag väl inte riktigt vågade. Dessutom var hon halvdöv och skrek bara "va?!" som svar till allt utom det märkliga oljud hon kallade hårdrock och älskade att spela på en uråldrig ljudanläggning. Jag minns så tydligt hennes hundraårsdag, hon satt i sin rullstol, sin uråldriga eldrivna rullstol hon vägrat byta ut mot något modernare, och som hon älskade att slira runt i med högsta hastigheten bara för att anklaga alla som råkade komma i vägen för ovarsamhet.
 "Jahaja, nu är man lika gammal som sångerna i Dantes komedi är många, men den slutade i alla fall bättre än den började, i stället för tvärtom!" konstaterade hon, och så tvärdog hon. Jag kunde ha svurit på att hon gjorde det med flit, att hon hållit ut dessa sista år bara för att få göra en spektakulär sorti på sin hundraårsdag. Det vore likt henne, inte för att jag någonsin kände henne, men det vore likt den kvinna Missne berättat om.
 Det är så mycket jag borde frågat henne om. Hon levde sannerligen i en brytningstid, tänka sig att hon var född redan på 1980-talet! På hennes tid var allt så svindlande annorlunda, att det är nästan omöjligt att tänka sig, även om tekniken redan då utvecklades i ett allt snabbare tempo.
 Hon föddes långt uppe i norr, på den tid då världen ännu bestod av en mängd småstater och människorna levde ovan jord. Landet där hon föddes är nu ständigt fruset, på grund av att smältvatten från Arktis ändrat den varma Golfströmmens lopp, men det sägs att det var mycket vackert på den tiden. Temperaturen kunde växla mellan 30 plusgrader och 30 minusgrader beroende på årstiden, och ändå levde man där i en tid då man ännu måste utsätta sig för klimatet med endast kläder som skydd! Det hände att människor frös ihjäl eller gick vilse i skogarna, och vid oväder kunde strömförsörjningen och alla kontakter med omvärlden skäras av, så otryggt var det att leva utspridda här och var på jordytan, i bostäder man ofta byggt själv.
 Missne har berättat märkliga historier om min farfar, historier han hört av farmor eftersom han själv aldrig träffat sin far. Farmor berättade att han vägrat foga sig i den Nya Världen, att han envisades med att uthärda Därute. Nu måste han naturligtvis vara död i alla fall, men tanken på att min farfar varit en av de mytomspunna Därute, skyddslösa, helt utan Statens trygghet, men likväl... fria... Det är en fascinerande tanke. Jag tänker mig honom som en envis, senig gammal man, brun i huden som man blev Därute till skydd från solens strålar, med långt grått hår och sådana kläder man tillverkade av döda djurs skinn, därför att de skyddade bättre än dåtidens syntetmaterial. Jag tänker mig honom så, för han skulle ha passat min vresiga, rebelliska farmor. Jag vet inte om han visste att farmor var gravid då han försvann, jag tror inte att Missne vet det heller. Om farfar hade vetat skulle han kanske ha stannat, låtit sig infogas i Systemet för trygghetens skull, men jag tvivlar på att han skulle ha klarat omställningen. Farmor gjorde det inte.
 Vi har det bra i den Nya Världen. Nyttigt solljus når oss genom de starka glastaken, men de farliga, cancerframkallande strålar som gör det omöjligt att leva Därute stängs ute. Temperatur och luftfuktighet är alltid idealiska och säkerheten är maximal. Om något ändå skulle hända finns ju larmet, och det är nära till andra människor. Vi är ständigt förbundna med varandra, till skillnad från hur det var då man levde var och en i sin lilla bostad, eller flera tillsammans men utan direktkontakt till räddningsstyrkor. Vi är dessutom jämlika, ingen arbetar för någon annan än Staten. Vissa sätter förstås den Planerande Klassen över den Verkställande Klassen, men även om den Planerande Klassen är mäktigare, kunnigare och ofta intelligentare så skulle Systemet rasa utan den Verkställande Klassen. Och det är ju inte frågan om några primitiva kroppsarbetare som i den Gamla Världen, nej, sådant sköter nanoarbetare och straffångar, den Verkställande Klassen består mest av ingenjörer och tekniker.
 Så finns ju den lilla klass jag själv hör till, Underhållarna, som är statsavlönade så länge människor behöver och uppmärksammar oss. Jag har läst och hört om den Gamla Världens Underhållare som ofta frös och svalt för sin konst, utan någon som helst trygghet. Det måste ändå ha givit dem inspiration, nu är det svårt. De skapade ofta utifrån orättvisor och ojämlika förhållanden, men nu när allt sådant är avskaffat...? Det fanns de som höjde sina röster för att stoppa miljöförstöringen, men nu är den konstant och vi lever skyddade ifrån den i vårt eget samhälle under jorden. Andra protesterade emot krig, men krig förutsätter ju flera småstater och existerar inte längre. Återigen andra ville ändra förhållandena för de människor som levde i de så kallade U-länderna, men dessa svältande miljarder finns inte längre. Dessa U-länder hade varken teknik eller pengar för att klara omställningen till den Nya Världen, och var inte anslutna till den union som senare skulle komma att bli Staten. Sjukdomar, miljöförstöring och fattigdom måste för länge sedan ha utplånat dem. Ingen kan leva Därute oskyddad, grödor och djur är förgiftade, liksom själva luften, och solstrålarna är livsfarliga. De få som av olika anledningar måste ut Därute, för att kontrollera våra vindkraftverk och solceller till exempel, har andningsmasker och avancerade skyddskläder. Dessutom har de genomgått ett mångårigt träningsprogram och flera tester, ungefär som astrounater eller stridspiloter i den Gamla Världen, föreställer jag mig.
 Jag talar om Staten, fastän den naturligtvis har ett namn: Europa. Europa, som betyder "den dystra" vill jag inte gärna använda i onödan. Risken för sammanblandning eller missförstånd är ju minimal, det finns bara en officiell stat till på jorden och det är U.S.A. Jag vet inte mycket om U.S.A, förhållandet är spänt även om något så primitivt som krig aldrig skulle kunna utbryta. Vart skulle man förresten kriga, skulle man skicka ut sina soldater att strida Därute? Nej, sådana meningslösheter skulle bara förpesta miljön Därute ännu mer, och det tjänar ingen på. Officiellt samarbetar vi med U.S.A, för i längden kan vi inte konkurrera med dem om vem som först ska företa den Långa Färden. Det är inte hållbart att konkurrera om en sådan sak, ju förr vi kommer i väg desto bättre, och de har många skickliga forskare och tekniker. Men misstänksamheten är stor, rädsla för att de har information som de hemlighåller för oss, och hemliga projekt på gång får Staten att själva hålla vissa framsteg inom forskningen för sig själva. Ingen vet säkert hur nära den Långa Färden vi är. Jag hoppas naturligtvis att det ska ske inom min livstid, men det är inte särskilt troligt. Först måste vattenmolekyler från rymden samlas in, och på något vis bindas till en lämplig planet, förmodligen Mars. Avståndet till Mars är överkomligt, och även om den är kallare än jorden skulle den med en atmosfär bli möjlig att leva på. När atmosfären med hjälp av vattnet skapats måste växter planteras ut, och slutligen djur överflyttas. Det kommer bli ett delikat arbete att skapa ett ekosystem som håller, främst naturligtvis runt planetens ekvator där klimatet är som gynnsammast. Sedan måste otaliga testgrupper skickas ut och den Långa Färden minutiöst planeras. Nej, det är inte särskilt troligt att det sker inom min livstid, även om Statens forskare kommit längre i sitt arbete än vad som är officiellt.
 Ska jag vara riktigt ärlig är jag inte säker på att jag vill vara med om den Långa Färden. Det vore lättande att se, att den hann komma till stånd innan min död, men jag vet inte om jag skulle vilja lämna jorden. Det vore så nytt och främmande att börja om från början på en helt annan planet, att bo i bostäder som förmodligen skulle ligga ovan jord, att tvingas avstå från en mängd bekvämligheter för att inte fresta på det nya, ömtåliga ekosystemet. Men det finns också saker jag skulle vilja uppleva, jag skulle vilja känna vinden blåsa och höra de fåglar och insekter jag bara hört inspelade på harmoniskapande ljudband. Jag skulle vilja se vilda djur, annat än de enstaka fåglar man ser skymta förbi som svarta fläckar över glastaken. All konst från den Gamla Världen är genomsyrad av naturskildringar och liknelser med företeelser i naturen som jag aldrig har upplevt. Visst kan man få se natur i de relativt oförstörda områdena genom de "omvända akvarium" som byggts för detta ändamål, både över och under havsytan, och visst kan man uppleva olika naturtyper med ljud, dofter och allt i Virtual Reality, men det är ändå inte samma sak. Något som vore mer likt riktigt natur är de odlingar som finns i gigantiska växthus, men de är enformiga och platta, och dessutom har bara straffångar och enstaka tillsyningsmän ur den Verkställande Klassen tillträde där.
 Missne, min blåögde far, måste förstås ha upplevt natur, han föddes ju år 2020, mitt under grundandet av den Nya Världen, men redan då måste man ha skyddsutrustning för att kunna vistas ute. Han talar inte gärna sin ungdom, jag förmodar att det var en svår brytningstid och att hans bittra, rebelliska mor inte gjorde det lättare för honom. Hon gav inte gärna upp sin frihet, min farmor. Ändå var hon född i en värld så full av förtryck och diskriminering. Det var konflikter mellan folkgrupper, religioner och politiska inriktningar. Nu när vi alla lever tillsammans i Staten och talar samma språk är allt sådant omöjligt. Eftersom vi blandats ser de flesta ganska lika ut; brunögda och brunhåriga med relativt ljus hy. Blåa ögon är ovanligt, eftersom brunt är det dominanta arvsanlaget. Min okända äggdonatormor måste alltså även hon varit ljusögd. De riktigt mörkhyade eller snedögda, som oftast var de som blev utsatta för förtryck i den Gamla Världen,  är ovanliga, eftersom de flesta med de utseendena levde i de så kallade U-länderna. Vad gäller religioner så är de visserligen tillåtna, men har inget starkare fäste. De flesta är väl av den uppfattningen att religiösa är aningen sinnesslöa eller förvirrade, när det nu finns så många vetenskapliga fakta att tillgå som man kan tro på i stället för andliga flummigheter.
 Missne har berättat att homosexuella, mycket på grund av religiösa skäl, trakasserades i den Gamla Världen, och att han skulle ha kunnit blivit misshandlad fysiskt och psykiskt för sitt val att leva med Peter. Absurda, barbariska tanke! Bakom detta låg en slags uppfattning om vad som var "normalt", och att man och kvinna var menade att leva och föröka sig tillsammans. Detta i en tid då skilsmässor och ensamma föräldrar var mycket vanliga, och då åtminstone kvinnor kunde befruktas på konstgjord väg. En del av skulden kan läggas på de religiösa som försökte leva efter de förlegade reglerna i en skrift kallad Bibeln, som redan då var 3500 år gammal. De allra flesta som tillhörde samma religion tog dock avstånd ifrån dessa absurda regler, och hade bara guden gemensamt med de Bibeltrogna, och med tiden blev det allt färre som ens brydde sig om guden. Jag kan tänka mig att det finns enstaka som har en uppfattning om något slags högre medvetande eller styrande makt förutom Staten, men de gör inget väsen av sig.
 Det är ett rättvist och jämlikt samhälle jag lever i. Alla utbildas till att arbeta för Staten och alla får statlig lön för detta. Ingen lämnas osedd och hjälplös som i den Gamla Världen, utan villkoren är lika för alla och Staten har perfekt kontroll över sin befolkning. Alla har rätt till en viss bostadsyta, och ingen har rätt till privata arbetare. Eftersom alla arbetar för Staten har alla fri sjukvård, och rätt tatt vistas i de allmänna lokaler som Staten inrättat, förutom de av förståeliga skäl relativt små bostadsutrymmena. Säkerheten är maximal med räddningscentraler och vaktstyrkor ständigt och överallt. Allt är kort och gott inrättat på ett så tryggt och demokratiskt sätt som möjligt, lika för alla. Ja, lika för alla, alla lika. Alltför lika. I den Gamla Världens litteratur debatterades det vilt hit och dit i olika frågor, man var oense, man stod på osäker grund, man... levde. Detta är harmoni, jag är ense med alla mina grannar, inget är onormalt eller störande, alla livsstilar är tillåtna och accepterade. Men det som kallas livsstilar är bara frågan om en yttre touche, i själva verket är vi alla lika, har vi alla likadana liv. Som Underhållare har jag väl något större frihet än de andra klasserna, men jag har inget att säga. Min konst är ljudlösa ljusspel att betrakta, den är inte störande och den säger ingenting. Villkoren för mitt skapande är bekväma, min försörjning är tryggad, min tillvaro konfliktlös. Vad kan skapas ur detta? Allt måste komma inifrån mig själv, men min själ har inte formats i den smältdegel av intryck som var den Gamla Världen. I den Nya Världen finns inget som är vilt eller fritt, kanske är det därför myterna om överlevande Därute sprids med sådan fart. Därute är den nya Världens okända, den Nya Världens religion. I det Därute vi själva avskärmat oss från finns osäkerheten, livsfaran och friheten. Friheten.

Tillbaka

Hosted by www.Geocities.ws

1