Hon visste inte vad hon gjorde där. Kunde inte förstå varför hon var där. När hon var riktigt liten hade hon trott att skillnaderna mellan dem och henne berodde på att de var vuxna och hon var barn. Men hon blev litet äldre, och det dröjde inte länbge innan hon märkte att hon var mycket olik även barn i hennes egen ålder.
 Bara som ett exempel avskydde och föraktade hon sin mor. Hon hade inte ens dåligt samvete över det, låg inte vaken om nätterna och bad till Gud om att hon skulle få älska sin mor. För övrigt trodde hon inte på Gud.
 Hennes mor var ingen dålig mor. Hon behandlade aldrig flickan illa, var inte strängare än andra mödrar. Nej, snarare tvärtom, och kanske var det det som var hennes olycka. Hon hade utvecklat en närmast kronisk nervositet, men så kan det gå om man har en dotter som hennes.
 Flickans far lämnade henne i fred. Kanske hade han förstått hur det var fatt redan när flickan var spädbarn. Kanske hade han redan då givit upp och beslutat att lämna henne i fred. Uppgivenheten låg i hans välmenande men menlösa karaktär.
 Honom kunde inte flickan avsky, men hon älskade honom inte heller. Hon var tom. Hon var sig själv nog, och behövde ingen annan.
 Redan när flickan var sex år gammal hade hon suttit djupt försjunken framför ett TV-program om Maya-indianerna. Om flickans mor hade varit hemma hade hon genast skickat flickan i säng. Man låter ju inte en sex års flicka se på rekonstruktioner av Maya-indianernas blodiga ritualer. Men modern var bortrest den kvällen.
 När hon senare kom hem fann hon flickan på sin favoritplats: på skohyllan i föräldrarnas garderob. Där satt hon hopkrupen, med blodet droppande från ett nålstick i fingret. När den chockerade modern förskräckt frågade vad som hade hänt, tittade flickan bara storögt på henne och svarade med allvarlig röst:
 "Jag offrar mitt blod till gudarna för att de skall ta mig hem."
 Om nu modern hade frågat vad flickan menade med "hem" vet man aldrig vad hon hade svarat, men det var modern alltför upprörd för att vara i stånd till. Som den godhjärtade. om än veka och naiva, kvinna hon var försökte hon förtvivlat dölja sin rädsla och oro, plåstrade om flickan och skickade henne i säng.
 Den här incidenten var droppen som fick bägaren att rinna öer. Sedan den dagen fick flickan följa med till diverse barnpsykologer och specialister, något hon senare bara skulle komma att minnas som en lång rad farbröder och tanter med hycklande leenden.
 Ingen av psykologerna hade någon säker diagnos att komma med, men alla var de överens om att flickan led av någon form av emotionell störning. De uppmanade föräldrarna att bemöta hennes avståndstagande och iskyla med att överösa henne med kärlek.
 Detta hade som följd att flickan blev allt mer bortskämd. Hennes stackars nervsvaga mor försökte förtvivlat ge henne den kroppskontakt psykologerna hade enats om var så viktig, men det hade bara som följd att flickan undvek sin mor mer och mer. Moderns insmickrande sätt gjorde henne illamående. Hon kune inte förstå varför alla människor alltid skulle visa sig glada och vänliga även om allt de kände var tomhet. Hon värdesatte äkthet och oförställning innan hon visste vad de orden betydde. Därför var hon alltid fullkomligt ärlig och visade sitt ogillande och sin likgiltighet inför allting öppet.
 Då flickan bara drog sig undan kroppskontakt försökte modern, som blivit beroende av olika lugnande och antidepressiva medel, visa sin kärlek på andra vis. Hon skämde bort flickan på alla upptänkliga sätt. Detta lärde flickan sig snart att utnyttja till att få sin vilja fram.
 Det hände att flickans far försökte hindra modern från att skämma bort flickan alltför mycket, men efter att gång efter annan ha bemötts med moderns tårögda vädjanden och hysteriska skrin om att inte vara så hjärtlös mot det stackars barnet gav han upp. Han gled ifrån sin fru och dotter, blev allt tystare, och tittade bara då och då upp bakom sin tidning med uppgiven blick.
 Det ska kanske sägas att flickn var parets mycket efterlängtade, första och enda, barn. Det kan ju tyckas att ödet var grymt som placerade denna iskalla, känslolösa varelses själ i just deras lilla flickas kropp. Ödet är dock outgrundligt och inget någon dödlig kan styra eller förutse.
 Hur som helst behövde inte det stackars paret stå ut med flickan länge till, för en dag, faktiskt inte långt ifrån flickans nionde födelsedag, försvann hon spårlöst.
 Kanske hade hon fått komma till en plats där hon hörde hemma, kanske inte.

 Tillbaka

Hosted by www.Geocities.ws

1