Viooltjes

Dit heb je allemaal nodig:

. gekleurd papier
· rondjes ponsje
· schaartje met scherpe punt
· muismat
· ciseleerpen
· verf (zwart, geel)
· dun ijzerdraad (op klos)
· sterrenhoekponsje
· naald
· zwarte fimo
· 'aarde' (bv. uit treinenwinkel, gedroogde koffie o.i.d.)
· lijm (Tacky glue)
· pincet (met punt)
· penseeltje 00
· dun papier (luchtpost, rijstpapier o.i.d.)
· droge oasis
· potje
Je vult eerst een potje met zwarte fimo en smeert dat in met lijm en strooit er 'aarde' op. Dan maak je de blaadjes. Je knipt rechthoekjes van ongeveer 10 x 5 mm en vouwt die dubbel, doe er een beetje lijm aan en plak die op elkaar met een stukje (ong. 4 cm) ijzerdraad ertussen. Goed laten drogen. Nu knip je met een scherp schaartje de blaadjes in model Je kunt ze nu groen verven. Om te drogen kun je het beste iedere keer de steeltjes in een stukje oasis prikken. Als alles droog is knip je de blaadjes kort (ong. 1 cm) af en buigt ze achteroverZet nu de blaadjes in een kringetje in het potje, en daar verspringend overheen nog een kringetje iets rechter op staande blaadjes.
 
Nu de bloemen. Pons met de ronde pons (hoekponsje cirkels of een gaatjestang) per bloem 5 rondjes (een klein plantje heeft 2 a 3 bloemen) in de basiskleur van de bloem Knip die rondjes met de schaar bij in de vorm die je op de foto ziet. (er blijft ongeveer een half rondje over met een puntje eraan). Maak de bloemblaadjes een beetje bol door met de ciseleerpen over de buitenrand te wrijven (terwijl de blaadjes op de muismat liggen!). Draai ze om en druk het puntje de andere kant op met de ciseleerpen. Pons nu uit donkergroen papier een sterretje van de kleinste maat en druk dat iets bol. Prik er met de naald twee kleine gaatjes in.
   
Steek een dubbelgevouwen stukje ijzerdraad erdoor. Draai het draad onder het sterretje om elkaar heen zodat het sterretje vast zit Doe een beetje lijm op een stukje karton en plak de eerst vier bloemblaadjes elkaar overlappend bovenlangs in het sterretje. De laatste plak je midden onder er overheen. Laat dit goed drogen voor je gaat schilderen.    
Verf nu eerst het 'zwarte hart' erin. Rechts en linksboven een klein puntje en midden onder een soort omgekeerd hartje. (Als dit niet erg duidelijk overkomt kijk dan goed naar de foto of pak een echt (maxi) viooltje erbij). Als het zwart goed droog is, maak je in het midden een piepklein geel stipje. Zet de bloemen nu tussen de blaadjes in het hart van het plantje, knip eerst de draadjes op maat af (evt. kun je de gedraaide stengels nog camoufleren door er bloementape om te doen). De bloemen moeten een iets 'geknikt' koppie hebben, dit gebeurt meestal vanzelf omdat het sterretje los aan het draad zit, anders moet je het met een pincet wat bijbuigen. Alles moet vooral klein zijn (bloempjes ongeveer 0,5 cm) anders zijn ze te groot voor 1:12 schaal. Succes!
Hosted by www.Geocities.ws

1