Staande geranium

Benodigdheden:
. wit schrijfmachinepapier
· verf (groentinten, bv. Apple Barrel sage green, indian green, ivory, brown oxide)
· gelakt dun draad (0,4),groen draad (0,6)
· geel/groen kleurpotlood
· gekleurd papier (rose, rood, wit)
. rond ponsje
· bloemenhoekponsje
· lijm (bv. Aleen's tacky glue)
· potje, bloembak o.i.d.
· 'zand' (bv. uit treinenwinkel, gedroogde thee of echt (droog) zand
· stukje fijne oasis
· schaartje met een scherpe punt
· draadtangetje
· pincet met punt
· muismat
· ciseleerpen (evt. breinaald)
· penseeltjes no. 3 + 00
· stukje droge oase in doosje
  •  
    Verf eerst een stukje wit schrijfmachinepapier in de kleur van de blaadjes, bv. bovenkant 'Indian green' en onderkant 'Sage green'.Begin dan met het uitponsen en uitknippen van de blaadjes (zie foto 1). Je hebt ongeveer 30 blaadjes nodig. Ze hoeven echt niet gelijk (ook niet van grootte) te zijn, dat is bij echte geraniums ook niet zo. Links zie je een hanggeraniumblaadje, rechts een blaadje voor een staande geranium! De linker is geponst en daarna bijgeknipt, de rechter is een geponst rondje en dan bijgeknipt. Als je alle blaadjes hebt geknipt kun je eventueel de randjes nog kleuren, bv. een creme randje of een bruine kring (zie foto 2). Dan teken je met kleurpotlood de nerven (zie foto 3).  
     
    Nu leg je ze op de achterkant van een muismat (priklap gaat ook wel) en met de dikke kant van de ciseleerpen (of breinaald) wrijf je er rondom een bol randje aan met de onderkant naar boven(zie foto 4). Dan draai je alle blaadjes om en met de punt van de ciseleerpen druk je het 'inhammetje' naar beneden (zie foto 5). Nu knip je van het dunne ijzerdraad (te koop op klosjes in de meeste hobbywinkels) stukjes van ong. 4 cm. Met de punt van het draadtangetje buig je er een haakje aan (zie foto 6).  
     
    Je kunt nu het beste een beetje lijm op een papiertje o.i.d. doen en er dan het ijzerdraadje met het haakje in stippen (mag best flink wat lijm aan zitten). Je plakt het draadje nu onder het blaadje vast met de hoek van het haakje bij het inhammetje (zie foto 7). Probeer er zo weinig mogelijk met je vingers aan te komen! Prik de blaadjes nu in de oase en laat ze goed drogen.. Ga nu verder met het maken van de bloemen. Voor de bloemen knip je 5 tot 7 stukjes draad van 0,6 mm van ongeveer 5 cm lang. Van ongeveer 2cm bloemistentape rol je een propje en dit plak je bovenop het ijzerdraad. Met het bloemenhoekponsje, pons je ongeveer 100 van de kleinste bloemetjes uit gekleurd papier (ik heb wit gebruikt, waarvan ik het hart gekleurd heb met roze viltstift, maar je kunt natuurlijk ook roze, paars of rood nemen). Nu druk je alle bloemetjes in met een ciseleerpen terwijl ze op de muismat liggen zodat ze bol worden. Dan plak je de bloemetjes met een beetje lijm op het bolletje (het best gaat dit met een pincet). Begin bovenop en ga zo steeds rond. Wel af en toe even laten drogen anders schuiven ze elkaar weg.  

 

Als alles droog is moet het in elkaar gezet worden. Ik heb een potje gevuld met een stukje oasis en daarna ingesmeerd met lijm en er wat 'aarde op gestrooid. Eerst ga ik de blaadjes planten zodat het een mooi dicht geheel word, dan knip ik alle bloemstengels op lengte en 'plant' die in het potje (evt. gaatje voorprikken). De boel nog een beetje in model buigen en klaar is kees...  

 

 

Hosted by www.Geocities.ws

1