
| Benodigdheden: |
| .
wit schrijfmachinepapier |
| ·
verf (groentinten,
bv. Apple Barrel sage green, indian green, ivory, brown oxide) |
| ·
gelakt dun draad (0,4),groen
draad (0,6) |
| · geel/groen
kleurpotlood |
| ·
gekleurd papier (rose,
rood, wit) |
| . rond
ponsje |
| · bloemenhoekponsje |
| · lijm
(bv. Aleen's tacky glue) |
| ·
potje, bloembak o.i.d.
|
| · 'zand'
(bv. uit treinenwinkel, gedroogde thee of echt (droog) zand |
| ·
stukje fijne oasis |
| ·
schaartje met een
scherpe punt |
| ·
draadtangetje |
| ·
pincet met punt |
| ·
muismat |
| ·
ciseleerpen (evt.
breinaald) |
| ·
penseeltjes no. 3
+ 00 |
| ·
stukje droge oase
in doosje |
-
|
|
|
|
|
| Verf
eerst een stukje wit schrijfmachinepapier in de kleur van
de blaadjes, bv. bovenkant 'Indian green' en onderkant 'Sage
green'.Begin dan met het uitponsen en uitknippen van de
blaadjes (zie foto 1). Je hebt ongeveer 30 blaadjes nodig.
Ze hoeven echt niet gelijk (ook niet van grootte) te zijn,
dat is bij echte geraniums ook niet zo. Links zie je een
hanggeraniumblaadje, rechts een blaadje voor een staande
geranium! De linker is geponst en daarna bijgeknipt, de
rechter is een geponst rondje en dan bijgeknipt. |
Als
je alle blaadjes hebt geknipt kun je eventueel de randjes
nog kleuren, bv. een creme randje of een bruine kring (zie
foto 2). |
Dan
teken je met kleurpotlood de nerven (zie foto 3). |
|
|
|
|
|
|
| Nu
leg je ze op de achterkant van een muismat (priklap gaat
ook wel) en met de dikke kant van de ciseleerpen (of breinaald)
wrijf je er rondom een bol randje aan met de onderkant naar
boven(zie foto 4). |
Dan
draai je alle blaadjes om en met de punt van de ciseleerpen
druk je het 'inhammetje' naar beneden (zie foto 5). |
Nu
knip je van het dunne ijzerdraad (te koop op klosjes in
de meeste hobbywinkels) stukjes van ong. 4 cm. Met de punt
van het draadtangetje buig je er een haakje aan (zie foto
6). |
|
|
|
|
|
|
| Je
kunt nu het beste een beetje lijm op een papiertje o.i.d.
doen en er dan het ijzerdraadje met het haakje in stippen
(mag best flink wat lijm aan zitten). Je plakt het draadje
nu onder het blaadje vast met de hoek van het haakje bij
het inhammetje (zie foto 7). Probeer er zo weinig mogelijk
met je vingers aan te komen! Prik de blaadjes nu in de oase
en laat ze goed drogen.. |
Ga
nu verder met het maken van de bloemen. Voor de bloemen
knip je 5 tot 7 stukjes draad van 0,6 mm van ongeveer 5
cm lang. Van ongeveer 2cm bloemistentape rol je een propje
en dit plak je bovenop het ijzerdraad. Met het bloemenhoekponsje,
pons je ongeveer 100 van de kleinste bloemetjes uit gekleurd
papier (ik heb wit gebruikt, waarvan ik het hart gekleurd
heb met roze viltstift, maar je kunt natuurlijk ook roze,
paars of rood nemen). Nu druk je alle bloemetjes in met
een ciseleerpen terwijl ze op de muismat liggen zodat ze
bol worden. |
Dan
plak je de bloemetjes met een beetje lijm op het bolletje
(het best gaat dit met een pincet). Begin bovenop en ga
zo steeds rond. Wel af en toe even laten drogen anders schuiven
ze elkaar weg. |
|
-
|
|
| Als
alles droog is moet het in elkaar gezet worden. Ik heb een potje
gevuld met een stukje oasis en daarna ingesmeerd met lijm en
er wat 'aarde op gestrooid. Eerst ga ik de blaadjes planten
zodat het een mooi dicht geheel word, dan knip ik alle bloemstengels
op lengte en 'plant' die in het potje (evt. gaatje voorprikken).
De boel nog een beetje in model buigen en klaar is kees... |
|
|
|
|
|