De juiste benadering van I Tjing

terug

Hoe je de I Tjing het best kunt benaderen

Hier ga ik nu niet in op de "technieken" die je gebruikt bij het raadplegen van de I Tjing. Het gaat hier om de vraag met welke intentie je de I Tjing kunt gebruiken. Wat je er mee wilt doen, waarvoor je de I Tjing zou kunnen raadplegen.

In de eerste plaats zou je hem met eerbied moeten gebruiken.
Zolang je je het beeld voor ogen houdt van een wijze oude man of vrouw die jij om raad vraagt, benader je de I Tjing zoals het hoort. Vergeet daarenboven niet dat je eigenlijk jezelf, zij het een onbewust deel van jezelf, raadpleegt.
Het getuigt van zelfrespect als je de I Tjing met respect benadert.

Gebruik hem dan ook niet te pas en te onpas , voor elk wissewasje.
Niet alleen zou je je er dan afhankelijk van maken, de sleur die zo'n benadering teweeg brengt draagt niet tot goede raad bij.

Net zomin als je een goede vriend meerdere keren per dag met een zelfde probleem benadert, zou je de I Tjing lastig moeten vallen met het stellen van dezelfde vragen.

Ik weet het: het is verleidelijk eens te kijken of hij de tweede keer hetzelfde antwoord geeft. Nou, gegarandeerd, dat doet ie niet. Soms geeft hij je daar een berisping voor (ja echt) of soms een echt kul-antwoord.
Betekent dat dan dat het niet klopt? Nee, want je vraag bestaat niet meer op het moment dat je hem de tweede keer stelt. Je instelling is anders, de spanning van de vraag, de betekenis ervan voor jou is anders geworden en dat geldt vooral als je de raad bij de eerste raadpleging al hebt gelezen. In dat geval is namelijk je kennis over het probleem toegenomen waardoor je eigenlijk een heel andere vraag zou moeten stellen.


Hosted by www.Geocities.ws

1