In de eerste plaats zou je hem
met eerbied
moeten gebruiken.
Zolang je je het beeld voor ogen houdt van een wijze oude man of vrouw die jij
om raad vraagt, benader je de I Tjing zoals het hoort. Vergeet daarenboven niet
dat je eigenlijk jezelf, zij het een onbewust deel van jezelf, raadpleegt.
Het getuigt van zelfrespect als je de I Tjing met respect benadert.
Gebruik hem dan ook
niet te pas en te onpas
, voor elk wissewasje.
Niet alleen
zou je je er dan afhankelijk van maken, de sleur die zo'n benadering teweeg
brengt draagt niet tot goede raad bij.
Net zomin als je een goede vriend meerdere keren per dag met een zelfde probleem benadert, zou je de I Tjing lastig moeten vallen met het stellen van dezelfde vragen.
Ik weet het: het is verleidelijk eens te kijken of hij de tweede keer hetzelfde
antwoord geeft. Nou, gegarandeerd, dat doet ie niet. Soms geeft hij je daar een
berisping voor (ja echt) of soms een echt kul-antwoord.
Betekent dat dan dat het niet klopt? Nee, want je vraag bestaat niet meer op
het moment dat je hem de tweede keer stelt. Je instelling is anders, de
spanning van de vraag, de betekenis ervan voor jou is anders geworden en dat
geldt vooral als je de raad bij de eerste raadpleging al hebt gelezen. In dat
geval is namelijk je kennis over het probleem toegenomen waardoor je eigenlijk
een heel andere vraag zou moeten stellen.