Tokokurssin 2006 ohjelma
Syksyn
tokokurssin ohjelma (8h)
15.8.2006 Aloiteltiin tutustumalla toisiimme ja katsastin
samalla koirakoiden osaamistasoa. Osa on jo kilpaillut ja osa on koulutuksessa
ihan alkutaipaleella.
Katsoin koirien luoksepäästävyyden, eikä kenelläkään ollut
ongelmia.
Harjoittelimme paikalla makuuta, mutta häiriötä taisi olla
liikaa sillä jälkeemme alkaneen yleiskoulutusryhmän koiria (pentuja) alkoi
tulemaan paikalle. Olosuhteisiin nähden koirat pysyivät kuitenkin ihan hyvin
maassa. Kokeilimme myös paikalla istumista, ohjaajat ihan koiran edessä.
Osa halusi sosiaaliringin, joten teimme sen: yksi pujotteli
ja muiden koirat olivat maassa, ”paikallaolossa”. Otimme myös hieman
seuraamista ja minulla oli hyvä tilaisuus saada yleissilmäys koirakoiden
tasoon. Tästä on hyvä jatkaa.
Plussat: Ohjaajat ovat innostuneita kuten koiratkin
ja heissä on potentiaalia!
Miinukset: Perusasennosta aloitukset ja lopetukset
vielä ohjaajilla hakusessa. Selkärangasta tuleva perusasento on tärkeä.
22.8. Aloitus luoksepäästävyyden kokeilulla, mikä kaikilla
ok, sekä paikalla makuulla. Kaikki pysyivät viime viikkoiseen verrattuna
hienosti paikoillaan.
Tämän jälkeen seuraamista yksitellen tällaisen
└┐ kaavion mukaan. En käskyttänyt vaan olin laittanut keilat
kulmiin ja päihin merkeiksi ja jokainen seurautti kaavion omaa tahtiaan.
Ensimmäisellä kerralla kuvio seurattiin pysähtymättä kertaalleen edes takaisin,
minkä jälkeen annoin palautetta ja sitten vielä uudelleen. Seuraamiset
itsessään hyviä, pulmakohdat ohjaajilla palkkaamisessa: namin käsittely
jouhevasti taskusta suuhun, eikä koiraa uskalleta palkata riittävän paljon.
Toisella kierroksella seurattiin sama kuvio kertaalleen,
mutta otettiin aina joka suoralla pysähdys, yhteensä 7 stoppia. Keskityttiin
siis perusasennon ottamiseen. Tässä samaa ongelmaa kuin aiemmassa
harjoituksessa eli ei ole sama miten namin koiralle antaa - miten antamissuunta
vaikuttaa koiraan (oikea/vasen käsi, ylhäältä/alhaalta jne.). Tästä johtuen
koirilla ongelmia kunnollisen perusasennon ottamisessa kun liike pysähtyy.
Plussat: Koirat olivat todella hyviä niille
lupasinkin läksyttömän viikon.
Miinukset: Ohjaajilla namipalkkauksen tekninen
osaaminen vaatii paljon harjoittelua ja heille siis paljon kotiläksyjä.
29.8. Aluksi jälleen luoksepäästävyys ja paikalla makuu –
nämä olivat kaikilla tasoonsa nähden ok ja kaikki olivat selvästi edistyneet.
Sen jälkeen varsinainen aihe eli liikkeestä seisominen ja maahan meno. Koirien
erot osaamisessa olivat suuret koska osa on jo kisannut ja osa on vasta ihan
alkeissa. Osaavammat koirat pysyivät halutussa asennossa hienosti ja hiottavat
asiat löytyivät itse pysäytyksestä. Jos halutaan vahvistaa pysähtymistä,
palkataan siitä, jos taas halutaan vahvistaa asennossa pysymistä, palkataan
siitä. Eli pääsääntöisesti kaikki ohjaajat palkkasivat liian myöhään kun
halusivat vahvistaa pysähtymistä. Palkan on tultava lähes yhtä aikaa käskyn
kanssa, se maaginen vajaa sekunti. Ohjaajat myös eleillään vaikeuttivat koirien
tekemisiä, esim. namikäsi ylhäällä koiran pään yllä annettaessa maahan -käsky.
Aloittelevimpien koirien kanssa käytiin läpi tekniikkaa
jolla sekä seisomaan pysähtymistä + maahan menemistä että asennon pitämistä
harjoitellaan.
Plussat ja miinukset: Totesimme että tokossa
ohjaajalla on merkitystä. Oli se sitten hyvä tai huono asia.
5.9. Aluksi paikalla makuu, kaikki pysyivät jälleen tasoonsa
nähden hienosti!
Päivän teemat olivat alohyppy ja luoksetulo. Aloitimme
hypyllä. Kaikilla koirilla oli epävarmuutta irtaantumisessa ohjaajan rinnalta
ja keskityimme tähän. Jokainen sai kokeilla liikettä myös kokonaisuutena, mutta
pääpaino irtaantumisessa.
Luoksetulossa keskityttiin jättöön ja lopetukseen, jätettiin
luokse juokseminen (matka) pois. Jätöissä ongelmia lähinnä ohjaajan
kiirehtimisen takia. Kaikki koirat yhtä lukuun ottamatta tulivat ensin eteen ja
siitä sivulle. Liikkeen lopetus osattiin huomattavasti paremmin kuin aloitus.
Hiottavaa lähinnä koirien vinoissa asennoissa.
Plussat: Hienoa huomata kuinka pienillä jutuilla saa
edistystä tapahtumaan.
Miinukset: Harjoitellaan liikkeitä kokonaisina, ei
malteta tai osata pilkkoa niitä.
12.9. Nouto, kauko-ohjaus ja paikalla makuu. Tänään olikin
”katopäivä” ja ryhmäläisistä oli päässyt paikalle vain kaksi. Se ei kuitenkaan
tahtia haitannut vaan kumpikin sai teho-ohjausta.
Kävimme läpi noudon alkeet kapulaan tarttumisen ja sen
pitämisen merkeissä, sekä miten jatkaa liikkeen harjoittelua kun ne sujuvat.
Samoin istu-maahan kauko-ohjauksen alkeet.
Plussat: Näitä liikkeitä voi harjoitella hyvällä
omallatunnolla vaikka olohuoneen sohvalla istuen.
Miinukset: Ei tule mitään mieleen.
19.9. Kurssilla käsiteltävät liikkeet on käyty läpi, joten
jokainen sai ohjausta valitsemassaan liikkeessä. Paikalla makuu yhteisenä
liikkeenä.
26.9. Paikalla makuu, seuraaminen, hyppy, omavalintainen
liike.
3.10. Paikalla makuu, seuraaminen, liikkeestä seisominen ja
maahanmeno kovassa kuurottaisessa sateessa.
Kurssi loppui tähän kertaan, mutta jatkanemme harjoituksia
samaan tahtiin.
|