Veel jongeren kunnen amper terecht op de arbeidsmarkt. Ze komen daarbij dan nog vaak terecht in zogenaamde 'hamburgerjobs', slecht betaalde super-flexibele jobs waar ze enorm uitgebuit worden. Hieronder laten we een Militant Links-lid aan het woord die in een dergelijke situatie zit.
« 'Hamburgertenten' zoals Quick en Mc Donalds hebben een kwalijke reputatie wat betreft de omgang met het milieu. Na enkele maanden hard labeur als 'crew-medewerker' bij Quick valt het me echter ook enorm op hoe de arbeidsomstandigheden te wensen over laten. De meeste van m'n werkmakkers zijn laaggeschoolden en migrantenjongeren, zonder veel toekomstperspectieven in deze maatschappij. Wanneer ze protesteren tegen de omstandigheden waarin ze moeten werken, wordt hen maar al te vlug de mond gesnoerd en wordt gedreigd met ontslag. Er zijn nochtans redenen genoeg voor protest. Zo is er een serieus gebrek aan veiligheid door de verouderde frituur- en grillmachines. Daar komt nog bij dat het werktempo zeer hoog ligt, waardoor er vaak brandwonden voorkomen bij het personeel.
« Als Quick-arbeid(st)er kan je maar beter geen sociaal leven hebben, je weet immers pas een week op voorhand welke je dagen en uren je moet werken. Op je vrije dag kan je maar beter de telefoon niet beantwoorden want anders heb je gegarandeerd een 'as sistant-manager ' aan de lijn die je dringend verzoekt toch nog te komen werken. Zoveel mogelijk winst maken en zoweinig mogelijk geld uitgeven is de gouden regel van het Quick-management. Dat uit zich zowel in de kwaliteit van het voedsel als de behandel ing van de werknemers. Op drukke momenten moet je als werknemer tegen een hels tempo werken en als je even je concentratie verliest word je getrakteerd op een scheldpartij van de manager. De talrijke overuren die we moeten kloppen worden pas om de 3 maand en uitbetaald en vaak worden minder overuren uitbetaald dan de werkelijk gepresteerde. Er wordt ook gewerkt met een in- en uittiksysteem : tijdens je pauze en wanneer het rustig is moet je uittikken tot het weer drukker is. Zo kan het gebeuren dat je van het totaal aantal uren dat je op je werk aanwezig bent geweest, maar een aantal uren officieel gewerkt hebt! Het is geen wonder dat het personeelsverloop zeer hoog ligt, wat georganiseerd verzet sterk bemoeilijkt. Toch hebben m'n collega's en ik al een pa ar keer spontaan het werk neergelegd. Door de vele wantoestanden die er heersen is de solidariteit onder de arbeidrs erg groot. De 'team-building' van het management slaat zo soms om in hun nadeel. Het 'crew-personeel' moet als één team lij nrecht tegenover het management staan!»