One name has dominated global news since its inception twenty years ago this year: CNN International. Now, however, many countries are taking the initiative to set up their own international news channels. The “French CNN”, a personal pet project of President Chirac’s, has been mooted for years. Several Latin American countries are collaborating on teleSUR, a Venezuelan-led news channel to refocus on their interests. And Russia has recently slated ‘Russia Today’ to start broadcasting internationally in September. Their origins are as diverse as their chances of success, but one common thread links all three projects together: they all make a clear attempt to establish their own regional voices in the face of Western news hegemony.

“Anti-CNN quote”. The view is common across all three projects, and the feeling certainly appears to be mutual. The US (and to a lesser extent, the UK through BBC World) has enjoyed news domination in all corners of the world, and is quick to dismiss any attempts to challenge it. Al-Jazeera was the first to . TeleSUR is being set up by the anti-US, leftist Venezuelan President Hugo Chavez, but more importantly has Castro’s Cuba on board. “bias”. It’s certainly hard to imagine how the service could escape control at a time when privately owned newspapers are coming under greater control or are being shut down altogether, but for potential viewers in Latin America it is still preferable to other people’s interests. The recent Bolivian protests are of far greater significance to South America than the rest of the world, but one international channel can’t reflect that. A regional voice is clearly needed. 

Russia Today also looks likely to be closely monitored by its government. It is being set up by President Putin’s media adviser Mikhail Lesin, and his press secretary Alexei Gromov. Recent moves for greater state control of the media don’t bode well for independence either. “Siberian light quote”. Again, it doesn’t seem to be so much a matter of what the content is, as long as it isn’t occupied with US interests. Be it the carnival of the revolutions making its way through Russia’s backyard, or something smaller like the currently resurgent Russian economy, there is news that isn’t covered in the depth that is needed by the international networks. So what if Russia Today puts a negative spin on pro-Western forces in the CIS? At least there would actually be a Russian voice on the topic.

The “French CNN”, meanwhile, has been proclaimed to provide a counter-balance to the American world view, prioritising the EU instead. It’s failure to get off the ground several times seems to be a chronic problem for many obvious reasons. Setting up an international news network is a big project, estimated at €100m by the chair of the French parliamentary committee on information. France doesn’t have that kind of money going spare. But more importantly, Euronews already broadcasts in Europe and Russia, achieving massive audiences wherever it is broadcast, even outstripping CNN in many key markets. In the face of this, Chirac’s project looks like little more than a vanity project, but it does seem to be the exception that proves the rule. Europe already has Euronews; Eurasia and South America are both crying out for a voice that will reflect their interests, not a view imposed from a newsroom on the other side of the world. 

The risk for all the channels is that they may aim to be the new al-Jazeera, but it could instead end up as CCTV-9. The Chinese international news channel is unsurprisingly heavily biased, and doesn’t even register on most people’s radar. It may be biased, but it also has an orientation around Chinese news, and this is the central problem facing the new upstarts in their “international” claims. It really doesn’t matter how good a service you provide, viewers will always prefer the best domestic alternative. It would instead seem likely that the channels will instead become regional alternatives to CNN’s dominance. Pan-European broadcaster Euronews, for example, outstrips the US-led CNN in most markets, and dominates audiences where no domestic alternative exists. This is certainly good news for teleSUR, who has a massive South American audience who is crying out for an alternative, be it propoganda or not. Russia, too, has a natural audience through the CIS. “French CNN”, on the other hand, has no civilization to appeal to in the same Huntingtonian way that Russia Today and teleSUR has. 

Setting up an international news channel involves thinking big. A recent parliamentary committee in France estimated €100m, far more than the estimated €25-30m bandied around by all three news channel projects. But this shouldn’t discredit the massive political will behind each channel. Despite regionalizing it’s service, CNN International still provides a heavily US-orientated view of the world. Whether a viewer is in Vladivostok or Venezuela they see the same news that Atlanta pumps out. Bolivian protests—crucial to the stability of the entire Andes region—can be overshadowed by the Michael Jackson trial. 

The end result of all of this is that there may no longer be one true international news network that everyone taps into. Instead there appears to be a more varied The three upstarts, alongside ChannelNews Asia, al-Jazeera and Euronews provides the vast majority of the world with their own distinctive regional news channels, where national alternatives may not exist.

