Mendez

Forside - Intro Side - Biografi - Musikk - Tekster - Turnè - Linker - Bilder - Butikk - Annet - Kontakt Meg


Media

 

Mendez: Jeg er alkoholiker

Mendez misbrukte alkohol i flere år. Vendepunktet kom da han i desember ble innlagt på et behandlingshjem og under den svenske finalen i Melodi Grand Prix var han for første gang edru på scenen. I dag har han det bra og har akseptert at han er alkoholiker. "Mitt livsprogram er å holde med edru. Nå skal jeg leve livet", sier han.
Forhåndsfavoritten Mendez endte opp som nummer to i den svenske finalen.

Schlagerstjernen om alkoholen, familien og selvmords- forsøket
Andreplassen i Melodi Grand Prix var virkelig en seier for Mendez.
En seier over alkoholmisbruket.
- Jeg er alkoholiker, forteller Mendez eexklusivt for Aftonbladet.
  Allerede da Mendez vant delfinalen i Växjö kunne han ikke holda tårene tilbake.
- Da kjente jeg kjærligheten fra Sverigee. Plutselig forstod jeg att jeg hadde en sjanse, sier Mendez.
Etter fredagens finale jublet den gladeste andreplassen Melodi Grand Prix noensinne har sett.
- Det kicket var bedre en alle typer dopp, konstaterer han.
Noe som han nesten ikke skulle ha sagt for bara to måneder sidan. Da var alkoholen hans liv, festene og rusen det eneste som betydde noe.
- Jeg har prøvd alt. Men det var alkohollen som virkelig knekte meg. Jeg var full hver eneste dag.
Aftonbladet treffer en avslappet Mendez. Den versta hetsen rundt Melodi Grand Prix har lagt seg. Men nå har Mendez en annen konkurranse å vinne. Kampen mot alkoholen.

"Jeg skrek og slåss"
- Jeg var en ekkel jævel, en ekte drittsstøvel. Alkoholen gjorde meg til den størsta egoisten. Jeg hørte ikke på noen, skrek og slåss.
Mendez begynte festingen da han var 13 år. Gikk fra sprit til dop. Så slo han gjennom med hiten "Razor Tongue" og festen fortsatte.
- Jeg gjorde succé så fort og dummet megg ut totalt. Jeg drakk 10- 12 dager i strekk. Angret i noen døgn, men begynte på det igjen. Ofte satt jeg alene i en venns leilighet og bare drakk.
Mendez bommet møter og intervjuer, stilte til konserter i siste stund.
Listen på alt dumt spriten stellte til i hans liv er lang. En måneds fengsel for fyllekjøring i 1994, boter for skadegjørelse av hotellrom. Slagsmål og utallige netter i fyllearrest.
- Men det versta er at familien, som er det viktigste i mitt liv, brydde jeg meg ikke om, sier Mendez.
I høst hadde Mendez det så dårlig at han forsøkte å ta sitt eget liv. I sista stund klarte broren hans å stoppa ham fra å kaste seg ut fra balkongen i familiens leilighet.

"Jeg gråt i to uker"
Vendepunktet kom i desember. Musikkbyrået hans stilte et ultimatum: behandling eller en istykkerrevet kontrakt. Den 17 desember dro Mendez på en 29 dagar lang behandling.
- Jeg gråt i to uker og ville derifra. EEtterpå brast det og jeg innså hva jeg hadde gjort med mitt liv, sier Mendez.
- Det var forferdelig å væra der over juul uten familien. Men samtidig slapp de å ha meg hjemma full og aggressiv.
I dag har han det bra og har akseptert at han er alkoholiker.
- Det var en utrolig lettelse for meg daa jeg innså at alkoholisme er en kronisk sykdom. At det ikke er jeg som er så dum i hodet egentlig.
- Og jeg er utrolig takknemlig mot musikkkbyrået som brydde seg så mye at de gav meg denne sjansen.
På høyrearmen har han tatoveringen "Familia". På venstre "La vida loca". Selv om det er slutt på det gale, ville livet nå.
- Jeg vil ta igjen all tiden jeg har misstet med mine barn. Og jeg må verkelig fokusere på å holde meg edru nå.


Edru på scenen for første gang
Gjennom å gå ut og fortelle åpenet om sine problemer håper han også å kunne hjelpa andre.
- Vår bransje er hard. Det er fest hele tiden. Kanskje kan dette bli en alarmklokke og hjelp for andre som er ille ute, sier Mendez.
Melodi Grand Prix i Växjö ble den første stora prøvelsen for Mendez etter å ha forlatt behandlingshjemmet. Dels å si nei til sprit på festene, dels å stå på scenen.
- Jeg har alltid vært full eller dopet nnår jeg har opptredt. For første gang skulle jeg gå ut på scenen edru og det gjorde meg utrolig nervøs.
Men Mendez fikset det. Og han er fast bestemt på å fikse resten også. Med hjelp fra behandlingen og støtten fra venner og familie og gjennom å ta en dag om gangen.
- Mitt livsprogram er å holde med edru. Nå skal jeg leve livet, sier han og smiler stort.

©Jezabel_Kitten, [email protected]

Hosted by www.Geocities.ws

1