Bron: www.schaatsen.nl


Timmer worstelt weer eens met vorm

door Mar+ijN

ZONDAG, 18 nov. - Vertwijfeld is Marianne Timmer niet. Zegt ze. De diva van de Winterspelen in Nagano is dit seizoen nog zoekende naar de goede vorm. En vorm is iets ongrijpbaars bij de Groningse, die zondag bij de wereldbekerwedstrijden in Innsbruck als negentiende en voorlaatste eindigde op de 1500 meter.

Ver achter de ongenaakbare Duitse Anni Friesinger, die er net als in Berlijn een topweekeinde van maakte met winst op de 3000 en 1500 meter. Drie maanden voor de Olympische Spelen in Salt Lake City is Timmer nog niet op stoom geraakt, lijkt de magie van Nagano verder weg dan ooit. De pupil en echtgenote van Peter Mueller zoekt nog naar de juiste balans in haar trainingen. Bij de tweevoudig olympisch kampioene komt de afstelling nu eenmaal zeer nauw. "Ik ben daarin kennelijk heel fijngevoelig. Ik moet zeker niet teveel doen." Volgens Mueller is ze nog niet wedstrijdfit. "Dat is in twee, drie weken wel in orde te krijgen", keek de Amerikaanse trainer van Spaar Select vooruit naar het olympisch kwalificatietoernooi. Mueller houdt de moed erin, zoals ook Timmer dat doet. "Ik maak me geen zorgen", zei ze na haar teleurstellende 1500 meter. Daarin hield ze alleen Fréderique Ankoné achter zich. Maar die kwam in Innsbruck ten val. Dat gebeurde haar zaterdag ook al op de 3000 meter. "Ik ben geen Renate Groenewold, die heel stabiel is. Ik ben niet supersterk als Anni Friesinger. Bij mij is timing heel belangrijk. En die is op dit moment nog niet goed." Timmer maakt ondanks de magere resultaten een meer ontspannen indruk dan vorig jaar bij DSB, waar ze uiteindelijk met een hoop toestanden vertrok. Vorm is iets ongrijpbaars in topsport, weet ze zelf. "Je kunt het niet even opwekken", zei de schaatsster. "Conditioneel zit het wel goed. Maar als ik te hard doortrain, is de scherpte er af. Ik ben niet constant. Of heel goed of slecht. Ik sta er beter voor dan vorig jaar. Toen maakte ik me wel zorgen." Mueller maakte zich ook niet druk om de prestatie in Oostenrijk, waar de omstandigheden redelijk goed waren. "Marianne heeft ook maar één keer een 1500 meter op een grote wedstrijd gewonnen. Inderdaad, op de Spelen in Nagano. Ze is moe, maar het komt wel goed. Ik heb haar eerder dit seizoen in Calgary al heel goed zien schaatsen." Timmers ster verbleekte zondag bij die van Friesinger, die vroeg in het seizoen al haar tegenstandsters al angst aanjaagt. Beide wedstrijden waren voor de Duitse, net als in Berlijn. Er was wel een verschil met de seizoenstart in Duitsland. Renate Groenewold deed zaterdag op de 3000 meter goed mee door op vier seconden van de winnares als derde te eindigen. Zondag was ze in een rechtstreeks duel met de Duitse op de 1500 meter volstrekt kansloos, maar resteerde wel de vijfde plaats. "Ik noem het geen revanche. "Mijn laatste ronden zijn nog niet echt goed, maar ik weet weer dat ik het kan. Over de wedstrijden in Berlijn was ik niet echt tevreden, baalde ik zelfs. Dan kun je maar één ding doen: hardrijden in Innsbruck. Dat heb ik gedaan." Tonny de Jong finishte zaterdag op de 3000 meter als vijfde en was zondag zesde. Opvallend is dat Friesinger er zo vroeg in het seizoen al torenhoog bovenuit steekt. "De prijzen worden pas in februari verdeeld", meende Groenewold. Dat zeggen de Nederlandse schaatssters al jaren. Feit is wel dat de Duitse collega's meestal aan het begin maar ook nog aan het einde van het seizoen hard rijden. Ook zonder de zwangere Gunda Niemann blijven ze regeren.

Hosted by www.Geocities.ws

1