M.Ali Birand - Hürriyet - 24.04.2001

Siyasiler, açikça intihara zorlaniyorlar (1)

Türkiye'de son derece önemli gelismeler yasaniyor.

Krizin günlük sokundan kurtulamadigimiz için, birçogumuz farkinda degil.

Ardi ardina meclisten geçen yasalar,önümüzdeki yillarda Türk siyasi yasamini taninmaz duruma sokacak.

Bugüne kadar, politikacilarin tüm aliskanliklari, siyaset adina oynadiklari oyuncaklarin hemen hemen tamami ellerinden aliniyor. Partilerin ceplerine attiklari para kaynaklari birer birer kapaniyor.

Adeta siyasiler zorla, ite kaka idam sehpasina götürülüyor ve yagli urgan boyunlarina geçiriliyor. Onlar da, içerden ve disardan gelen baskilara direnemiyorlar.Ipi kendi elleriyle baslarindan geçiriyorlar.

Su duruma bakin:

-Devlet Bankalari gitti.

Artik, ese dosta kredi dagitamayacaklar.

Eskiden, bu bankalar sayesinde,her ikidara gelen kendi taraftarini zenginlestirir, karsiliginda da hem oy, hem de dolayli sekilde partiye gelir elde ederlerdi.

-Ihale geliri bitiyor.

Partilerin en büyük gelirleri, iktidarlarin dagittiklari ihalelerden kaynaklanirdi. Isin püf noktasi, ihale fiyatlarinin is basladiktan sonra, kur farki veya enflasyon gerekçeleriyle degistirilmesi ve mütahitlere ek gelir saglanmasindan geçerdi. Böylece, her ihale birkaç misli fiyata biterdi. Mütahit, aptal olmadigi için, kazancinin bir bölümünü bu nimeti saglayan aga babalarinin partilerine aktarirdi. Siyasetin en önemli finansman payi bu sekilde karsilanirdi.

Yeni yasa bu muslugu kurutuyor.

- Taban fiyati dönemi kapaniyor.

- Tütün ve Seker yasalariyla, destekleme alimi yapilan tarim ürünlerine verilen bütçe rüsveti imkansizlasiyor. Oysa bu yöntem, iktidarlarin en gözde oy kaynagi sayilirdi. Sikistikça, yüksek fiyat verilir, ardindan seçime gidilirdi. Bütçede para yoksa, Ziraat Bankasina bir emirle ödetilir ve "görev zarari" adi altinda yazdirilirdi.

- Petrol ve Dogalgaz tekeli kalkiyor.

Bu alan da, siyasetin en önemli finansman kaynaklarindan biriydi. Ihaleler sayesinde, partilerin cepleri dolardi. Artik özel sektör devreye girecek. Rekabet baslayacak.

Siyaset bir diger kaynagini kaybetmis olacak.

-Merkez Bankasi kurtariliyor.

Diger önemli reform, Merkez Bankasinin bagimsizlastirilmasi. Artik bir emirle para basma dönemi bitecek. Beceriksizlikler, hatali politikalarin üstü bu yolla örtülemeyecek.

CÜRÜK POLITIKACI DEVRE DISI KALACAK

Bundan böyle politikacilik çok zorlasacak.

Isin ucuzuna kaçmak, devlet kesesinden bol para dagitip iktidarda kalmanin politikacilik olmadigi anlasilacak. Devlet kadrolarina insan doldurup, ihale veya devlet olanaklarindan yararlandirip o kazanma döneminin bittigi görülecek.

Bundan sonra, saglam ve bilgili politikacilarin dönemi baslayacak. Para dagitan degil, akilli ve uzun vadeli düsünenler ön plana çikacaklar.

Bugün siyaset sahnesinde görülenlerin büyük bir bölümü yok olacaklar.

Benim tam anlamiyla kavrayamadigim nokta da, iste bundan kaynaklaniyor.

Bu gerçekleri görmelerine ragmen, politikacilar sözü edilen yasalari nasil kabul ediyorlar?

Intihara gittiklerini, acaba göremiyorlar mi ? Tam anlamiyla farkina varamiyorlar mi?

Bu olasiligi düsünmek artik zor. Bu insanlarin çikarlarinin yok oldugunu göremeyecek noktada bulunduklarini sanmiyorum.

Peki, biliyorlarsa neden hiç ses çikarmiyorlar?

Aklima iki olasilik geliyor.

Biri, içerden ve disardan öylesine büyük bir baski altindalar ki,kipirdiyamiyorlar. Toplumdaki kizginligin bir patlamaya dönüsebileceginden korkuyorlar. Ayrica, bu yasalar çikmadigi taktirde, disardan bes kurus para bulunamayacagini da gayet iyi biliyorlar.

Yani, çaresizlikten dolayi bu sekilde hareket ediyorlar.

Digeri, tam sark kurnazligi içinde "Karamanin koyunu,sonra çikar oyunu" örnegindeki gibi, "simdilik bunlari oylayalim, ilerde durum düzeldikten sonra,yine eski uygulamalara geri döneriz" mantigi ile hareket ediyor olabilirler.

Ne düsünürlerse düsünsünler, gerçekleri görmelerinde çok yarar var.

En büyük gerçek ise, Türk siyasetinin kabuk degistirme sürecine girdigidir. Çürüklerin,tutarsizlari, cahillerin yok olup, yerine gerçek degerlerin ülkenin yönetimine gelecegidir.

Üstelik, iç ve dis baskilar henüz bitmedi.

Yakinda, siyasi partiler ve seçim yasalarinin da degistirilmesi istekleri bir çig gibi büyüyecektir. Bu da, liderler saltanatinin bitmesi anlamina gelecektir.

Iste o zaman, olay sadece reformlarla kisitli kalmayacak, tam bir devrim yasanacaktir.

O günler çok uzak degildir.

 

Hosted by www.Geocities.ws

1