Ny
serie av Margit Sandemo
Bergens
Tidende 13. juni 2000:
Sandemo
med ny serie
Kirsten
Flagstad
NTB PLUSS
Fagernes
Margit Sandemo er hemmelighetsfull. Hun er proppfull av
nye planer og nye bokprosjekt, men har lovet Bladkompaniet
å tie. -Forlaget har rett og slett gitt meg munnkurv, sier
hun lurt.
Men
litt er det lov å snakke om. Den nye bokserien skal lanseres
en gang i vinterhalvåret. Det første bindet ble skrevet
i julen, mens Sandemo var i Spania. Etter den turen sa hun
til lokalavisen at hun var i gang med en ny serie, og at
den handlet om svarte riddere. Men det var før forlaget
gav henne munnkurv.
Siden
har hun gjort ferdig bok nummer to. Nå ligger manuskriptet
på stuebordet, klart for angrep med korrekturlakk og rød
penn.
- Denne serien skulle være helt uten overnaturlige fenomen,
du vet spøkelser og den slags. Det klarte jeg på nøyaktig
en halv side. Når jeg skriver raser fortellingen ut av meg.
Historiene bare kommer. Det blir som det blir, sier Sandemo,
som skal skrive bind tre i den nye serien i sommer.
Serien
blir på seks eller syv bøker, tror forfatteren. Hun er ikke
helt sikker. Men den foregår i nåtiden, sier hun, og vil
derfor stoppe av seg selv.