Pappi kääntyi opettajan puoleen ja totesi tälle, että ryhmässä
tarvittaisiin näköjään parempaa kuria. Opettaja punastui ja sanoi:
- Jouni on kyllä aina ollut rehellinen poika. Minä uskon, että hän
on syytön, kun hän niin sanoo...
Myöhemmin papille tuli asia mieleen kirkkoneuvoston kokouksessa ja
keventääkseen kokouksen tunnelmaa hän kertoi tapahtuman. Papin lopetettua
kertomuksen saliin laskeutui syvä hiljaisuus. Lopulta yksi neuvoston
jäsenistä ehdotti:
- Jospa annettaisiin tällä kerralla asian selvittelyn jäädä sikseen
ja kustannetaan sen muurin korjaus vararahastosta.
Yöllä nousi ukkosmyrsky, jyrisi ja salamoi oikein kunnolla. Isä heräsi
ja nousi katsomaan, nukkuuko Petteri vai makaako ressukka peloissaan
peittonsa alla. Mutta Petteri ei ollutkaan huoneessaan. Isä lähti etsimään
poikaa ja löysikin Petterin keittiöstä, missä tämä kovalla kiireellä
lappoi viiliä suuhunsa. Isän nähdessään Petteri sanoi:
- Nostipa Jumala kovan metelin yhdestä viilistä!
- Sama juttu, toinen huokasi.
- Minäkin yritin tehdä pojastani kunnon juutalaisen ja
mitä tapahtui? Hänestäkin tuli kristitty.
Kun kolmaskin mies oli kertonut samanlaisen onnettomuuden kohdanneen
perhettään, miehet päättivät lähteä synagogaan rukoilemaan ja kysymään, missä
olivat tehneet väärin. Aikansa rukoiltuaan he kuulivat jostain ylhäältä
huokauksen ja äänen joka sanoi:
- Älkää välittäkö, minullakin oli kerran poika...
Liisa Hämäläinen ([email protected])