| Vervolg van de reis : 11/3 Fox Glacier, een wandeling gedaan door de jungle, bladeren gevonden waarvan al het groen al opgeteerd is, prachtig zicht op de gletsjer, vogels hoor je overal fluiten, maar je ziet er weinig... 12 /3 De Fox Glacier beklommen, een geweldig gevoel om op het ijs te lopen! 13/3 Met de bus naar Greymouth, we sliepen er in Noahs Arc, een toffe Bachpackersplace, de kamers zijn beschilderd met dieren, zo heb je bv. de giraffenkamer, hondenkamer, etc. We sliepen in ons tentje.Historische wandeling gedaan, prachtige gebouwen hier, oa het station is echt tof! 's Avonds naar een BBQ. 14/3 De Point Elisabeth walk gedaan. 15/3 Naar Punakaiki, we sliepen naast de zee, fantastisch om die te horen ruisen naast de tent, de pancake rocks bekeken en goedgekeurd! Fantastisch hoe het water tegen de rotsen klotst! Daarna een wandeling die eindigde DOOR de rivier! Fantastisch! Pannenkoeken gegeten LEKKER! en 's Avonds frieten gebakken in de pan... 16/3 Met de bus naar Westport. We slapen er in de tent bij The Happy Wonderer. Te voet naar Cape Foulwind willen stappen, maar het regent dat het giet en na 2 uur blijkt het veel verder te zijn. Dan maar gelift en een ritje gekregen van een Hollandse gids die oa met Fransen op zwier was. Machtige dieren die zeeleeuwen, liggen lekker lui op de rotsen of zwemmen een rondje...Daarna een lift terug tot halverwege. Efkes gestapt en terug gelift. Een heuse 'kiwi' nam ons mee. Bizarre maar toffe kerel, wel moeilijk te verstaan. Die mannen hier hebben zo'n vreselijk accent weet je wel... 17/3 Shit, een deel van ons eten is gestolen... niets aan te doen... vanancht werden we door onze tent geschud door enkele "piwi's"... Met de bus naar Motueka waar we eten kopen, daarna de bus naar Marahau. Dit ligt naast het Abel Tasman-park. We overnachten in een tent bij de BPH The Barn. Echt gezellig hier, net als thuis. Ik kan lekker luieren in de zetel, heb een love-story gevonden en amuseer me met mijn boekske... 18/3 We nemen de watertaxi naar Torrent Bay. Tof systeem. Die mannen pikken je op en brengen je waar je maar naartoe wilt. Toffe wandeling gemaakt in het Abel Tasmanpark. 19/3 De watertaxi brengt ons naar Totaranui. We wandelen terug op ons eentje. Je kan hier ook 3-daagses doen, kayakken en zo. Twee maal dolfijnen gezien en er niets voor moeten betalen. Ole! Verder ook zeeleeuwen... roggen... 20/3 Liquid sunshine vandaag... regen dus... met de bus naar Nelson waar we 1 uur tijd hebben. We bekijken de rare kathedraal, gemaakt in marmer en nogal raar 'afgerond'... Daarna naar Picton met de bus waar we een nachtje slapen. We gaan eten bij den Lee... lekker aziatisch! 21/3 terug regen... een toertje in Picton en daarna de ferry naar Wellington. Arrivee in Wellington, maar na 2 uur nog steeds geen plaats om te overnachten. Het stormt hier, heel veel wind dus mijn tentje zou hier wegwaaien. Alle BPH zijn volboekt want er is hier een grote cricket-wedstrijd... dan met de taxi naar het station en de trein naar Paekakariki waar we bij mensen thuis kunnen overnachten. Tof!! 22/3 met de bus naar Rotorua. Het stinkt hier ongelooflijk naar de geysers en modderpoelen die borrrelen. Vreemd om zomaar in de tuinen een damp te zien opkomen... 23/3 met de Duitse mates die we eerder al ontmoetten in Noahs Arc, doen we een trip naar Waka... (de naam kan ik niet onthouden, is langer dan dit, maar de meesten korten het af met Waka, vandaar) We ontmoeten er maori's, zien er de kiwi-birds, zien er actieve geysers,... toffe sfeer, niet al te veel toeristen. Gezellig. In de namiddag wandelen we en komen zo terecht bij het muserum. We gaan er naar de 'cinema', een kortfilmpje over de maori's en de aardbevingen die er hier geweest zijn. Heel tof, want plots beginnen de zetels te kraken en te bewegen... maw we leven intens mee!! Fantastisch! We krijgen een ticket voor morgen, want het museum sluit al. Daarna wandelen we naast het oude badhuis... en laten ons verleiden voor een avondje verwennerij... we zwemmen er in openlucht in verschillende warme badens. FANTASTISCH! Ik heb wel pech, mijn fototoestel begeeft het... aiaiai 24/3 Ik koop me een nieuw fototoestel, want om het te herstellen duurt het 1 week en daar heb ik geen tijd voor... We gaan terug naar het museum. Echt tof om dit gebouw te zien. Dit was vroeger nl een kuuroord. Je vindt er nog de oude badens terug... en je kan een glimp opvangen van de buizen onder de grond die de stoom doorlaten. Verder ook nog info over de maori's, de aardbevingen, schilderijen, etc. We vermaken ons opperbest. Het museum is erg rustig gelegen, ik vind het zalig voor een zondag. We eten buiten in de tuinen voor het museum. De mensen in de buurt spelen petanque. Gezellig. Daarna gaan we naar het oude badhuis. Gezellige oude muziek hier, je waant je terug in de tijd van toen... Nog een wandeling tot aan het meer. Surfers op het water... Om 16 u vertrekken we naar de hangi, een maaltijd klaargemaakt in een grondoven door de maori's. We kiezen onze chef John, die de maori's moet overtuigen dat we met goede bedoelingen komen. De krijgers steken hun tong uit, draaien met hun oogbollen om te intimideren, maar we hebben sjans, we mogen binnen. We zien enkele van hun gebruiken : zang, krijgerskunst, "dans",... Daarna volgt nog een optreden. Prachtig! De maaltijd is overheerlijk!! Mossels, vis, lamsvlees, kip, wortelen, koolsla, zoete en gewone p atatjes... en een heerlijke pudding!!! 't Buikske is rond... Daarna nog de was doen, was nodig! Ik was al van plan om anders een oproep te doen naar jullie voor een vers t-shirtje... hihi... 25/3 Vanmorgen wat geluierd en mijn e-mail eens in orde gebracht... Straks vertrekken we naar 't stad. Om 17u vertrekken we naar Napier, een art-decotstadje... Benieuwd wat dat weer zal geven... - Nog enkele weetjes... We ontmoeten heel veel mensen. Ze hebben alle nationaliteiten, maar we kunnen zeggen dat we haast dagelijks Nederlanders tegenkomen... Het toffe is dat je soms mensen na een tijd terug tegenkomt. De contacten verlopen erg spontaan. Niets is geforceerd, mensen doen gewoon een klapke met je. Gezellig vind ik dat. We sliepen in Christchurch in een Backpackershostel. De prijs hiervan is gemiddeld 17 NZ dollas voor een nachtje per persoon (maal 21 bfr) Daarna sliepen we telkens in onze tent bij een YHA of BPH of camping. Het voordeel is dat je niet met kommen en pannen moet sleuren maar gewoon gebruik kan maken van de keuken, ontspanningszaal... per uitzondering moesten we 1 keer koken in onze gamellen. Meestal zijn de plaatsen erg netjes. 1 Keer was de keuken niet te pruimen, vond ik zelf... erg gevaarlijk, je rook het gas van het gasvuur maar kon het niet afzetten... de knoppen waren stuk, dus sloot ik de ganse leiding af... vond het weinig verantwoord en liet dit ook weten... Meestal boeken we onze overnachting (tentplaats) niet van tevoren, maar voor Wellington zullen we dat maar doen als we er straks terugkeren. Slapen in tenten is daar blijkbaar eerder een uizondering... Doorgaans kost een tentplaats iets tussen de 9 en 12 dollars. Wat we uitsparen aan logies, besteden we af en toe aan wat verwennerij... een ijsje, pannekoeken,... moet kunnen, we zijn in holiday! Nietwaar? Na Napier vertrekken we waarschijnlijk direct naar Wellington, daarna naar Australie!! - Voila, zo zijn jullie een beetje mee in 'den draai' Ik mail niet erg veel, want het kost soms wel veel vind ik. In Christchurch was het doorgaans 4 dollars voor een uurtje, hier loopt het al vlug op tot 6 en zelfs 8 dollars... - D'ameuseleute zou ik zeggen enne tot wederhoren, merci voor de vele mailtjes die ik krijg... Ze allemaal apart beantwoorden lukt me echt niet, maar dat zullen jullie wel begrijpen neem ik aan... Het gebeurt dat ik er 26 in 1 keer heb... zodoende... |