Under en frokost i et skur: Eg, Knut, Petter og en haug med mygg og knott:
BB: "mmm... det var jævlig godt med smøre ost og loff!!"
Knut: "Jepp, men hva mener dere om det fine være da? Skulle nesten ha satt oss ut for å sole oss litt da....hehe!"
Petter: "Jepp....hehe, `mumle, mumle`."
BB: "hehe... nei seriøst kva skal vi finne på her i dag da?"
Knut: "Skal vi reise til en annen plass? Sverige?...hehe."
Petter: "Ja, koffor ikkje?"
BB: "Ja vi reiser bare over med strømstadferja og finner ett hotell der! Det er sikker greit å feste der da!"
Knut: "Ja det er det sikkert, men det er jo bare en to timers kjøretur til Gøterborg fra grensa da! Det hadde jo vert drit kult å reise dit da!"
Petter: "`mumle, mumle`"
BB: "Veit ikkje om eg orka å kjøre så langt, men vi kjøre til Porsgrunn og setter av det vi ikkje trenger hos onkel og tante og så tar vi det der i fra!"
Knut: "OK!"
Petter: "OK!"
BB: " Hei Geir stå opp da! Ellers så kjeme vi så seint til Sverige!
Geir: "........Hæ? Åja."
Så var det altså i gang. Så den godt planlagte turen til landskappleiken i gammaldans var tilbakelagt, og etter at vi gav fra oss det nyinnkjøpte bordet vårt til eigeren av campingplassen var vi på vei...til Strømstad, Sverige. Når vi var kommet tilbake til Porsgrunn fant vi ut at Strømstad-ferja ville gå for seint. På det tidspunketet var det klart at vi skulle til Gøteborg. Og viss vi skulle ha oss et par pils i kveld og så måtte vi ta Morten-Hoss ferja og kjøre nedover....OK! Det einaste som satt i skallen på gjengen på vei nedover var pils og Mcdornardo så turen gikk raskt. Einaste problemet vi hadde var ei lita seiler skute som prøvde å ramme Morten-Hoss ferja (egentlig Måløy ferja) med front-spydet sitt.... vi var veldig redde..... (og bikkja som pissa på dekk). Når vi kom til Gøteborg så måtte vi finne oss et hotell. Ikkje før vi hadde sagt det så såg vi Quality Crown Hotel ligge forran oss. "Der går vi inn og hører BB", seier Geir raskt. To skittne og tørste gutar trår inn på marmor golv og dei stivpynta vaktene og resepsjonistane legger fort merke til oss! "Rom til fire?". Jepp, bare 1000 svenske kr. per natt og. Vi fikk booka oss inn på ett av dei heller velståande 4-manns romma på hotellet og lempa inn kofferter, ringenes-kasser og gitarar!! Sikkert uvanlig kost på et så fint hotell, men rommet var vårt!! Det var deilig å få dusja av oss regnværet, kjøringa og myggen. Det var ikkje tid til "fyring" denne kvelden for vi var ikkje framme og klare for i 24-tida. Blei bare et par øl på stasjonspub'en.
Fredag 29.6.
Det var ikkje gått langt av dagen.... klokka var vel 00.10, før vi hadde fått oss vår første pils i Sverige. Deilig. Etter at vi hadde fått tatt ut noken svenske kroner i en minibank så fant vi bare nærmaste bar! Der satt vi!! I 03:00-tida gikk vi tilbake på hotellet, kjøpte alt dei hadde av nattmat, åt og la oss til å sove.
Når vi sto opp, sånn ca. i 12-tida, gikk vi rett på Mcdornardo og åt frokost. Vi såg litt av Gøteborg sentrum og fikk handla litt. Så åt vi lunch og satte oss, som dei første, i baren klokka halv fire. Problemet var at den ikkje hadde fått opna enda... den opna klokka 4, men vi blei godt kjent med bartenderen da.... Patrik H. som han hette var glad siden vi kjøpte og prøvde omtrent alt han hadde der, eg og Knut blei glade når vi fikk "1 eller 8- flaske merke" og Geir og Petter blei glade for alkoholen. Meny: 1. Duff, 2.Vodka/russchian, 3.Bailys med oliven, 4. Dr. pepper/Jegermaister og 5. melkedrikk med melon-sirup og eplebiter....m.m. Vi måtte jo selvfølgelig opp på rommet og ha i oss litt Ringenes og...hehe! Det var da vi fant ut at hotellet var rundt...nesten! Hobbyen vår for øyeblikket da var å springe så fort vi kunne rundt hotellet, innendørs! Det var så vidt at det ikkje blei skader (andre hotell-gjester). Etter et par utblåsninger gjennom gangane så var det å ta en liten runde i baren igjen for så å gå ut. Når vi kom ut så visste vi absolutt ikkje kor vi skulle gå...... så da går vi selvfølgelig bort til ei fin dame og får ho til å lede oss vei, enkelt og greit! Etter lange diskusjonar fikk vi ho ikkje med inn på utestedet, og vi var nok en gang ståande aleine. Vi gikk inn på et sted som såg heilt greit ut kjøpte oss meir alkohol og sjekka damer som var sure på typane sine (KNUT!!). Vi blei godt likt av noken og mindre av andre, men vi gjorde ingen store dåder der inne. Bortsett fra at eg fikk en komunist til å heie på Odd Grenland da... hehe! Kvelden gikk som alle andre utekveldar.
Lørdag 30.6.
Heim til hotellet ut på natta, 04.00 tida, kjøpe all nattmaten, bytte brannslokningsapparat med askebeger, ta en slurk eller to til med Ringenes og så legge seg.
Vi åt restane av nattmaten da vi sto opp, for det var vel omtrent 4 timar sidan resten av hotellet hadde spist frokost, pakka sakene og kom oss avgårde. Vi skulle prøve å nå eine ferja som skulle over fra Stømstad til Sandefjord, men da fikk vi dårlig tid. Det gikk radig i 110-sonene ut fra Gøteborg (der Knut og Geir forøvrig fant ut at det var drit-show å stikke trynet ut ruta. Det såg ut som dei dro 3G i det vindkastet tok tak i tryne-skinnet deiras!). Det var da vi var så heldige at vi punkterte!! Drit-stressa heiv vi oss ut og fikk skifta til stephjul, som tålte maks 80km/t. Vi måtta ha et nytt dekk....så vi reiste til en bonde som tilfeldigvis skulle drive med dekk! Etter byttet fikk vi kosta på vidare, men forgjeves. Vi bomma vel på ferja med ca.2-3 sek.!!!! Sure, sinte og svoltne kjørte vi vidare. Klokka begynte å nærme seg at mamma, pappa og søstra skulle lande på Gardermoen og da måtte bilen vere tilgjengelig....hast, hast, hast!!!
Bilen var avlevert og på vei til Porsgrunn mens vi hoppa av i Asker og satte i gang med litt vodka og....jepp riktig, Ringenes. Det var en stakkarslig trubadur på Under-Bar som fikk høre diverse etter at han påsto han kunne en del gode 60-tals låtar, men spelte bare TULL!! Vi satt jo selvfølgelig og sang vårt sjølv om han sto å jamra på scena. Det utvikla seg til at fleire blei med utanfor puben etter stenge tid (trur det var noken engelske chicks). Men det hadde vert noken harde dagar så vi fikk oss en kebab, en gaffel og så traska vi heim.....
Akilleshelsenestrikkemaskin.
BB - [email protected]