P11 Primeran mittariston polttimoiden vaihto
Tällä sivulla on kuvattuna, kuinka P11 (GT) Primeraan vaihdetaan mittariston polttimot.
Ensin kannattaa hankkia valmiiksi uudet polttimot ja vaihtaa ne kaikki kerralla. Polttimot ovat tyypiltään tavallisia lasikantapolttimoita,
ja niitä on kahdenlaisia; 3 kpl T10-kantaista (14V 3W) ja 2 kpl T5-kantaista (14V 1.2W). Lisäksi LCD-näytöille (matkamittari / ajotietokone)
on 2 kpl T5 kantaista polttimoa (14V 1.2W). Polttimot löytyvät mistä tahansa hyvinvarustellusta varaosaliikkeestä. Alkuperäisten polttimoiden
päällä on siniset huput, jotka yleensä voidaan vaihtaa uusien polttimoiden päälle - mutta kannattaa hankkia uudet huputkin kaiken varalta.
Tässä lähtötilanne:
Ensin pitää ottaa stereot irti, koska keskikonsolin muovi jää niiden alle.
Sitten pitää irrottaa keskikonsolin kaksi ruuvia alareunasta.
Sitten keskikonsoli lähteekin irti varovasti vetämällä. Yläreuna on kinkkisin, sitä joutuu vähän suostuttelemaan.
Samalla kannattaa irrottaa takalasin lämmittimen katkaisimen ja hätävilkkukatkaisimen liittimet. Tässä vaiheessa
kannattaa irrottaa myös yksi mittariston kehyksen kiinnitysruuvi.
Seuraavana pitää irrottaa mittariston kehyksen kaksi kiinnitysruuvia.
Sitten rattiakselin suojamuovien alapuolelta kuusi ruuvia irti, ja ratti ala-asentoon. Rattiakselin päällä oleva
suojamuovi pitää irrottaa, että mittariston kehys mahtuu tulemaan irti. Mittariston kehys lähtee varovasti vetämällä,
vasemmanpuoleinen tuuletusritilä voi vähän vastustaa. Sitten peilien säätökytkimen, mittarinvalojen himmentimen, sekä
valojen korkeussäätimen johdot irti.
Tämän jälkeen mittaristo onkin jo näkyvissä. Mittaristo on kiinni neljällä ruuvilla, kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla.
Ja sitten mittariston voi kääntää.
Ja sitten voikin käydä käsiksi itse polttimoihin.
Kasaus luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä.
Copyright: Jukka Ylinen