| Laatst gewijzigd: april 2006 |
| Recht-Laan |
| overleg voor Recht-Laan met de nieuwe wethouder Jankees Salverda van de nieuwe gemeente Utrechtse Heuvelrug |
| Verkeer en Leefomgeving maakte voor Milieudefensie Veenendaal 'n alternatief voor 'n rondweg door de Doornse bossen. Deze studie naar 'n oplossing van verkeersprobleem N227 heet Recht-Laan. |
![]() |
| volgend: |
| Een nieuwe start Recht-Laan was in de voormalige gemeente Doorn welbekend, maar dat betekent niet dat Recht-Laan ook bekend zou zijn in de nieuwe gemeente Heuvelrug. Dus heeft Johan van Milieudefensie Veenendaal vorige maand het rapport overlegd met de nieuwe wethouder van de nieuwe gemeente. Hierbij een verslag. En het bleek dat onze veronderstelling inderdaad klopte: zowel de wethouder als de verkeerskundige kenden het rapport niet! Dat is ook logisch: de nieuwe wethouder, de heer Jankees Salverda, woonde in Amersfoort en de verkeerskundige werkte voor gemeente Driebergen. Reactie wethouder: Wethouder Salverda was blij om het rapport Recht-Laan te ontvangen. En hij vertelde dat hij het zeer onwaarschijnlijk achtte dat er om Doorn een rondweg zou komen. Een blik op de kaart vertelde hem genoeg dat een rondweg om Doorn onwenselijk zou zijn. In het coalitie-akkoord staat niets wat voor een rondweg zou pleiten. Hij vertelde me ook dat uit tellingen blijkt dat er veel verkeer vanuit Langbroek en Wijk bij Duurstede via Doorn naar Driebergen en Zeist rijdt. Een rondweg via de oostzijde van Doorn lost dus vrijwel niets op aan het verkeer door Doorn. Wij zijn blij dat de CDA-wethouder en de gemeente Utrechtse Heuvelrug er zo over denkt, maar we blijven alert! Hoewel het onbesproken is gebleven, is het duidelijk dat Recht-Laan overeen stemt met het normen en waarden-verhaal van het CDA. Recht-Laan doet namelijk recht aan de inwoners van Doorn (normen) en behoudt de waarde van de Kaapse bossen! Opmerkingen: Wethouder Salverda vond wel wat veel nadruk op de fiets liggen. Ik heb hem verteld waarom er zoveel nadruk op de fiets is: in Doorn is de infra voor de fiets veelal achtergebleven, en Recht-Laan is dan ook een inhaalslag. Want weet u waarom het rapport de fiets zo belangrijk vind? De Heuvelrug is namelijk een ideaal gebied voor recreatie op de fiets. Als Doorn dan fijn te befietsen is, is het gezellige Doornse centrum een leuk reisdoel. Ook zijn fietsers meer gericht op de plaatselijke dorpswinkels, die dus meer overlevingskans hebben. Met meer fietsers is de sociale veiligheid groter en is het gezelliger. (sociale cohesie) In Doorn en omgeving wonen veel rijkere ouderen. En voor velen van hen is fietsen de manier om dagelijks in beweging te blijven. Maar dan moeten de fietspaden wel enige uitstraling hebben en prettig fietsen. En natuurlijk nemen fietsers ook nog weinig ruimte in, maken geen lawaai, gebruiken hun eigen energie, doen niet aan luchtverontreiniging en is erg gezond. Dus vandaar. Wethouder Salverda vond een tunnel onder het kruispunt "de Stoplichten" wel mooi maar te duur voor gemeente heuvelrug. Ik heb hem verteld dat Verkeer en Leefomgevig.nl voor alle weggebruikers de situatie wil verbeteren. Dan kom je er niet onderuit om op het drukste punt de verkeersstromen te scheiden. Vrachtauto's onderdoor laten rijden is nog vele malen duurder en valt dus af, blijft over: fietsers en voetgangers onderdoor. De kostprijs is ook sterk afhankelijk van welke kabels en leidingen ervoor omgeleid moeten worden. Maar voor een tunnel zal dus de provincie moeten bekostigen, en de provincie heeft andere geldbronnen dan een nieuwe gemeente. Ook nog besproken: Wat wethouder Salverda miste in het rapport was, waarom de doseerlichten op die plek gepland en waarom niet elders. Ik heb hem verteld dat ik wel verschillende plaatsen voor mezelf geschetst heb, maar die zijn niet in het rapport vermeld. Dat had eigenlijk wel moeten gebeuren. De voor- en nadelen van diverse locaties en de afwegingen zouden dan duidelijk zijn. (Voor mij is dit een leerpunt: ook al is een locatie voor mij het geschiktste, voor een ander blijkt dat pas wanneer je meerdere locaties vergelijkt in je rapport.) De vorige wethouder, de heer A. van Spaandonk, wilde het centrum met "De Stoplichten" volgens de Monderman-methode inrichten. Het centrum zou dan ingericht worden als een dorpskom: een soort van woonerf, maar dan met paden voor het gemotoriseerde verkeer. Een tunnel zou daar niet bijhoren. Volgens ons is het wel mogelijk om de Monderman-methode toe te passen. Door de doseerlichten uit Recht-Laan en omdat het traject maar heel kort is. Maar het is niet echt ideaal. Want de Monderman-methode gaat er namelijk vanuit dat er weinig doorgaand (vracht-)verkeer rijdt over het zo in te richten traject. Maar door het centrum-gebied van Doorn zit wel doorgaand vrachtverkeer. Het zou dus erg puzzelen worden om te zien of er met de Monderman-methode een inrichting te maken is waarbij men prettig en veilig kan verblijven. Wethouder Salverda ziet het idee van Van Spaandonk niet zitten. En dat is niet erg. Verder hoorde ik nog dat er delen van Recht-Laan meegenomen gaan worden in het provinciale overleg over Doornroosje. Einde verslag, maar: Wordt vervolgd . . . |
| Wat vooraf ging:
In september 2005 heeft Milieudefensie Veenendaal en Natuur- en Milieufederatie Utrecht het rapport Recht-Laan aangeboden aan wethouder Van Spaandonk van de voormalige gemeente Doorn. Het rapport - met een goed alternatief voor een rondweg en voor de bekende verkeersproblemen - werd goed ontvangen. Men was er blij mee en voelde als een steun in de rug! |