| Volgend: |
| Laatst gewijzigd: februari 2006 |
| Milieudefensie Veenendaal reageerde in de Rijnpost en Veenendaalse krant naar aanleiding van berichten in deze kranten over de spitsafsluiting op de Haarweg van Veenendaal naar Overberg. Ik krijg het gevoel dat ons ego-isme ons de baas is, en merk geen meedogen met andere mensen en omgeving. Als milieudefensie Veenendaal verdedigen wij onze leefomgeving hier op aarde (het milieu) Daarom reageren wij op deze berichten met een totaal andere kijk op de zaak. Voor een ommekeer!! In 12 minuten van Veenendaal naar Maarsbergen jakkeren. De inwoners van Overberg en aanwonenden vreesden voor het leven van hun kinderen. Het was een ramp om er naar school of werk te fietsen. Of om er recreatief te verblijven. Dan is het niet meer dan logisch dat de gemeente er wat aan gaat doen! Natuurlijk snap ik de moeite van verandering en langere reistijd. (Dat ervoer ik onlangs ook: na enige jaren in drie kwartier met trein en vouwfiets naar Houten gependeld te hebben, werd ik overgeplaatst en veel langer onderweg.) Maar ik hoop dat je doorkrijgt wat u ervoor terugkrijgt. Iets wat uitgaat boven het eigenbelang: een nabijgelegen gebied met meer waarde om er te zijn. (En om er nabij te wonen.) Niet meer slechts een namaak-A12, maar een waardevol gebied. En omdat je er echt iets voor over hebt gehad, kan je daar ook trots op zijn! En je hoeft het niet alleen te doen, ook uw buren doen mee. Omdat we allemaal meedoen, heeft uw offer ook echt effect! Bedankt gemeente Amerongen, in ons eentje was dat niet gelukt. En het milieu dan? Het blijkt dat de Nederlander gemiddeld evenlang onderweg blijft. Dat is al eeuwenlang zo. Snellere routes helpen daardoor ook helemaal niet voor het milieu. Wat slechts helpt is het rijden met schonere voertuigen! En juist hele schone voertuigen krijgen met een spitsafsluiting meer de ruimte en nodige veiligheid. (Dat zijn bijvoorbeeld: fietsen, skates, ligfietsen, velomobielen, mitka's en dergelijke) Of bezie het eens zo: hoeveel tijd of geld je ook hebt, het kan nooit de ergernis van het leven in of nabij een onherbergzaam oord kunnen compenseren. U helpt nu dus mee aan een waardevollere leefomgeving voor uw medemens. Tof! Ik las ook reacties dat kerkgangers uit Overberg 's zondags wel scheuren over de Haarweg naar Veenendaal. Vreemd. Kerkgangers zouden zich toch christelijk moeten verplaatsen: de aanwezige voetgangers en fietsers moeten herkennen als beeld van God en de aanwezige natuur herkennen als Zijn Schepping, waar ze verantwoordelijk voor zijn! Maar goed, Milieudefensie Veenendaal is geen dominee en kan slechts vragen om voorzichtig om te gaan met ons en jullie milieu. Bij deze. |
| Spitsafsluiting Haarweg |