| Stationslocatievervoer door de Dordrechtse citybus? |
|||||||||||||||||||||||||||||
| Enige jaren geleden, toen ik dit artikel schreef voor R.O.M.-magazine (Ruimtelijke Ordening en Milieubeleid), werd in Dordrecht een drie-bussen-systeem ingevoerd. - de expresse-bus voor de snelle verbinding van woonwijk naar station; - de service-bus voor verbinding tussen wijken en voor de sociale functie van het O.V., en de - city-bus voor frequente ontsluiting van de binnenstad vanaf het station. De city-bus lijkt daarmee op het stationslocatievervoer. Maar de vraag is, is het ook stationslocatievervoer? Daarvoor vergeleek ik de citybus met de voorwaarden zoals beschreven staan op de site: |
|||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||
| Links: | |||||||||||||||||||||||||||||
| homepage: Uitgebreide Stationslocaties |
|||||||||||||||||||||||||||||
| Stationslocatievervoer | |||||||||||||||||||||||||||||
| a) b) c) d) e) f) g) h) i) j) k) l) |
|||||||||||||||||||||||||||||
| De city-bus halteerde alleen dicht bij spoor 1, vanaf de andere sporen moet nog een eindje verder gelopen worden. - Speciale herkenbaarheid? De citybus is herkenbaar als citybus. - De treinreizigers moet een apart vervoersbewijs (2 strippen per persoon) aanschaffen. De geldigheid is daarvan slechts een uur. wanneer men dan tussentijds een stukje verderop in de stad moet zijn opnieuw betaald moet worden. Dan is lopen een grote concurrent en is het minder aantrekkelijk om even de citybus te nemen. - De tijd tussen twee opeenvolgende citybussen was op een gegeven ogenblik om de 3 minuten. (Maar zie f) !). - Geen gelijkvloerse instap, maar wel lagevloersbussen. - De citybus had niet alleen geen eigen baan, maar zelfs geen autoluwe routes. Hierdoor ontstond regelmatig oponthoud. Een ramp voor de stiptheid, snelheid en op de wachttijden! Dit is dan ook terecht als een grote oorzaak gezien voor het mislukken van het citybus-systeem. Het reizen met de bus wordt ermee "afgestraft", wat een negatief imago en verlies aan reizigers oplevert. - De citybus drong verder de binnenstad in dan het reguliere openbare vervoer ervoor deed. - De citybus verving regulier openbaar vervoer dat tot de rand van het centrum reed. Daardoor werd er 'n overstap toegevoegd aan de vervoersketen. Er werd geprobeerd om verschillende reizigersstromen te combineren, waardoor voor de reizigers geen optimaal systeem ontstond. - De citybus is schoner dan de gewone bus. - De citybus onsloot ook een aantal parkeergarages. - Er werd niet geprofiteerd van de voordelen in omgevingskwaliteit die openbaar vervoer en het stationslocatievervoer kan hebben op de ruimtelijk inrichting van de binnenstad. - De schaarse ruimte werd daarentegen opgeofferd aan parkeerruimte. Het reizen per auto wordt daarmee maatschappelijk beloond. Met zo'n beloningscultuur is het geen wonder dat de auto een grote concurrent is. Kortom: Een goed en inventief idee, een voorloper van stationslocatievervoer, maar ten onder gegaan in nog onvoldoende inzichten in de faal- en succesfactoren. |
|||||||||||||||||||||||||||||
| vervolg: capelle ad IJssel |
|||||||||||||||||||||||||||||
| Website: Verkeer & Leefomgeving |
|||||||||||||||||||||||||||||
| website-houder / schrijver: | |||||||||||||||||||||||||||||
| [email protected] | |||||||||||||||||||||||||||||
| Laatst gewijzigd: juli 2003 | |||||||||||||||||||||||||||||