Bara ett par rader så du vet att jag ännu lever.
Jag skriver detta brev sakta, för jag vet ju att du inte kan
läsa fort.
Du kommer inte att känna igen huset när du kommer hem, för vi
har flyttat.
Jag kan tyvärr inte ge dig adressen eftersom den förra
Bergen-familjen som
bodde här tog med sig numret till sitt nya hus för att slippa
ändra sin adress.
Lite om din far. Han har ett nytt jobb. Han har nu 500 man
under sig, han
klipper gräset på kyrkogården.
Det fanns en tvättmaskin i vårt nya hus när vi flyttade
in, men den fungerar
inte bra. Förra veckan stoppade jag 14 skjotor i den, drog i
snöret och sedan
dess har jag inte sett dem.
Din syster fick barn i morse. Jag har inte fått reda på
om det blev än pojke
eller flicka, så jag vet inte om du är morbror eller moster.
Farbror Olof drunknade i ett whiskyfat på Oslos bryggeri
för en tid sedan.
Några arbetare hoppade i för att rädda honom men det gick
inte. Han kämpade
modigt, slogs och ville stanna kvar. När vi kremerade honom
brann han i tre dagar.
Din far drack inte mycket i julas. Jag hällde en burk
motorolja i hans ölsejdel
och det höll honom igång till nyårsdagen. Jag var hos doktorn
i torstags, din far
var med. Doktorn satte ett rör i munnen på mig och sa till mig
att inte öppna den
på 10 minuter. Din far erbjöd sig att köpa röret.
Det regnade bara två gånger i Bergen förra veckan,
först tre dagar och sedan fyra
dagar. I måndags var det så blåsigt att en av våra höns la
samma ägg fyra gånger.
I går fick vi ett brev från begravningsentreprenören som
bad oss betala sista
delen av din mormors begravningskostnader, annars skulle han
gräva upp henne igen.
Din älskade Mor.
PS. Jag skulle ha skickat 100 kr men tyvärr hade jag redan
klistrat igen
kuvertet. DS