Delningsfilter
Det finns två typer av delningsfilter. Aktiva delningsfilter och Passiva delningsfilter.
Passiva delningsfilter:
Passiva delningsfilter delar man redan förstärkt signal. Alltså efter slutsteget. Delningsfiltret består av spolar eller kondensatorer. Hur många beror på vilken branthet man vill ha på delningen. Ex. med en spole så är brantheten 6 dB.
En spole släpper igenom de lägre frekvenserna och stoppar de högre frekvenserna i musiken. En kondensator fungerar tvärt om. Den släpper igenom de högre frekvenserna medan den stoppar de lägre. I Passiva delningsfilter blir det en fasvridning på 90º och därför kan det bli fasfel. Därför skall man "testa" att polvända hötalaren +/- och -/+ för att se vilket som blir bäst. Detta gör man när man är färdig med all installation.
Aktiva delningsfilter:
Det aktiva delningsfiltret fungerar så att man delar lågnivåsignalen innan signalen går till slutstegen. Det finnas allt från 1-vägs och uppåt. Sådana här delningsfilter använder man sig oftast av när man har två eller flera slutsteg. Det är elektroniskt och är byggt av flera komponenter. Ett Aktivt delningsfilter har ingen fasförskjutning så att man behöver inte oroa sig för fasfel.
Det Aktiva delningsfiltret ser ut som en liten låda där man kan dela vid olika frekvenser. Både uppåt och neråt. Aktiva byggs oftast i 12 eller 18 dB utförande. detta är hur "brant" man delar. Det finns olika beroende vad man själv behöver. Och givetvis finns dom också i flera olika prisklassser.
Liten lätt förklaring.
Delningen är till för att man skall få högtalarna att spela rätt frekvens. Det är nämligen inte så bra att en bashögtalare spelar lika högt som diskanterna för då skulle det låta väldigt illa. En 12 tums bashögtalare klarar oftast inte att spela över 300 Hz och många klarar inte ens det, så därför måste man dela av dom vid en viss frekvens.
Delar man så att en spelar från en viss gräns och uppåt kallas detta för högpassdelning. Tvärt om, alltså från en viss gräns och neråt kallas det för lågpassdelning. Vid Passiv delning använder man sig av en spole om man vill ha lågpassdelning och kondensator om man vill ha högpassdelning. Skall man sedan ha 12 dB branthet så blir det vid hög och lågpassdelning med en kondensator och en spole placerade beroende på om man vill ha högpass eller lågpassdelning.
Man kallar ofta ett 6 dB 1:a ordningens delningsfilter, 12 dB andra ordningens delningsfilter osv.
Nackdelen med 12 dB och 18 dB filter är att:
Vad skall man ha?
Har man inte 2 eller flera slutsteg så är det bästa att ha ett eller flera Passiva delningsfilter för då kan man koppla flera högtalare på ett enda steg. Har man flera slutsteg och kan offra ett till basen och ett till framsystemet är det bättre att ha ett Aktivt delningsfilter.