Startsidan | Nyheter | Laget | Matcher | Gästbok | Blandat


Matchrapport: Rangers - Celtic: 3-0 (1-0)


Inlagt [22/10 - 07]



Bottennapp i Old Firm....

Humöret var på topp inför lördagens sammandrabbning med rivalerna från andra sidan Glasgow, men det tog inte många minuter förrän det såg betydligt mörkare ut.

Strachans startelva lydde Boruc; O’Dea, Caldwell (som precis som vi hoppades på lyckats hitta formen), McManus, Naylor; Nakamura, Brown, Donati, Sno, Jarosik; och McDonald, men varför Evander Sno petat McGeady var något de flesta började undra över ganska så snart. Man vill inte gärna hacka på samma spelare under en hel match, men denna gång var det svårt att låta bli.

Ett par felpassningar och allmänt vingel var det vi fick se av den unge holländaren, och gick passningarna rätt så gick de bakåt, hemåt. Med det vill jag inte säga att de tio resterande spelarna spelade bra; exempelvis Brown som gjorde några onödiga tacklingar utan att lyckas få ut något av dem, och O'Dea som aldrig riktigt lyckades stänga vägen för Novo och co. Inget av lagen lyckades skapa något eget spel värt namnet, men motståndarna visade sig vara aningen vassare redan från början.

Efter 27 minuter satte Novo den första bollen bakom Boruc, och strax före halvtid kom nästa nederlag. Stephen McManus krockade med Rangers Daniel Cousin, och medan Cousin kom undan med lite huvudvärk låg McManus kvar på planen i princip medvetslös. Han fick bäras ut efter att ett helt läkarteam varit framme, och ersattes av John Kennedy.

Trots försök att kvittera slutade första halvlek fördel Rangers.



Andra halvan satte igång, men tyvärr såg det inte ut som om de grönvita mannarna ryckt upp sig speciellt mycket;

Scott McDonald var ganska isolerad på topp, och slarviga uppspel och ännu fler felpassningar gjorde inte saken bättre.

Nu måste det sägas att domare McCurry redan börjat visa sig partisk; vi ledde stort i både kort- och frisparksdomar trots att det inte kändes som att våra spelare använde sig av fulare metoder.

Vi hade ett par riktigt vassa chanser i form av skott från Jarosik. Tjecken spelade även fram till någon ytterligare chans, men den blåklädda verkade fortfarande aningen hungrigare; och mer uppskattade av domaren måste sägas.

Det andra målet kom i minut 55 när Naka tappat markeringen och öppnat för Ferguson, som kom fri och kunde näta. Frustrationen steg och de gula korten flög oftare och oftare upp ur McCurrys bröstficka. McGeady kom till slut in, men inte istället för Sno, utan för Nakamura.

I mitt tycke hade det varit bättre att behålla Naka på planen; han som faktiskt kan göra oväntade mål på fasta situationer eller lägga en bra hörna. Han spelade inte bra han heller, men jag hade definitivt behållit honom före Sno, så som det såg ut igår.

Med 15 minuter kvar av matchen var Donati nära att reducera genom en nick, men närmare än så kom vi inte.

I 77e minuten kom pricken över i:et för Evander Sno när han fällde Adam i straffområdet. McCurry pekade på elvameterspunkten och Novo gjorde ingen hemmasupporter besviken när han lurade Boruc åt fel håll och satte bollen på andra sidan om honom.

Det finns inte mycket mer att säga än att gårdagens Old Firm var ett riktigt bottennapp.

Domaren McCurry vinner förmodligen priset hun of the year 2007, och Strachan måste kanske tänka över taktiken.

Rangers var helt klart snäppet bättre och snäppet vassare under hela matchen, som för övrigt aldrig var riktigt bra spelmässigt från något av lagen, men så här ska det ändå inte se ut. Jag var i alla fall riktigt förvånad och besviken över bhoysens brist på glöd, eller framför allt brist på förmåga att lägga energin på rätt grejer helt enkelt.

Måste tillägga statitiken, i vilken vi ser den orimliga skillnaden i kortutdelning etc.

Inget funkade speciellt bra helt enkelt.

McManus fördes till sjukhus men återfick som tur var medvetandet ganska snart.

Vi hoppas alla febrilt på att han ska vara redo när vi möter Benfica här näst, och de senaste rapporterna säger att det inte ska vara någon fara med honom.

Trots misslyckandet på Ibrox leder vi fortfarande i SPL-tabellen, på målskillnad.

Nu är det bara att ladda om inför onsdagens CL-möte mot portugisiska Benfica. YNWA, Celtic all the way!

(Se highlights från matchen)


Matchfakta:
1-0 Nacho Novo (27) Rangers
2-0 Barry Ferguson (55) Rangers
3-0 Nacho Novo (77) (straff) Rangers


Varningar Rangers: McGregor, Hutton

Varningar Celtic: Boruc, O'Dea, Kennedy, Naylor, McGeady, Donati, Brown, Jarosik, McDonald

Frisparkar mot sig Rangers: 16
Frisparkar mot sig Celtic: 26

Skott totalt Rangers: 10
Skott totalt Celtic: 12

Bollinnehav Rangers: 52% Bollinnehav Celtic: 48%

Laguppställning Rangers:

A McGregor
A Hutton, C Cuellar, D Weir, S Papac
L McCulloch, B Ferguson, K Thomson, C Adam
N Novo (80), D Cousin (75)



Byten: DaMarcus Beasley (75), Steven Naismith (80), Steven Whittaker, Steven Lennon, Amady Faye, Paul Emslie, Roy Carroll (MV)





Laguppställning Celtic:


A Boruc
D O´Dea, G Caldwell, S McManus (46), L Naylor
S Nakamura (58), S Brown, E Sno, J Jarosik, M Donati
S McDonald



Byten: John Kennedy (46), Aiden McGeady (58), Derek Riordan, Jim O´Brien, Theodor Bjarnason, Scott Cuthbert, Mark Brown (MV)






Datum: 2007-10-20
Domare: M McCurry
Spelplats: Ibrox Park
Publik: 50.428
Matchtyp: SPL


 

Kontakta [email protected]
1
Hosted by www.Geocities.ws