| Startsidan | Nyheter | Laget | Matcher | Gästbok | Blandat |
McManus vill ha regelbunden backlinjeInlagt [25/1 - 08] ![]() Mittbacken och lagkaptenen, Stephen McManus har vädjat till Gordon Strachan om att han ska hitta en ordinarie och regelbunden backlinje vilket ska göra försvaret mer samspelat. Titelracet är i full gång och man har både ligaspelet, Tennents Scottish cup och Champions League framför sig. McManus menar att med en regelbunden backlinje skulle det underlätta för hela laget och för honom själv extra mycket, eftersom det är han som är lagkapten och måste styra och ställa där bak. Skotske landslagsmittbacken har tagit ett stort ansvar sen han blev kapten hos Celtic och har spelat alla matcher från start den här säsongen. Han har spelat med fyra olika backlinjer den här säsongen. John Kennedy, Gary Caldwell, Steven Pressley och Bobo Balde har alla spelat jämte McManus. Nu vill han ha en regelbunden kollega jämte sig. Så här säger han: "Du lär dig känna olika sorters spelare. ,men jag föredrar hellre att ha en regelbunden kollega jämte mig vecka efter vecka, så vi i Celtic kan spela ihop en ordinarie mittbacksposition. "Jag har alltid tyckt om att spela tillsammans jämte Bobo Balde lika mycket som jag tycker om att spela jämte Gary Caldwell och John Kennedy. De är alla bra mittbackar. Nu ser det ut som det blir Gary Caldwell som får chansen att spela ihop sig jämte McManus då han är förstaalternativet nu när han återgått till sin ordinarie plats efter att ha täckt upp som högerback det mesta av säsongen. "Jag tror alla inser att hans ordinarie plats är i mittlinjen, inte på kanten. Men han har gjort ett bra jobb och är glad att få spela matcher. Det är skönt att ha sånna spelare som kan täcka upp på platser de egentligen inte spelar. Nu när Andreas Hinkel har anlänt så har Celtic hittat en ordinarie högerback. Nu väntar Falkirk på söndag borta och Stephen McManus säger att det kommer bli en tuff match. "Vi vann förra veckan och de här matcherna är de som avgör om man ska vara med och slåss om guldet. Alltså har vi pressen på oss att vinna. "Min far var på matchen mellan Gretna - Hearts för en vecka sen och man ser skillnaden på hur andra lag än vi och Rangers, så ger de allt när de möter oss Old-Firm-klubbar. "När du ser andra matcher då vi inte är motståndare är det lätt att ställa frågan för sig själv om hur det är möjligt att lag som Falkirk kan höja sig. Men det gör de när det får en chans och sabotera för något av storlagen och det är en stor merit för varje SPL-lag. McManus förklarar att båda Old-Firm klubbarna har svåra matcher att se fram emot och titelracet kommer avgöras då ett av lagen gör misstaget. Sen kommer Old Firm att ha stor betydelse i slutändan. Som i förra omgången vann Celtic på ett självmål av en Kilmarnock-fot i mitten av andra halvlek. Rangers fick in sitt avgörande 1-0 mål på stopptid mot Inverness borta. Så hetluften är i full gång och det är långt ifrån avgjort. Publiken på Parkhead förväntar sig att Celtic ska ta hem sin tredje raka ligatitel. McManus säger: "Jag tror både vi och Rangers kommer tappa poäng men det är viktigt att vi alltid gör vårat bästa i varje match. "Det är tillfälligheter som avgör. "Men en sak är säker, vi har spelglädjen och självförtroendet på topp och formen verkar vara god för tillfället. "Självförtroendet är alltid på topp här i Celtic. Vi tänker inte vika ner oss förrän sista sparken är slagen". Källa: http://www.dailyrecord.co.uk/sport/football-news/scottish-football/2008/01/25/stephen-mcmanus-celtic-must-decide-on-defence-86908-20297354/ |
| Kontakta [email protected] |