| Startsidan | Nyheter | Laget | Matcher | Gästbok | Blandat |
Matchrapport: Spartak Moskva - Celtic: 1-1 (1-1)Inlagt [16/8 - 07] ![]() Första kvalmatchen till Champions-League är avgjord. Den slutade 1-1 och det resultatet ska vi vara mycket nöjda med. Bra utgångsläge till returen på Celtic Park om två veckor. Men det kunde gått åt skogen om inte försvaret höll tätt och Mark Brown i målet, som fick mota flera bra räddningar. Hemmalaget hade mycket bol och pressade ner Celtic under stort sett hela matchen. Få glimtar var annars ledningsmålet som Paul Hartley ordnade efter tjugo minuter spelade på en vacker nick och ett snyggt framspel av debutanten i tävlingssammanhang Scott McDonald. Innan dess hade Spartak fått ett mål avblåst för offside. Domen var korrekt. I första halvlek var det rätt jämt och Scott McDonald skötte sig bra där framme och var ständigt ett orosmoment för ryssarna, med hans snabba löpningar. Efter målet blev Celtic tillbaka-pressade och backade hem. Det skulle straffa sig. Stjärnanfallaren Roman Pavluchenko fick på en nick från ett inlägg från höger i full fart. Brown var nära att ta den, men fick en hand på den och lyckades inte hålla undan. Kvitterat, med bara tre minuter kvar till halvtid. Visst, det kändes piss att gå till halvlek med oavgjort när vi hade ledningen. Men Spartak var inte dåliga. Det skulle visa sig i andra halvlek. Redan till andra halvlek la man in gasen i botten och skapade lägen gång på gång. Men Stepehen McManus & John Kennedy var stabila i mittförsvaret och såg till att bryta en hel del farligheter. Skönt att se att mittfältarna jobbade hem och hjälpte försvararna. Tyvärr var Lee Naylor inget vidare denna kväll. Han hade svårt på sin kant att hänga med. Celtic skapade inget direkt och var tvungen att ändra om i laget. Evander Sno & Gary Caldwell skulle komma in och täppa till försvaret än mer. Så här långt in i matchen var GS nöjd med resultatet, men ville satsa sitt sista byte på den kvicke offensiva Aiden McGeady. Efter han kom in ändrades spelet till att ha varit nertryckta i sin egen planhalva till att snurra upp Spartak-försvaret och komma till lägen. Bästa läget var i slutminuterna när McGeady hittade Scott Brown innanför straffområdet med en fin passning. Brown, fri med målvakten strulade till läget så att han fick grepp om bollen. Där sumpades en grym chans att ta ledningen på. En sista chans fick Spartak då alla trodde det skulle bli mål. Men Mark Brown vägrar att släppa in bollen. Det var Pavluchenko, tror jag som fick till en träff från nära håll som Brown mirakulöst får undan med en reflexräddning. 1-1 slutar matchen, och det måste man vara nöjd med. Bra utgångsläge till returen och nu räcker det att spela 0-0 så är vi vidare i turneringen för Europas bästa klubblag.
Matchfakta: 0-1 Paul Hartley (21) (Celtic) 1-1 Roman Pavluchenko (42) (Spartak) Varningar Spartak Moskva: Stranzl Varningar Celtic: Naylor, Brown Laguppställning Spartak Moskva: S Pletikosa F Soava, R Shishkin, Mozart, M Stranzl V Bystrov, D Torbinskiy, Y Titov, R Kovac R Pavlyuchenko, Weilton
M Brown M Wilson, J Kennedy, S McManus, L Naylor S Nakamura, S Brown, P. Hartley, M Donati (74) S McDonald (78), J Vennegoor of H (81)
|
| Kontakta [email protected] |