Startsidan | Nyheter | Laget | Matcher | Gästbok | Blandat


Inför: Rangers - Celtic


Inlagt [29/3 - 08]



På lördag, den 29 mars är det dags igen för det efterlängtade derbyt mellan Skottlands två bästa klubbar, Celtic och Rangers. Klassiska Old Firm och 377:e mötet lagen emellan.

Det första och senaste Old Firm-derbyt denna säsongen slutade med förnedring för Celtic. 3-0 till Rangers på Ibrox var resultatet. Det var 20 oktober 2007.

Resultatet skulle visa sig vara viktigt för Rangers då de mestadels har varit i toppen av tabellen och varit stabila. Men Celtic hänger med strax bakom och är endast tre poäng bakom. Dock med en match mer spelad.

Celtic är laget som har gjort flest mål i ligan hittils.

Man åker till Ibrox på lördag för att möta Rangers i säsongens andra Old Firm-derby. En seger för Celtic betyder väldigt mycket. Man har då chansen att komma ännu närmare sin värsta rival.

Man har pressen på sig från fansen, som kräver seger på Ibrox.

För Rangers är Barry Ferguson, Lee McCulloch, Christian Daily och målvakten Allan McGregor tillgängliga för spel efter att varit "skadade".

Rangers saknar Daniel Cousin, den franske anfallaren är på väg tillbaka efter en bruten käke men kommer inte att bli spelklar till matchen.

För Celtic är Barry Robson frisk igen efter att ha missat Skottlands senaste match och skadeläget i Celtic är annars oförändrat. Ska även tilläggas att det finns viss tveksamhet om Scott McDonalds medverkan då han inte kunde delta i Australiens kvalmatch i veckan efter att ha varit halvskadad.

"Skippy" är oerhört viktig i en sån här match. Skytteligaledaren har gjort 20 mål hittils denna säsongen.

Bobo Balde är tillbaka i truppen. Han har varit skadad strax efter afrikanska mästerskapen, och börjar på bänken.





Det var ett bra tag sen klubbarna möttes sist. Olyckligtvis blev januari-matchen uppskjuten, då Phil O´Donnell dog i en match i slutet av december. Efter många nya speldatum, som även de blev uppskjutna av många orsaker, är det nu äntligen dags för säsongens match.

Det blev föresten klart att den uppskjutna matchen från januari spelas onsdagen den 16 april. Alltså möts klubbarna igen om bara några veckor. Då på Celtic Park. Sen har man ett till möte på Parkhead, vilket borde gynna oss. Antingen i slutet av april eller början av maj.

Artur Boruc, målvakten i Celtic säger att hans lag är redo för den stora utmaningen och beskriver sitt lag som bra mycket starkare i år än i fjol. Trots det är man tre poäng efter.

En gång i tiden var Celtic alltid underdogs. På senare tid har det varit väldigt jämt med resultaten. Fast under de senaste mötena är det faktigst Rangers som har vunnit flest.

Matcherna lagen emellan är alltid tuffa och intensiva. Domarnas inflytande aldrig ska underskattas.

Två lag, två historier, två sätt att se på kristendomen, rivaler i nästan 120 år men med ett gemensamt intresse, fotboll. Old Firm är det mest spektakulära derbyt av alla, en hel stad stannar upp när Celtic och Rangers spelar match. Och alla har en åsikt och den åsikten är att VÅRAT lag måste vinna.

Celtic är obesegrade i de senaste tolv matcherna. Rangers likaså.

Ingen av lagen har råd att förlora. En förlust för Celtic går inte att acceptera. Minst ett oavgjort. Annars har Rangers för många poäng för att hämta igen, i ett sånt här skede av säsongen.

Givetvis är man såklart optimist, och tror på sitt lag. Det gör jag. Men allt kan hända i sånna här derbymatcher.

Matcherna får alltid med sig minnen, om det så är på plan, läktaren eller i något annat sammanhang. Passionen hos båda lagens supportrar är så stor att de gör att en halvtråkig match skulle göra det värt att bara lyssna på sångerna och flagghavet.

Om man struntar i religionen och de politiska dragen, skulle man se att det finns ingen annan match i världen som mäter sig med ett Old-Firm derby. Stämningen, varje spark, tackling m.m. Allt är så underbart. Sånna här tillställningar gör verkligen fotbollen till det absolut bästa som finns.

Förutsättningarna för helgens match är följande: Rangers har ledningen och allt i egna händer att avgöra ligan, man har flyt och formkurvan pekar spikrakt uppåt, man har vunnit CIS-cupen, och är fortfarande kvar i både Tennents Scottish cup och Uefa cupen.

För Celtic har man all fokus på att stuva Rangers på att vinna ligan och ta hem sitt tredje raka ligaguld, man har åkt ur båda skotska cuperna, man tog sig vidare från gruppspelet tillsammans med Milan, tog sig till åttondelsfinal av Champions Leage, där Barcelona blev för svåra.

Det har varit mycket snack om veckans träningslandskamp för Skottland mot Kroatien. Fem Rangers-spelare, Barry Ferguson, Lee McCulloch, Allan McGregor och Christian Dailly , sades vara skadade. Mirakulöst nog så har samtliga fyra tillfrisknat och väntas starta för Rangers till matchen.

Stephen McManus, Paul Hartley, Gary Caldwell och Scott Brown är namnen på de fyra Celticspelare som deltog. Alla förutom Paul Hartley, har en säker plats från start.

Slutligen, frågan många Celtic-fans har inför matchen. Hur kommer Gordon Strachan formera sitt lag? Rangers lär gå på lika hårt som de gjorde sist. Då fungerar inte en 4-5-1 uppställning som GS alltid brukar chocka med när det gäller.

Det kommer bli en hård kamp på mitten. Det gäller att vi får ut bollarna till våra kantspelare och att McGeady får snurr på Rangers-försvararna. Scott Brown är viktig i innermittfältet. Jag ser gärna Massimo Donati jämte honom, eller varför inte Barry Robson? Isåfall hans första OF.

Sen gäller det att målvakterna och försvaret håller tätt.

Artur Boruc har varit fantastisk denna säsongen. Han har räddat Celtic flera gånger och gjort mängder med viktiga räddningar. I straffdramat till Champions League tog han den avgörande straffen och förde Celtic till den stora turneringen.

Boruc är bäst när det gäller. Han älskar att vara i fokus, och gör sällan dåliga insatser. Han är absolut en av de bästa målvakterna i världen.

Även Rangers målvakt, Allan McGregor, är en riktigt bra målvakt. Han var fantastisk i CIS-cup finalen då han var en stor hjälte, och har varit bra i de båda matcherna mot Werder Bremen i Uefa Cupen.

Mitt tips blir 1-0 till Celtic och målet kommer sent.

Övriga matcher i helgen är: Falkirk - Kilmarnock, Hearts - Dundee United, Inverness - Aberdeen, Motherwell - Hibernian samt St.Mirren - Gretna.

Nej, nu kör vi. All fokus på att vinna nu grabbar. Fixa det här och helgen är räddad, och kanske även ytterligare en säsong. Fortsättningen lär bli oerhört intressant att följa hur det än slutar på Ibrox nu på lördag. Dags för revanch! KROSSA "HUNSEN"!



C’MON THE HOOPS!



Senaste möten mellan lagen


2007-10-20: Glasgow Rangers - Celtic: 3 - 0
2007-05-05: Glasgow Rangers - Celtic: 2 - 0
2007-03-11: Celtic - Glasgow Rangers: 0 - 1
2006-12-17: Glasgow Rangers - Celtic: 1 - 1
2006-09-23: Celtic - Glasgow Rangers: 2 - 0
2006-04-23: Celtic - Glasgow Rangers: 0 - 0
2006-02-12: Glasgow Rangers - Celtic: 0 - 1
2005-11-19: Celtic - Glasgow Rangers: 3 - 0
2005-11-09: Celtic - Rangers: 2 - 0 (Ligacupen)
2005-08-20: Glasgow Rangers - Celtic: 3 - 1
2005-04-24: Rangers - Celtic: 1 - 2
2005-02-20: Celtic - Glasgow Rangers: 0 - 2


Senaste matcher i ligan för Rangers


Rangers - Hibernian: 2-1
Rangers - Aberdeen: 3-1
Hearts - Rangers: 0-4
Rangers - Gretna: 4-2
Kilmarnock - Rangers: 0-2


Senaste matcher i ligan för Celtic


Gretna - Celtic: 0-3
Celtic - Dundee Utd: 0-0
Hibernian - Celtic: 0-2
Celtic - Inverness: 2-1
St.Mirren - Celtic: 0-1


Filmer inför Old Firm


Celtic Symphony

Oh the Rangers are shite

Bye Bye Rangers

Charlie & the Bhoys - Hey dick

I Predict a riot

Glasgow Colours (Dokumentär - Måste ses!

Dokumentär om huliganism

Klassiska Old Firm

Charlie & the Bhoys - tHE spirit of Celtic

Charlie & the Bhoys Mix

Shebeen live from Barcelona

Artur Boruc Song

Fields of Athenry

Höjdpunkter från senaste Old Firm




Viss text hämtad från Espn Sports

Matchen spelas kl 13.30 (svensk tid)



Rangers trupp: McGregor, Broadfoot, Cuellar, Weir, Papac, Dailly, Thomson, Davis, Ferguson, McCulloch, Whittaker, Darcheville, Novo, Alexander, Boyd, Burke, Naismith, Emslie, Furman.

Celtic´s trupp: Boruc, Hinkel, Caldwell, McManus, Naylor, Nakamura, S Brown, Hartley, Robson, Sno, McGeady, McDonald, Samaras, Vennegoor of Hesselink, M Brown, Riordan, O'Dea, Killen, Balde.

COME ON CELTIC!

Troliga lag



Laguppställning Rangers:

A McGregor
K Broadfoot, C Cuellar, D Weir, S Papac
S Whittaker, B Ferguson, K Thomson, L McCulloch
S Naismith, N Novo





Laguppställning Celtic:


A Boruc
A Hinkel, G Caldwell, S McManus, L Naylor
S Nakamura, S Brown, M Donati, A McGeady
J Vennegoor of H, S McDonald






Datum: 2008-03-29
Domare: -
Spelplats: Ibrox Park
Matchtyp: SPL (Omgång 30)




 

Kontakta [email protected]
Hosted by www.Geocities.ws

1