Startsidan | Nyheter | Laget | Matcher | Gästbok | Blandat


Matchrapport: Barcelona - Celtic: 1-0(1-0)


Inlagt [4/3 - 08]



Så var då europasagan slut för Celtics del. Inget att skämmas för att man åker ut mot Barcelona som stundtals bjöd på fantastisk fotboll. Speciellt i första mötet.

Barcelona var inför kvällens returmatch i princip redan klara. Med 3–2 från Parkhead att luta sig mot var Celtic piskat att göra tre mål för att gå vidare. Det blev inget. Barcelona kunde spela avslappnat.

Trots det öste man på direkt med 1-0, efter ett mycket vackert mål av Xavi tre minuter in i matchen. Ett imponerande anfall avslutades med att Ronaldinho fintade bort Celtic-försvarna, spelade bollen till en framlöpadnde Sylvinho som lyfte in bollen till Xavi vars kontrollerande volleylobb letade sig över Boruc i bortamålet.

Barcelona var det klart bättre laget och segern var aldrig hotad. Trots avancemanget fick hemmalaget en tråkig händelse, när Leo Messi tvingades utgå redan i den första halvleken med en befarad bristning i låret. Messi lämnade planen i tårar.

Knepigt att Strachan startar med Vennegoor of Hesselink ensam på topp i en match där man måste framåt och göra mål. Scott McDonald satt på bänken och kom in i slutminuterna. Man ställde upp med en 4-5-1 uppställning. Något som oroade många Celtic-fans till matchen.

Evander Sno byttes in i början av andra halvlek. Något oväntat för Massimo Donati, som var alldeles för blygsam och verkade ha för stor respekt denna afton. Kanske därför han byttes ut så tidigt. Sno gjorde ialla fall ett bra framträdande med bra brytningar och vårdat passningsspel.

Första halvlek äger Barcelona till 80% av bollinnehavet. Men till andra rycker Celtic upp sig och visar stundtals riktigt bra spel.

Aiden McGeady kom inte riktigt upp i den standarden han brukar vara i, men försökte gång på gång och hade bättre flyt i andra halvlek.

Artur Boruc fick göra en hel del svettiga räddningar. Han var lätt den bästa Celtic-spelaren på plan.

Matchen slutade 1-0 vilket betyder att Barcelona är klart för kvartsfinal. Det är bara att ta nya tag och fokucera på ligan. Vinner vi den har vi även chans att vara med i nästa säsongs Champions-League upplaga.

Något Celtic ska vara stolta över är att man på två säsonger på raken har lyckats ta sig vidare genom gruppspelet till åttondelsfinalerna. Det är bara att bygga vidare och börja om på nytt.

Barcelona vann sammanlagt med 4-2. Lycka till framöver!






Matchfakta:

1-0 Xavi (2) (Barcelona)

Varningar Celtic:

Varningar Barcelona:




Laguppställning Celtic:

A Boruc
M Wilson, G Caldwell, S McManus, L Naylor
S Nakamura, S Brown ,M Donati(46), P Hartley(78), A McGeady
S J Vennegoor of H(55)



Byten: Sno(46), Samaras(55), McDonald(78),Mark Brown, Pressley, Robson, O'Dea




Laguppställning Barcelona:


Valdes
Zambrotta, Thuram, Puyol, Sylvinho
Toure Yaya(67), Xavi(82), Deco, Messi(36)
Eto'o, Ronaldinho



Byten:Henry(36), Edmilson(67), Gudjohnsen(82),Pinto, Iniesta, Abidal, Bojan






Datum: 2008-03-04
Domare: Pieter Vink (Holland)
Spelplats: Camp Nou
Publik: 75,002
Matchtyp: Champions League åttondel 2 av 2




 

Kontakta [email protected]
1
Hosted by www.Geocities.ws