| De samenzwering |
| Samenzweerders: Is het echt een feit? Is hij bereidt? Meent hij het echt? Dat is pas moet, een samenzweerder te zijn. Met de Hongaar op een lijn, in het gevecht. Als het een gril is en kwade wil is, is onze kans voorbij. Maar als hij meegaat, met ons in zee gaat, is Hongarije vrij. Rudolf: Dat ik u ontmoet en nu begroet, is al riskant. Heel dit gesprek, blijft zo geheim naar ik hoop, dat ik geen risico loop. In dit verbandt. Zal men de Keizer informeren dat ik, zijn zoon en kroonprins heulde met Hongaren, dan zal hij mij vervloeken. Samenzweerders: Als het een gril is en kwade wil is, is onze kans voorbij. Maar als hij meegaat, met ons in zee gaat. Is Hongarije vrij. Het moet, het is een vat vol haat. Rudolf: Precies Samenzweerders: Dat nu ontploffen gaat Rudolf: Wat nu? Samenzweerders: Wie zwijgt die kiest voor moord. Ja moord en bloed. Zo blussen wij nog net op tijd, de grote wereldramp. De Keizer uit onwetendheid, verspeelt zijn kroon en land. (try-put versie) De Dood: Een storm steekt op, maar moe en star is de oude kapitien. De Dood en samenzweerders: Het zeil scheurt los, de mast breekt af, wie zal de redder zijn? (gebruikelijke versie) De Dood: Dit is je kans, zet nu je naam onder dit document. De Dood en samenzweerders: Ja Hongarije eindelijk vrij wanneer jij koning bent. Samenzweerders: Het moet Rudolf: Maar dat is hoogverraad! Samenzweerders: Oh nee het is een bevreidingsdaad. Rudolf: Oh nee Samenzweerders: Wie zwijgt, die kiest voor moord! Ja moord en bloed Rudolf: Goed het zal zo zijn! Samenzweerders: Laat hem regeren, wij rebelleren. Scheiden ons eindelijk af. Mocht hij het verknallen, Laat hem dan vallen, zwijgen wij als het graf. Franz-Joseph: Dus het is waar, mijn eigen zoon.. Een verader! Samenzweerders: Wat een laffe daad, gevaar voor kroon en staat. De zoon kiest voor het kwaad. De prins betrapt op hoogverraad. |
| In dit liedje zijn verschillen tussen de gebruikelijke en de try out versie. |