| De laatste kans |
| Esterhazy: Help een dokter snel! De Keizerin ze is gevallen! Haal de dokter! Hij is bij de Aartshertogin. Oooh Majesteit! Majesteit. God zij dank ze komt weer bij. Majesteit hebt u pijn? Elisabeth: Nee het gaat wel Esterhazy: Daar komt de dokter Dokter/ De Dood: Wat is er gebeurt? Esterhazy: Ze lag bewusteloos onder de ringen. Ze moet duizelig geworden zijn. De Dood: Laat ons alleen De pols.. Elisabeth: Het gaat veel beter De Dood: Het hoofd verhit Elisabeth: Ik heb echt niets De Dood: De oogrand, bijna wit. Ik denk als ik dit zie en mij niet vergis. Dat het de Franze ziekte is. Een infectie majesteit, niet levensbedreigend, maar onaangenaam. Met noemt het ook wel.... geslachtsziekte! Elisabeth: Dat is niet waar, hoe komt u erbij? Wat u wilt zeggen mijn god dat kan niet! De Dood: Dat kan niet? Waarom? Ook Keizers zijn zwak Elisabeth: Mijn man is mij trouw De Dood: Dat is een leugen Elisabeth: Maar als het klopt dan heeft de schoft, mijn puurheid als vrouw bezoedeld. De Dood: Zo is het gegaan Elisabeth: Ik zal hem verlaten en tot in eeuwigheid haten! Nog beter, ik maak me van kant! De Dood: Doe het Elisabeth! Ik verheug me op jou! Elisabeth: Jij! De Dood: Dit is misschien, de laatste kans. Kom mee en vlucht met mij en dans met mij, de laatste dans, dan ben je eindelijk vrij Elisabeth: Nee ik blijf hier! Mijn man heeft mij in wezen, een groot genoegen gedaan. Waar hij zijn trouw beeindigd heeft, slaat nu in mijn vrijheid om. Wat mij niet ombrengt maakt mij sterk! Ze zullen nog over me spreken. Zijn vergrijp geeft mij het recht! Die keten te verbreken. De Dood: hahahaha |