Klikker-kurs (Siddis Hundeskole):
Fredag 20. juni møtte jeg og Anna opp ved Siddis Hundeskole igjen for å gå på et nytt kurs. Denne gangen skulle vi lære klikker, og kvelden var satt av fra 18.00-20.00 til teori. Instruktør var Arne Aarrestad. Alle de andre deltagerne var sånne vi kjente fra før...bare deltagere som også går på den strukturerte treningen :) De andre deltagerne var altså; Camilla m/Lady (Mellompuddel), Trygve & Hege m/Jim (Border Collie), Cecilie m/Ronja (Blanding) og Rune m/Brulle (Golden Retriever).
Lørdags morgen møtte vi opp igjen kl. 10.00. Først hadde vi litt teori før vi gikk igang med en og en hund. Alle hundene var "innklikkete", utenom Brulle som var blitt "klikket inn" kvelden før :) Vi prøvde både "touch" med hånd/fingre, Target Stick og Musematte. Det erviktig å ha mange pauser innimellom, for hundene bruker veldig mye energi på å bruke hodet så mye. Ca. kl. 16.00 gikk vi hjem igjen.
10.00-16.00 varte det også på søndagen, men vi var mest ute denne dagen. Alle valgte noe de ville prøve klikker på, og det ble brukt bl.a. ved innkalling, gå fint i bånd og fremadsending med f.eks. hopp og slalom.
Jeg er ihvertfall overbevist om at jeg skal fortsette med klikker-trening. Hadde jo prøvd litt på forhånd, og etter at jeg begynte med klikker i slalom-treningen, så tar hun den mye mer på egen hånd uten at jeg trenger å vise henne hva hun skal gjøre.