Nybegynner 2 (SBK):

 

Endelig har det igjen blitt tid for kurs, og denne gang fortsettelse på forrige kurs. SBK står også her som arrangør og vi har de samme trenerne. Syv mandager skal vi altså trene sammen med; en Mellompuddel ("Lady" *hehe*), en Akita Inu ("Teddy"), to blandinger ("Sandra" & "Lulu") og en Flatcoated Retriever ("Zorro").

1. dag:

Vi var veldig sent ute til kurset, og gikk så fort vi kunne opp til SBK-banen uten å slite ut hundene. Alle de andre hadde kommet ut da vi var der oppe, men ikke begynt med øvelsene, så vi gikk heldigvis ikke glipp av noe. Begynte med å gå igjennom kontakt, sitt og dekk. Kontakt og sitt er absolutt ikke noe problem for Anna, og nå er hun ganske flink med dekk også. Må fremdeles trene henne i å legge seg raskere, samt å få vekk den lille "krypingen".

Som jeg har skrevet før, så kan det være litt problem med kontakt v/utgangstilling for små hunder. Dette er noe vi fremdeles strever med, men det har blitt litt bedre etterhvert, syntes jeg. Det går somregel greit når Anna kommer på plass selv, men hvis det er jeg som stiller meg ved siden av henne, flytter hun seg mer og mer vekk slik at vi nærmest flytter oss i sirkel hele tiden. Det ble jo selvfølgelig ikke bedre da jeg klarte å tråkke på den ene labben hennes...jaja, nå er vi ihvertfall skikkelig igang igjen, og vet bedre hva vi skal trene på.

2. dag:

Igjen var jeg og Anna litt sent ute, så vi kom ikke presis til å vise leksen. Vi begynte med høyrevendinger, og det var bittelitt problematisk før vi kom inni det. Anna kom litt formye ut på siden, men da jeg begynte å hjelpe henne med den ene hånden min, gikk det mye bedre.

Alle hadde tatt med seg langline til denne gang, og vi øvet på "å bli" (i dekk), samtidig som jeg trakk litt i langlinen. Det gikk kjempebra! Hun lå helt iro selv om hun ble forstyrret md trekkingen i båndet. Jeg måtte smile litt for meg selv, for hun minnet noe utrolig om "Ted" der hun lå, da vi trente ham på samme måte...

3. dag:

Vi kom faktisk presis idag! Leksen var høyrevending, og det gikk sånn passe bra. Jeg må fremdeles "hjelpe" henne med hånden for at hun ikke skal skli for langt ut til siden, men det skal vi trene mer på.

Vi begynte med å prøve lek med konsentrasjon. Da veklset vi mellom å leke, for så å stoppe og få øyekontakt. Begynte så å leke igjen som belønning. Så prøvde vi også "bli" med belønning bak, enten fra sitt, dekk eller stå. Jeg prøvde med sitt og dekk, og det kan være ganske vanskelig å la være å snu ser etter leken når den skal ligge bak ;) Etter at vi hadde sagt bra, skulle vi si "fri", og hundene kunne da springe bak og ta lekene. Det virker ikke helt som om Anna har forstått ordet "fri" ennå, men vi fortsetter å jobbe med det.

Til slutt trente vi på det som er leksen til neste gang (utenom det jeg nettopp har beskrevet ovenfor); Innkomst! Anna har blitt veldig flink til det synes jeg. Trenger heller ikke å hjelpe henne noe særlig lenger for at hun skal sitte helt rett. Det er bare en liten ting som jeg må passe på, og det er en liten vane jeg har fått for meg. Når jeg sier "på plass", "vipper" jeg på en måte til den ene siden. Det blir jo da en slags dobbel-kommando, så det må jeg prøve å slutte med før det blir en for stor vane.

4. dag:

Idag var det Sirkus på det området vi pleier å trene, så vi var heller på en plen rett i nærheten denne gang. Gikk forbi sirkuset på vei opp, og i en garde stod det mange pudler i flere størrelser og farger. Gjett hvem som ble ivrig da!?! Jeg kunne dessverre ikke se så mye på dem siden vi skulle videre til kurset, og de var borte da vi skulle hjem igjen.

Etter at vi hadde vist leksen (som var innkomst), trente vi på dekk ved utgangsstilling. Nå har Anna ikke lenger den lille krypingen ved dekk, og det er jo bra :) Hun forstår dekk, men jeg må hjele/vise henne ned med hånden og godbit for at hun skal gjøre oppgaven enda raskere.

Vi prøvde også på budføring. To og to gikk sammen (vi gikk sammen med Camilla og "Lady"), og trente en av hundene om gangen. Vi stilte oss mot hverandre, og den ene hadde hunden ved utgangstilling. Den som hadde hunden hos seg skulle si "Gi bud", mens den andre rett etterpå sa "På plass". Så sprang hunden bort og satte seg ved utgangsstilling hos den andre personen. Det gikk egentlig ganske bra, og med endel trening skal det altså holde å bare si "Gi bud". Dette er mer en bruks-øvelse.

5. dag:

Vi fikk skryt da vi viste leksen idag :) Det var dekk ved utgangstilling, og Anna la seg fort ned uten å "krype" fram med labbene. Jeg fikk henne også helt inntil meg, så det var en klar forbedring. Slikt er alltid kjekt!

Innkalling er Anna flink til, og vi skulle trene inn med fart. Hun stod på avstand, og når jeg ropte, kom hun springene. Når hun nærmet seg, skulle jeg kaste en leke bak meg slik at hun sprang etter den, men Anna var ikke særlig lekelysten idag. Hun var heller mye mer opptatt av godbitene, så jeg brukte heller dem.

Tilslutt prøvde vi på venstre-vending. Dette er endel vabskeligere enn høyrevending, men vi hadde teknikken litt inne ;) Også på denne øvelsen sklir Anna lett ut til siden, og vi må trene på samme måte som vi gjør på de andre øvelsene hun sklir ut - hjelpe henne med hånden. Både innkalling og venstre-vendinger er leksen til neste gang, og vi har hele 3 uker å trene på denne gangen (pga påskeferie skal vi ikke opp på kurset de to neste mandagene).

6. dag:

Vi hadde hatt 3 uker å trene på leksen til i dag, og det behøvdes også. Venstre-vendinger er ikke akkurat det letteste å få til... Helt fram til denne helgen trente jeg på vendingene med hjelp fra meg, hvor jeg hjalp Anna til rett plass med hendene mine. Idag var altså en av de første gangene jeg prøvde å gjøre det helt skikkelig uten hjelp fra meg, og det gikk! Anna følger kjempebra etter beina mine i vendingen. Helt "klistret" inntil føttene mine sitter hun selvfølgelig ikke ennå, men hun har ihvertfall forstått meningen med øvelsen.

Vi begynte litt med apportering. Dette er jo en svært tålmodighets-krevende øvelse, så vi forventet oss ikke så mye. Vi belønnet hver gang hunden viste interesse for gjenstanden vi hadde i hånden. Målet er å få hundene til å ta tak i gjenstandene (uten å tygge på dem eller stikke av med dem), for så å bytte med oss mot en godbit.

Siste øvelse for dagen var "bli" med langline. Alle lå på rekke og rad slik det vil bli i fellesdekk. Anna er flink til å bli værende, men har kanskje en liten tendens til å reise seg når jeg kommer inn til henne igjen. Ellers gikk det greit...

7. dag:

Plutselig var det siste gangen igjen...skal si tiden går fort!!! Vi begynte med en liten konkurranse i innkalling med innkomst. Dette er noe Anna kan veldig godt, men denne gangen var hun litt for ivrige. Hun tjuv-startet på innkallingen, og laget til og med en liten lyd ;)

Etterpå valgte alle hver sin øvelse de ville trene mer på og kanskje få litt hjelp til. Jeg valgte høyre- og venstre-vendinger. Vi får det faktisk ganske godt til nå *hehe*

Nå må vi vente helt til august før neste kurs starter opp, men det er verdt det! Da skal vi begynne på apellmerke-kurset, og forhåpentligvis blir vi i løpet av det kurset gode nok til å starte i vår første lydighets-konkurranse!?! Vi får se...

Hosted by www.Geocities.ws

1