Nybegynner 1 (SBK):
Dette var vårt første kurs. Det var klubben "vår" SBK (Sør-Rogaland Brukshundklubb) som arrangerte kurset. Vi så frem til hver mandag, for da lærte vi noe nytt og traff de andre igjen. Rase utvalget på dette kurset var stort, og sammen med oss trente; en Norwich Terrier ("Emil"), en Mellompuddel ("Lady"...), en Cocker Spaniel ("Scott"), en Mellom Schnauzer ("Zorro"), en Collie ("Kim"), en Stor Puddel ("Odin", som forøvrig også holder på å utdanner seg til redningshund!), en Akita Inu ("Teddy"), en Nova Scotia Duck Tolling Retriever ("Balder"), en Border Collie ("Lukas") og to Border Collie blandinger ("Sandra og "?").
|
1. dag: |
|
Først hadde vi samling og gjennomgang av teorien. Hundene ventet i bilene, men ettersom jeg ikke selv kjører, fikk Anna være med inn. Hvis hun var et menneske, så hadde hun nok vært ganske skoleflink...det virket som om hun satt og fulgte med på alt som ble sagt! Etter hvert ble det nok litt mye å følge med på for en spent "førsteklassing", for hun sovnet i fanget mitt :) Da vi kom ut til området vi skulle trene på, begynte vi med kontakttrening. Dette gikk veldig fint, og Anna søker blikk-kontakt hele tiden. Dette er den aller viktigste øvelsen, ettersom all videre trening foregår og forenkles ved kontakt hund/fører. |
|
2. dag: |
|
I dag øvet vi på å "gå pent i bånd". På tur kan Anna være veldig ivrig og kan trekke endel i båndet, men her gikk hun så fint ved siden av med kontakt at man skulle tro hun ikke hadde gjort annet. Vi gikk også gjennom "lek som belønning". Dette var nok det Anna syntes var kjekkest, og hadde med seg ynglingsleken hennes; "Pippip" (en liten gul fugl med litt lange føtter som henger ut). Det siste for dagen var "sitt" og "dekk". Anna er veldig flink til å sitte. "Dekk" kan hun også, men hun må øve litt på å legge seg rett ned og ikke krype bortover med framlabbene når hun har lagt seg ned. |
|
3. dag: |
|
Vi begynte med gjennomgang av leksen (som denne gangen var "Sitt"/"Dekk"). Anna klarte dette med glans... Så var det tid for det hun er aller best til; nemlig innkalling!!! Her gikk vi sammen to og to for å holde hverandres hunder mens den andre sprang bortover. Vi var sammen med "Odin" (Stor Puddelen) og eieren hans. Dette gikk veldig fint, og både Odin og Anna var flinke. Etter at alle hadde prøvd dette litt, skulle en og en springe å gjemme seg og rope på hunden. Anna er en veldig rask hund, og springer alt hun kan for å finne meg. Selv om hun er liten, så var hun nok en av de raskeste :) "Bli" er en øvelse vi har litt problemer med. Anna kan være litt for ivrig iblandt, samtidig som jeg også må passe på å ikke gå for fort fram i læringen. Det er bare å trene, trene og atter trene.... |
|
4. dag: |
|
Som vanlig begynte vi med gjennomgang av leksen. Vi hadde trent endel på øvelsen "Bli", og jeg var veldig spent på hvordan det ville gå når vi nå skulle vise det på kurset igjen med mange folk og hunder. Det gikk kjempebra! Anna satt fint og ventet til jeg kom tilbake til henne igjen. For moro skyld hadde lederne gjort dette til en liten konkurranse. De tre beste skulle få en premie. Gjett hvem som kom hjem med ekstra hunde-godt!?! Anna :) Hun fikk 2. plass (!), kun slått av "Lukas". Vi prøvde litt på "Budføring" idag. Denne gangen gikk vi sammen med "Sandra" og eieren. En av hundene skulle springe frem og tilbake mellom oss etterhvert som vi ropte på den. Dette gikk veldig greit for "Sandra", men Anna er jo litt skeptisk for fremmede, og hadde derfor veldig lite lyst til å komme når noen andre ropte navnet hennes. Dette må vi jobbe MYE med... Helt tilslutt trente vi på "Innkomst". Vi har trent litt på det fra før av hjemme, og Anna går fint på plass og holder kontakt. Hun sitter litt skrått, så vi må trene ennå mer på at hun skal sitt bein og helt inntil foten min. |
|
5. dag: |
|
Denne gangen hadde vi hatt 2 uker å trene på, og det passet oss ganske fint. Det kan være ganske vanskelig å få en liten hund til å sitte helt inntil beina ved innkomst. Som regel må de litt ut fra kroppen for å kunne holde kontakt. Anna begynner å forstå mer og mer av øvelsen, går fint rundt beina mine og setter seg ved siden av med kontakt. Må bare trene ennå mer på at hun skal sitte helt inntil. Alle trente litt mer på øvelsen før vi gikk videre til neste oppgave... ...som var "Kontakt ved utgangstilling". Her kunne Anna ta de samme små stegene utover for å få bedre øyekontakt, så det må vi jobbe videre med. Jeg må ikke flytte meg etter henne, men korrigere henne til rett plass og belønne når hun sitter inntil og rett. Som en liten miljø-øvelse skulle hundene få prøve å springe gjennom en tunnell. Vi har jo trent litt på agility-tunnellen, så selv om dette var en annen type tunnell, forstod hun det ganske fort og sprang raskt igjennom til meg. |
|
6. dag: |
|
"Kontakt ved utgangstilling" (som var leksen), ble først fremført av hver enkel med tips og hjelp. Deretter gikk vi gjennom generelle aktiviserings øvelser, og ellers hvis det var noe spesiellt noen trengte hjelp eller råd til. Alle trente på valgfri øvelse, så jeg og Anna benyttet sjansen å trene mer på "Innkomst/Kontakt ved utgangsstilling". Det er de små trinnene Anna tar som må terpes på... prøvde med en "bli"-kommando, og det hjalp faktisk litt, slik at hun ikke beveger seg med en gang hun kommer på plass. Nå gleder vi oss veldig til neste gang... |
|
7. dag: |
|
I dag var det dagen vi hadde gledet oss til siden kurs-start! Vi skulle få prøve litt på agility :) Dessverre var været absolutt ikke på det beste, og det både regnet og blåste. Vi ble delt inn i to grupper og gikk gjennom hvert moment. Utenom oss bestod gruppen vår av Lady, Odin og Kim. Meningen med at vi fikk prøve litt agility på dette kurset, er at det er slike ting vi kan treffe på til vanlig også; balanse, tunell, hopp osv... Anna har jo tjuvtrent litt på noen av tingene, så for henne gikk alt som en lek *stolt*. I dag skulle hun også prøve "Møne", noe hun aldri hadde forsøkt seg på før, men hun klatret over som om hun hadde gjort dette hundre ganger :) Etterpå gikk vi inn i klubb-lokalet (ganske herlig å få komme seg innendørs, med tanke på været...). Der oppsummerte vi kurset, og lederne tok for seg en og en fører m/hund og fortalte hva som var bra og hva som måtte trenes mer på, og hvilket kurs de anbefalte den enkelte å evnt. gå videre på. Vi fikk mye ros *veldig kry*, og ble anbefalt å fortsette på et høyere kurs :) Så det skal vi om et par måneder! Det første jeg gjorde da vi kom hjem, var å sette inn diplomet vi fikk i Annas perm :) |