Instituut voor Islamitische
Studies en Publicaties

 
 

 

Deze site tot uw startpagina maken? Klik hier!

DE SALÂT

(het verplichte gebed)

 Zoals we ongetwijfeld allemaal weten, is het de Muslims voorgeschreven vijf maal per dag tot de Schepper te bidden.

De salât (het gebed) mag slechts op de door de Heilige Profeet Muhammad (s.a.w.) voorgeschreven manier en onder de door hem bepaalde omstandigheden worden verricht. Verandering hierin is niet toegestaan.

Alvorens de salât te verrichten, moet er een reiniging plaatsvinden. Hadîs: “De sleutel tot het Paradijs is de salât en de sleutel tot de salât is de wudu (kleine wassing).

De verplichte salât is gebonden aan bepaalde tijden van de dag, namelijk:

  1. tussen ochtendschemering en zonsopgang (Fadjr)
  2. de vroege middag (Zuhr)
  3. de late middag (‘Asr)
  4. direct na zonsondergang (Maghrîb)
  5. het eerste deel van de nacht (Isja).

Ook is de salât gebonden aan een bepaalde geografische ligging, namelijk de Ka’aba in Makkah. We bidden dus met ons gezicht gericht naar de Ka’aba in Makkah.

De salât moet op tijd worden verricht (Heilige Qur’ân 4:103). Het mag niet vrijwillig worden uitgesteld of overgeslagen, behalve in uitzonderingsgevallen als ziekte of wegens overmacht verhinderd zijn op tijd het gebed te verrichten; het moet dan later ingehaald worden (qadâ).

De salât bestaat uit een aantal rakât (eenheden). Elke salât begint met het zeggen van ‘Allâhu Akbar’ (Allâh is de Grootste) en het eindigt met salâm. En elke salât bestaat uit het openingshoofdstuk van de Qur'ân (al Fâtiha), het prijzen en verheerlijken van Allâh en het afsmeken van Zijn zegeningen voor de Profeet Muhammad en Zijn rechtgeleide dienaren in vastgestelde bewoordingen, terwijl in de 1e en de 2e rakât na de Fâtiha nog een hoofdstuk (sűra) of enkele verzen uit de Qur'ân worden toegevoegd.

Alle woorden van de salât worden in het Arabisch gereciteerd, omdat dit de taal is waarin Allâh de Qur'ân openbaarde; Zijn woorden staan er letterlijk in. Ook schept het verrichten van de salât in het Arabisch een eenheid tussen alle Muslims, waar ook ter wereld.

De salât komt tussen alle dagelijkse bezigheden door en herinnert ons aan onze relatie met Allâh. Het houdt ook ons moreel hoog. Zie Qur'ân 29:45:

“Voorwaar, het gebed weerhoudt van ondeugd en kwaad.”

Volgens de Hadîs worden door de salât onze zonden vergeven. Abu Hurairah verhaalt dat hij de Boodschapper van Allâh (s.a.w.) hoorde zeggen:

“Vertel mij, als er bij één van jullie een rivier voor zijn deur zou lopen, en hij zou er vijf maal per dag een bad in nemen, zou er dan nog enig vuil op hem achterblijven?”

Er werd geantwoord: “Er zou geen vuil op hem achterblijven.”

De Profeet (s.a.w.) zei: “Dit is een vergelijking met het verrichten van de vijf gebeden; Allâh vergeeft hierom onze zonden.” (Bugârî en Muslim)

Ondanks al deze positieve effecten moeten we ervoor waken, dat de salât met haar ceremoniën een routine wordt. Laten we daarom, zoals de Profeet ons aanbevolen heeft, bij iedere salât bidden alsof het onze laatste salât is op deze aarde.

Enkele opmerkingen:

De salât bestaat uit een fard (verplicht) en een sunna (niet verplicht) gedeelte. De fard en de sunna worden op dezelfde manier verricht. Belangrijk is dus, dat men voor zichzelf weet, welke salât men gaat verrichten (de intentie).

Verdeling van de salât over de dag en de tijden voor Suriname:

                sunna    fard    sunna     tijd

1. Fadjr        2            2                        05:15 - 06:15

2. Zuhr         4            4           2           13:15 – 15:45

3. ‘Asr                         4                        16:15 – 18:15

4. Maghrîb   3           2                         19:05 – 19:30

5. Isja            4           2                         20:15 – 00:30

  • NB 1: tijden kunnen gedurende het jaar enkele minuten verschillen.

  • NB 2: volgens sommige geleerden mag de Isja tot vóór Fadjr worden verricht. Sunnah van de Profeet was echter, dit gebed vóór middernacht te verrichten.

Na de Isja-salât worden over het algemeen 3 rakât Witr-salât verricht, behalve als men van plan is de Tahaddjud-salât (het vrijwillig nachtgebed) te verrichten; in dat geval wordt de Witr na de Tahaddjud verricht. Volgens het advies van de Profeet (s.a.w.) dient de Witr nl. het laatste gebed te zijn in de nacht.

Als men weinig tijd heeft, zou men alleen de fard-gebeden kunnen verrichten. Liever alleen de fard dan helemaal niets!!!

In geval van ziekte of reizen is het toegestaan de Zuhr en de ‘Asr samen te trekken, evenals de Maghrîb en de Isja. Hierbij kunnen de sunna-gebeden worden weggelaten; de sunna van de Fadjr-salât wordt echter wel verricht.

Ingeval van reizen is het bovendien toegestaan het aantal rakât van Zuhr, ‘Asr en Isja terug te brengen tot 2 i.p.v. 4.

Riaz Ahmadali

 
   

 

Hosted by www.Geocities.ws

1