Instituut voor Islamitische
Studies en Publicaties

 
 

 

Deze site tot uw startpagina maken? Klik hier!

DE ENIGE ECHTE ...?

In het dagblad ‘De Ware Tijd’ van 6 september 2000 verscheen een interessant artikel. Wij citeren:

Rooms-katholieke kerk is de enige echte

“De rooms-katholieke kerk is de enige echte kerk van Christus. Protestantse en Anglicaanse kerken zijn geen echte kerken, omdat ze het bisschopambt en de eucharisatie niet op de juiste wijze hebben bewaard. Dat zegt de Vaticaanse congregatie die waakt over de zuiverheid van het geloof. Volgens het Vaticaan betekent dit dat de paus de leider is van het geloof van Christus, in samenwerking met zijn bisschoppen.
Over ongelovigen en aanhangers van andere godsdiensten verklaart de Vaticaanse congregatie dat ze ernstig in het nadeel zijn wat betreft het ontvangen van de goddelijke genade.

Begrijpelijkerwijs verscheen er (in De Ware Tijd van 7 september 2000) een reactie vanuit de andere hoek onder de kop: “Protestantse kerken betreuren verklaring Vaticaan”. Wij achten het niet noodzakelijk dat artikel hier aan te halen; de kop spreekt voor zich.

Als wij nu de Bijbel raadplegen, kunnen we zo’n beetje achterhalen wat de werkelijke sunnah ofwel handelwijze van de vroegere Profeten was. Als we bijv. de manier van bidden nagaan, zien we het volgende staan:

Betreffende de Profeet Jezus:

“Hij liet zich vallen op zijn gezicht (of: wierp zich neder op zijn gezicht) en bad”. (Matth. 26:39)

Verder blijkt uit Gen. 17:3, dat ook de Profeet Abraham op deze manier bad. Volgens Nu. 20:6 en 16:22 baden ook de Profeten Mozes en Aaron terwijl ze zich daarbij op hun gezicht nederwierpen; zo ook de Profeet Elia volgens Koningen 18:39.

Verder blijkt uit het Nieuwe Testament, dat Jezus op de achtste dag na zijn geboorte werd besneden. Ook is bekend, dat deze Profeet geen varken at; hij kwam nl. niet om te ontbinden, maar om de door de Profeet Mozes gebrachte wet te vervullen.

Al deze zaken in beschouwing nemende kunnen we niet anders dan concluderen, dat er een opmerkelijke gelijkenis bestaat tussen de sunnah van de vroegere Profeten (waaronder Jezus) en de handelwijze die de Muslimwereld reeds 14 eeuwen in stand houdt.

Om het tot slot even te hebben over het vetgedrukte, roodgekleurde deel hiervóór betreffende de Goddelijke genade: de Qur’ân leert ons dat een ieder die goede werken doet, ongeacht of die wel of geen Muslim is, een goede bestemming tegemoet gaat. Zie hiertoe bijv. Qur’ân 2:62:

“Waarlijk, degenen die geloven en degenen die Joden zijn, en de Christenen en de Sabiërs — al wie in God en de jongste dag geloven en goed doen, zij zullen hun beloning bij hun Heer hebben, en er is geen vrees voor hen, noch zullen zij treuren.”

Wij kunnen dus onmogelijk aannemen dat God alle mensen heeft geschapen, maar dat Hij Zijn genade slechts voor een deel van die mensen bestemd heeft!  

Bron: Islamitisch kwartaalblad "An Nűr"

 

   

 

Hosted by www.Geocities.ws

1