Instituut voor Islamitische
Studies en Publicaties

 
 

 

Deze site tot uw startpagina maken? Klik hier!

Terrorisme of Vrijheidsstrijd?

Drs Khaliel Ghafoerkhan

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem.
In naam van Allah, de Weldadige, de Genadevolle.

Toen de heilige Profeet Mohammad ( vrede zij met hem) met zijn missie in Mekka begon ondervond hij veel weerstand van de ongelovigen. De bejegening die de Moslims van de ongelovigen kregen, was veel erger dan het doden. Zij vervolgden de Moslims op verschillende manieren met de bedoeling om verdeeldheid onder hen te zaaien en hun daardoor te verzwakken en hen van hun geloof af te brengen door chaos te stichten in hun land.
Toen openbaarde Allah de volgende verzen.
“En strijdt op de weg van Allah tegen degenen, die tegen u vechten “maar overschrijdt de grenzen niet” (Heilige Koran 2:192) en dood hen , waar je ze ook ontmoet en drijft hen uit , vanwaar zij u hebben verdreven, want vervolging is erger dan doden..........(H.K 2:192).
Deze verzen van de H. Koran zijn de vroegste openbaringen, die de Moslims het recht geven om ten strijde te trekken, wanneer ze aangevallen worden.
Daarom staat de H.Koran de wapens op te nemen slechts toe om een onderdrukte gemeenschap te redden van machtige aanvallers, met dien verstande dat het vechten moet worden gestopt zodra de vervolging stopt.

Er was dus een dringende noodzaak voor de Moslims om de wapens op te pakken en strijd te leveren om zo te proberen een eind te maken aan deze 12 jaar lang durende chaotische toestnd, in plaats van ze ongehinderd ermee te laten doorgaan. Velen vluchtten naar Abyssinie, maar het doden van de Moslims ging ongehinderd door. Trouwens een religieuze strijd is feller en langduriger dan een oorlog om andere reden.
Inderdaad waren de Moslims toegestaan te vechten maar met welk doel ? Het doel van het vechten was niet om de ongelovigen tot Moslims te bekeren , maar om algemene godsdienstvrijheid op aarde te vestigen, door Moslims met rust te laten en de gebedshuizen van alle geloven te beschermen (22:40). De beweringen, dat de Islam door middel van het zwaard zou zijn verspreid worden hierdoor gelogenstraft. Zo ziet men heden ten dage ook in de praktijk dat bij de prediking van de Islam niemand gedwongen wordt de Islam te accepteren. De keuze ligt bij de persoon zelf. La iqra fied-dien , geen dwang in de godsdienst. ( 2 : 255). Islam erkent de fundamentele rechten van elke godsdienst.

Ook de heilige Profeet moest ter zelfverdediging wel eens naar het zwaard grijpen, evenzo zijn Sahaba’s, zijn metgezellen. Een religieuze oorlog moet oprecht gevoerd worden en alle hindernissen, die op de weg van Allah en Zijn religie worden geplaatst, moeten worden verwijderd. Moslims moeten trouwens niet alleen de hindernissen op de weg van moskeeen verwijderen, maar ook die op de weg van kerken , synagogen en kloosters (H.K. 22:40).
Alle moeite dient echter gedaan te worden om vrouwen, kinderen, bejaarden, gehandicapten en onschuldige burgers van de aanvallende natie (die niet deelnemen aan de strijd), te sparen.
De Islam verbiedt om burgers van de tegenpartij, die totaal onschuldig zijn en niets te maken hebben met de oorlog, als gijzelaars te nemen en dreigen ze te doden, uit wraak voor handelingen van anderen.
Moslims moeten ook meteen de strijd beëindigen wanneer de vijand ophoudt met vechten, want in zo een geval is verder vechten niet toegestaan, zoals de volgende woorden aangeven in het vers 190 van hoofdstuk 2: “en overschrijdt de grenzen niet”.

Na de dood van onze heilige Profeet Mohammed (moge God’s zegen op hem rusten) hebben individuele Moslims niet altijd geleefd naar, en zich niet altijd gedragen volgens de leer van de Islam. Ook nu maakt een groep Moslims zich schuldig aan het ontvoeren, gijzelen en doden van onschuldige burgers in onder ander Irak, die niets te maken hebben met de oorlog, maar die toch met de dood worden bedreigd of gedood worden als hun eisen niet worden ingewilligd. Dit is zeker een dwaling en geheel in strijd met de leer van de Islam. Het is totaal on-Islamitisch en tegen de Shari’ah ( islamitische wet). Eén van de basisprincipes in de Islam is, dat geen mens verantwoordelijk is voor de daden van een ander. De H. Koran vermeldt in hoofdstuk 6:164: “geen ziel handelt dan voor zichzelf alleen, noch draagt een lastdrager de last van een ander”. Indien wie dan ook zich schuldig maakt aan handelingen, die tegen de religie zijn, zal Allah zeker daarover oordelen.
Honderdduizenden onschuldige mannen en vrouwen, zwangere vrouwen, kinderen en bejaarden zijn reeds gedood in Irak, (het einde is nog lang niet in zicht), door het land binnen te vallen onder het mom van de leugen van het bezitten van massavernietigingswapens! Miljoenen Moslims over de hele wereld zien daarin een niet-gerechtvaardigde strijd tegen hen en hun religie! Hoe pijnlijk was het om op Ied-Ul- Fitre-Dag op tv beelden te zien hoe er bijv. in Falluja geschoten werd. De bevolking van Irak heeft naar alle waarschijnlijkheid de afgelopen heilige maand Ramadan haar religieuze plichten niet of nauwelijks kunnen vervullen. Waarlijk een groot onrecht tegen de belijders van de Islam en de leringen van de heilige Koran die leren dat Moslims de Profeten van alle naties moeten accepteren, zie H.Koran 2:136
“O gelovigen, zeg, we geloven in alle Profeten van de wereld en maken geen uitzondering tussen hen door sommigen te accepteren en anderen af te wijzen.”

Doch wanneer de Moslims aangevallen worden met de meest geavanceerde vernietigingswapens van Westerse mogendheden moeten zij, om hun geloof, bezit en levens te redden, zich verdedigen. De Islam geeft hen het recht zich te verdedigen met de wapens, die zij ter beschikking hebben. Op grond hiervan mogen de Moslims zeker niet tot terroristen gerekend worden maar tot vrijheidstrijders.
Vrijheidstrijders (de Mujahideens ) hebben hun have en goed , geloofs- en gebedshuizen met hun levens verdedigd tegen de aanvallers, sedert de tijd van de Profeet Mohammed. Zij hebben zich ook verdedigd tijdens de kruistochten en doen dat nog steeds tijdens de vernietigende, onrechtvaardige aanvallen op Palestina en recentelijk op Irak.

Over het algemeen is er een diepgeworteld misverstand bij de niet-Moslims dat de Koran intolerantie predikt, en dat de Profeet Mohammed (saw) de Islam predikte met in de ene hand het zwaard en in de andere hand de Koran. Tijdens het leven van de heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) is er nooit sprake geweest van gedwongen bekering en tegenwoordig ook niet . De wereld is er heden ten dage getuige van dat er bij de prediking van de Islam geen ziel gedwongen wordt het geloof aan te nemen. De Islam predikt verdraagzaamheid, eenheid, broederschap, liefde en vrede. De Moslim gelooft in alle Profeten, die God door de eeuwen heen naar alle volkeren en naties op de wereld gezonden heeft, en heeft evenveel liefde en respect voor allen. Moslims zijn een vredelievend volk. De religie van de Islam leert hen respect te hebben voor alle Boodschappers en Boodschappen, die in de loop der tijden door God aan de mensen werd gegeven.“ Wij maken geen onderscheid tussen wie ook van Zijn Boodschappers”, H.K. 2:285.

Conclusie

Niet-Moslims ( andersdenkenden) gebruiken vaak deze 2 boven aangehaalde verzen : “En strijdt voor de zaak van Allah en dood ze waar je ze ook vindt” om aan te geven dat Moslims ongeciviliceerd, barbaars en terroristen zouden zijn. De media zitten vol van deze beschuldigingen (zie ook de website). Erkend moet worden dat zoals in Islam gelijk als in andere godsdiensten er positief denkende en helaas ook negatievelingen zijn. De Islam moet echter alleen beoordeeld worden op grond van zijn richtlijnen en principes, maar niet door het gedrag van een handjevol mensen, dat handelt tegen de leer van de Islam. Het is erg jammer dat de wereld van vandaag heel weinig doet om liefde en vrede op de wereld te bevorderen. Er wordt hoog tijd om ons te realiseren dat wereldvrede en harmonieuze internationale relaties alleen bereikt kunnen worden door de principes van de Islam te volgen. De wereld snakt naar vrede. Geen wonder dat de Islam de snelst groeiende religie is op de wereld.

Allah Hafiz.

   

 

Hosted by www.Geocities.ws

1