[email protected]
İnsan...
Bazen kişi, 'İnsan ne demek?' diye sorgular kendisini. Nijerya'daki son gelişmeler,
kimi insanların pek de insan olmadıklarının kanıtı gibi görünüyor gözüme.
Ülkede Müslümanların ağırlıklı olduğu 9 eyalet, bir yıldan bu yana sırayla
şeriat 'düzeni' ilan ettiler. Sonuncusu, Kano. Geçen cuma günü, taze şeriatçı
Kano eyaletinde, 17 yaşındaki Bariya İbrahim Magazu adındaki genç kızı,
zina yaptığı gerekçesiyle 100 kırbaç cezasına çarptırdılar. Bariya,
kadının karşısına çıkarıldığında hamileydi ve ırzına geçildiğini
söylüyordu ama kimse inanmadı. Hamile mamile, bastılar kırbacı. Bölgedeki
Hıristiyanlar, yavaş yavaş kendi dindaşlarının yoğun olduğu yerlere göçüyorlar.
Aralarında Nijerya'nın ilk kadın (ve Hıristiyan) futbol hakemi, Grace da
var. Oysa 1999 yılında Nijerya'da seçimle başa gelen Cumhurbaşkanı
Olusegun Obasanjo, bir Hıristiyan. Ancak din savaşı çıkacak diye, şeriat
ilan eden eyaletlere eleştiri yöneltmiyor. Geçen yıl, şeriat mahkemesinin
kellesini kestiği ilk mahkûm konusunda hafif bir çıkış yaptı, o kadar.
Nijerya hızla bir iç savaşa doğru gidiyor.
Diyeceksiniz ki, Nijerya'dan bize ne? Doğru. Nijerya'dan bize ne.
Afganistan'dan bize ne. Cezayir'den, İran'dan, Suudi Arabistan'dan vb. bize ne.
Peki Hizbullah'tan da mı bize ne? İşte son kurbanlar. Cenazeleri yeni kalktı.
Ateş, cürmü kadar yer yakarsa eğer; Hizbullah'ın cürmü büyükmüş
demek, epeyce can yaktı ve tüm karşı operasyonlara rağmen varlığını sürdürüyor.
Hizbullah eşittir şeriat, diyorum ben. Tabii yine yüzlerce e-posta yağacak,
vay efendim nasıl olurmuş, Hizbullah'ın İslam'la ilgisi yokmuş, şeriatla
akrabalığı bulunmazmış, Kuran yanlış anlaşılıyormuş falan...
Teraneyi biliyor ve tekrarlıyorum: Şeriat eşittir Hizbullah, eşittir terör,
eşittir barbarlık.
Bir kutsal kitap; bu kadar çok insan ve ülke tarafından böylesine yanlış
anlaşılıyor ve yanlış yorumlanıyorsa; tıpkı bütün sınıfın yanlış
çözdüğü matematik probleminin yazılımında yanlışlık olabileceği
gibi, kitabın kendisinde de bir hata var demektir. Hizbullah üyeleri için
isteyen istediği kadar 'bunlar Müslüman değil' desin. Onlar cinayetlerini İslam
adına işliyorlar mı, işlemiyorlar mı? Nijerya'da hamile bir genç kadına
100 kırbaç vuran kadıya Müslüman değildir, diyebilir misiniz? Siz deseniz
bile, o kendisini herkesten çok Müslüman sayıp, dini vecibelerini yerine
getirdiğini düşünüyor. Önemli olan hangisi? Kişinin doğru ya da eğri
yorumlanmış bir kutsallık gereği yaptığı eylem değil mi? Eylem ne peki?
Bağlamak, asmak, boğmak, öldürmek, dövmek.
Naçiz yazarınız artık söyleme değil, eyleme bakıyor.
Eğer Hizbullah insansa, ben değilim. Eğer Hizbullah da Allah'ın kuluysa, ben
değilim. Şeriat ne ise, Hizbullah ne ise, ben onlardan değilim.
Kimin insan, neyin iyi ve kötü olduğuna dair verilecek kararı da hiçbir
merci ve kitaba bırakmam, kendim veririm. Tek başıma ve özgür irademle. Darısı
başınıza.