News of Today - 1.6.1980

Nihilia haluaa tuoda julki lopettaneensa humanitäärisen avun kuljetukset pohjoisen Carpathian kansoille. Virallisessa tiedotteessa korostettiin etteivät syyt tähän ole sen enempää ulko- kuin sisäpoliittisiakaan, vaan puhtaasti maantieteellisen pakon sanelemia. Sodan kehitys on johtanut Nihilian tilanteeseen jossa avustusten kuljetukset olisi kokonaisuudessaan pitänyt hoitaa kolmansien maiden kautta, eikä lähetysten turvallista perillepääsyä olisi tällöinkään voitu taata 100-prosenttisesti. Nihilian valtio pysyttäytyy neutraalina kaikissa Trostojan, Arkhamistanin ja Ylä-Karpatian asioissa, haluten säilyttää vakaat ja ystävälliset suhteet kaikkiin Carpathian kansoihin.

Kenraali Jacob Franz tarttui televisiopuheessaan mielenkiintoisin sanankääntein tapahtumien kehitykseen:
"Olisi kovin helppoa kääntää täydellisesti selkänsä Ylä-Karpatialle juuri nyt, varsinkin huomioiden sen poliittisen painostuksen jota tämä Nihiliaan kohdisti ollessaan vielä selkeästi sotilaallisesti paremmassa asemassa. Vaikuttaa siltä, että Trostojan liittyminen sotaan on kuitenkin kääntänyt kolikon. Me, minä ja koko Nihilian kansa, emme kuitenkaan roiku opportunistisesti voittajan helmoissa, vaan se että olemme julistautuneet puolueettomiksi, myös tarkoittaa että olemme puolueettomia. Itse asiassa tunnemme nyt huolta Ylä-Karpatian kansan kohtalosta. Hallitukset voivat vaihtua, mutta ihmiset Nihilian naapurissa pysyvät samoina, eikä maamme aio unohtaa heitä hädän hetkellä. Vaikka luotammekin vakaasti siihen että Trostojan ja Arkhamistanin armeijat noudattavat ihmisoikeuksista solmittuja sopimuksia, esitämme toiveemme siitä että kärsimys siviiliväestön - ja myös sotavankien - osalta voidaan minimoida. Ennenmuuta vetoamme Arkhamistaniin, etteivät sen sotilaat kostaisi Ylä-Karpatian tavallisille kansalaisille Kerberostokin miehitystä. Yhtälailla esitämme saman vetoomuksen Ylä-Karpatialle, ja kehotamme sen hallintoa ryhtymään pikaisiin toimiin naapuruussuhteiden palauttamiseksi rauhanomaiselle pohjalle pohjoisessa Carpathiassa."

Kenraali Franz puuttui myös ICTA:n alkaneeseen toimintaan:
"Itäisen Carpathian talousalue on tähän asti täyttänyt tehtävänsä erinomaisesti. Mikäli Nihilian kansantuotteen kehitys jatkuu vastaavanlaisena myös lopun vuotta, jopa 7% kasvu on mahdollinen. Hallituksemme taloudesta vastaavat ministerit, samoinkuin naapurikansamme DDR ja Trumpethia ovat tahot joita haluan kiittää asiantilasta."

Puheessaan kenraali ei poikkeuksellisesti maininnut sanallakaan maassa yhä jatkuvaa pinnanalaista kuohuntaa. Sinnikkäät Gratzissa liikkuvat huhut kuitenkin kertovat milloin minkäkin tahon suunnittelevan kansannousua sotilashallintoa vastaan. Ainoa todella näkyvä muutos joka viimekuisesta mellakoinnista seurasi, on kuitenkin ollut osittainen öinen ulkonaliikkumiskielto pääkaupungissa. Tähän turvauduttiin maan hallituksen mukaan kansalaisten levottomuuden poistamiseksi, ja kaikenlaisen lainvastaisen liikehdinnän tukahduttamiseksi.
[Nihilia]


Rautateiden rakennustyö saatettiin loppuun.

Trostoja Cityssä vuosia jatkunut rautateiden rakentelu on ollut varsin tuskallista monelle kansalaiselle, vaikka työmaa oli monen työmiehen leivänlähde. Uudistuneen, sähköisen rataverkon asentaminen Trostoja Cityn kaupunkikuvaan, niin teollisella kuin kaupallisella puolella, on merkittävä lisä. Teollisen tuotannon kasvu on ennustettu olevan jopa 25%! Tämä tarkoittaisi sitä, että Trostoja Citystä tulisi Carpathian teollisuuskeskus.


Namda avaa ovensa.

Namdan kaupunginhallinto on julistanut alueensa vapauttamisen ulkomaisille teollisuusyrityksille, sopivaa hintaa vastaan. Useat aiemmin Carpathian ulkopuolella pysyneet teollisuusyritykset ovat jo varanneet alueensa Namdassa. Rakennustöitä on jo aloitettu, ja jotkut laitokset olivat jo tätä kirjoitusta tehdessä valmiita.
[Trostoja]


Ote DDR:n pyhistä kirjoista:
What will this new social order have to be like? Above all, it will have to take the control of industry and of all branches of production out of the hands of mutually competing individuals, and instead institute a system in which all these branches of production are operated by society as a whole -- that is, for the common account, according to a common plan, and with the participation of all members of society.

It will, in other words, abolish competition and replace it with association.

Moreover, since the management of industry by individuals necessarily implies private property, and since competition is in reality merely the manner and form in which the control of industry by private property owners expresses itself, it follows that private property cannot be separated from competition and the individual management of industry. Private property must, therefore, be abolished and in its place must come the common utilization of all instruments of production and the distribution of all products according to common agreement -- in a word, what is called the communal ownership of goods.

In fact, the abolition of private property is, doubtless, the shortest and most significant way to characterize the revolution in the whole social order which has been made necessary by the development of industry -- and for this reason it is rightly advanced by communists as their main demand.
Friedrich Engels: The Principles of Communism
[DDR]


Trumpethian rakennusministeriö suorittaa korjaustoimenpiteitä Eteläisillä Alueilla, osittain jälleenrakennusta yhteistyössä DDR:n kanssa tämän alueilla. Tarkoituksena on kohentaa julkisivuja ja parantaa yleiseen käyttöön tarkoitettujen alueiden viihtyvyyttä.
[Trumpethia]


Itä-Moldavia vapautettu!

Sotilaallisluontoinen operaatiomme Itä-Moldaviaan osoittautui menestyksekkääksi, kansa otti Arkhamistanin Kansandemokraattisen Liittotasavallan joukot riemuiten vastaan entisen hallinnon joukkojen kukistuttua. Puhemies Benn toivotti henkilökohtaisesti Itä-Moldavian asukkaat mukaan vapaiden kansojen perheeseen.

Operaation tarkoitus oli vähentää taistelujen kiivautta Mount Timossa, jonne liittolaisemme Trostoja oli pakotettu hyökkäämään. Onnistuimme yli odotusten ja nyt voinemme hyvällä syyllä todeta, että Ylä-Karpatian hallituksen on viimeinkin tullut aika kuunnella meidän pyrkimyksiämme kohti rauhanomaista kehitystä. "Ellemme saa miehitettyä Kerberostokin maakuntaa takaisin, me otamme sen takaisin!" ilmoitti Itä-Moldavian operaatiota johtanut toveri kenraali Mihail Bulgakov voiton huumassa.

Vaikka olemme rauhaarakastava kansa, on meidänkin sietokyvyllämme rajat. Ylä-Karpatia on pitänyt meitä pilkkanaan ja tuudittautunut kuvitelmiin siitä, että voisi jonain päivänä orjuuttaa vapaan kansamme. Tällä kertaa me näytimme niille, että vihastuessaan kansamme yhtenäiset rivit ovat vaarallinen vastustaja.

Kenraalimme varoittavat kuitenkin kansaa ylpistymästä: "Tämä oli vasta yksi taistelu, sota ei ole vielä ohi. Ylä-Karpatia on jo kauan kasannut painetta pohjoiselle rintamalle, jossa tosin taistelut ovat olleet vähäisiä. Emme voi odottaa heidän vetävän joukkojaan pois, emmekä saata luottaa heidän lupauksiinsa, jotka he ovat ennemminkin pettäneet. Siksi meillä on edessä vielä uusia taisteluja, jotka ovat ratkaisevia tämän sodan lopputuloksen kannalta". Niin tai näin, sotaonnen kääntyminen aiheutti spontaania juhlintaa ympäri Arkhamistanin Kansandemokraattista Liittotasavaltaa.


Humanitäärinen apu saavuttaa kohteensa.

Huhu jonka mukaan Nihilian meille kansojen veljeyden hengessä tarjoama humanitäärinen apu ei tavoittaisi kansaa vaan jää sotavoimien käyttöön on perätön. Apu saavuttaa kohteensa ja sen turvin Arkhamistanin kansa on voinut huolehtia tehokkaasti vähäosaisistaan entisenlaisella tehokkuudella vaikeinakin aikoina.

On kuitenkin totta, että osa avustuksista on käytetty soturiemme huoltoon. Kyseessä on käytännön sanelema välttämättömyys, koska - kuten olemme monesti teroittaneet - emme olleet valmistautumassa sotaan ja Ylä-Karpatian yllätyshyökkäys ajoittautui aikaan, jolloin olimme suorittamassa asevoimiemme osittaista alasajoa osana kaupan ja talouden elvytysohjelmaamme. Tavoitteemme on edelleen nostaa teollistumisemme astetta ja turvata kansamme elämän mielekkyys tulevaisuudessakin.

Olemme hyvin pahoillamme, etteivät naapurimme Nihilian idealistiset ihmiset, jotka ovat huolissaan kansamme hyvinvoinnista, kääntyneet asiassa meidän puoleemme ennen kuin toimivat. Nyt hyvä aie on muuttunut terroriteoksi, joka ei hyödytä ketään. Pyydämme naapuriamme olemaan kärsivällinen ja muistamaan, että olemme sentään sodassa ja vaihtoehtomme ovat vähissä.


Trumpethian kanta aiheuttaa ihmetystä keskuskomiteassa

Trumpethian äkillinen suunnanmuutos myötämieliseksi vihollistamme kohtaan sai aikaan pitkiä keskusteluja keskuskomitean istunnossa viime tiistaina. Keskustelua luonnehti ihmetys siitä, että Ylä-Karpatia on tiettävästi uhkaillut Trumpethiaa piakkoin hyökättyään Kerberostokin maakuntaan. Monia puheenvuoroja käytiin myös liittolaisemme Trostojan ja Trumpethian kiristyneistä suhteista.

Puhemies Sevek Benn käytti puheenvuoron aiheesta:
"Käsittääkseni meillä ei ole mitään syytä pitää vihaa Trumpethian kansalle tai sen hallitsijalle. Pidän pyyntöäni sotilaallisesta avusta täysin kohtuullisena ottaen huomioon olosuhteet. Mielestämme Ylä-Karpatiaan ei ole luottamista ja on vain ajan kysymys koska se kääntyy myös Trumpethian kansaa vastaan, kuten se teki meille.

Trostojan ja Trumpethian väliset suhteet on hoidettu meistä riippumatta. Siksi ei ole mielestäni oikeutettua selittää penseyttä kansamme taistelua kohtaan niillä. Normaalisti asia ei edes koskisi meitä, mutta nykyinen liittoumamme vaatii meitä ottamaan kantaa siihenkin. En ymmärrä näitä syytöksiä, joiden mukaan Trostoja olisi sekaantunut asioihin, jotka eivät sille kuulu. Hyökkäys rauhanomaiseen naapurimaahan saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa laajenemishaluisen voimakkaan imperialistivaltion syntyyn, mikä olisi myös Trostojan edun vastaista. Kokemukseni mukaan Trostoja pyrkii vakaan yhteiskunnan luomiseen eikä suinkaan levottomuuksien herättämiseen.

Emme aio purkaa liittoumaamme Trostojan kanssa, emmekä aio julistaa sotaa Trumpethialle. Sodan uuvuttamalla maallamme ei ole varaa kumpaankaan. Minusta on kuitenkin huolestuttavaa, miten Trumpethia tiedotuksessaan korostaa idän ja lännen eroja. Tuollainen maantiede voi johtaa selkkauksen laajenemiseen sellaisiin mittasuhteisiin, ettei sitä enää voida hallita. Pyydänkin, että mikäli Keisarinna lukee tämän puheenvuoron, että hän pysyisi kärsivällisenä eikä puuttuisi Ylä-Karpatian ja Arkhamistanin Kansandemokraattisen Liittotasavallan väliseen kriisiin sotilaallisesti. Asia pyritään hoitamaan diplomaattisesti, kenties nyt kun olemme iskeneet taantumuksellisia sotakiihkoilijoita vastaan Ylä-Karpatian hallitus kuuntelee meitä. Edessämme on vielä paljon työtä ennen kuin tämä valitettava kriisi ratkeaa eikä ole järjellistä pahentaa tilannetta entisestään."

Keskuskomitean kokoontumisesta poistui synkkäilmeisiä miehiä ja naisia. Sodan varjossa elämä näivettyy nopeasti eikä mikään olisi mieluisampaa Arkhamistanille kuin tämän kriisin loppuminen.


Trumpethia - Carpathian "tuuliviirivaltio"?

Arkhamistanin Kansandemokraattisen Liittotasavallan vapaa lehdistö arvostelee Trumpethian politiikkaa. Sitä on kutsuttu nuorten idealistien Internationale-lehdessä "tuuliviirivaltioksi", jonka politiikka kääntyy Carpathian poliittisten tuulten myötä aina voittoisan osapuolen suuntaan. Kritiikkiä saa osakseen myös Trumpethian epämääräinen feodalismi, jossa kansan johtaja valitaan ulkonäköön perustuvan taikauskon eikä kansanvallan ehdoilla. Puhemies Benn rohkaisee nuoria tuomaan mielipiteensä ilmi, mutta kehottaa varoivaisempaan ja rakentavampaan kritiikkiin. "Meillä ei ole varaa poliittiseen selkkaukseen" kommentoi kiireinen puhemies. Lausunto on hyvin tulkinnanvarainen ja jäi epäselväksi tarkoittiko puhemies että Trumpethiaa ja sen hallintoa arvostelevat kirjoitukset ovat hänestä väärin perustein, vaikkakin hyvässä uskossa, kirjoitettuja vai epäileekö hän että Trumpethian keisarinna pahoittaa mielensä kirjoituksista ja julistaa sodan Arkhamistanin Kansandemokraattiselle Liittotasavallalle. Keisarinnan tiedetään aiemminkin hoitaneen ulkopolitiikkaa hyvin impulsiivisesti, hyvänä esimerkkinä taannoinen mäyräkoiralahjoitus-jupakka, jonka johdosta keisarinna katsoo edelleen karsaasti suurinta osaa Carpathian kansoista. "Neuvostoilla ei ole aikaa tällaiseen spekulointiin, meillä on tarpeeksi ongelmia Ylä-Karpatian aggressioiden ja propagandan vuoksikin" kuittaa puhemies ja poistuu toimittajien luota pääsihteeri Pavel Lipposevkin saattelemana.
[Arkhamistan]


 

Palaa uutissivulle


06.08.2002

Hosted by www.Geocities.ws

1