News of Today - 1.5.1980
|
Trumpethia tuo julki huolestumisensa läntisten valtioiden vehkeilystä Hyvää Naapuriamme Ylä-Karpatiaa vastaan. Halveksumme suuresti Trostojan valtion tapaa sotkeutua muiden valtioiden keskinäisiin suhteisiin ja sisäisiin asioihin kuten Ylä-Karpatian ja Arkhamistanin tapauksessa on käynyt. Trumpethia tahtoo myös tuoda julki, ettei katso Trostojalla olleen mitään sanottavaa Trumpethian ja DDR:n välisiin diplomaattisiin aluevaihdoksiin, ja toivoo että Trostoja hoitaisi tästä lähtien omat asiansa. Voihan toki olla, että tämä kyseinen pikkuvalta on liian heikko tekemään omat päätöksensä ja siksi piileskelee DDR:n ja Arkhamistanin selkien takana. Arkhamistan on pyytänyt Trumpethiaa hyökkäämään Ylä-Karpatian kimppuun. Trumpethia haluaa ilmoittaa julkisesti, ettei aio ottaa mitään osaa Läntisen liittoutuman yrityksiin tuhota se rauhantila joka on vallinnut itäisessä Carpathiassa, vaan toivoo Läntisille Valtioille mitä suurinta epäonnea jatkossa niin kauan kuin nämä jatkavat roistomaista käyttäytymistään. Mikäli Trumpethia osallistuu sotaan, Trumpethia tekee sen Ylä-Karpatian puolella.
Trumpethia juhlistaa uutta Itä-Carpathian Talousalueen ICTA-sopimusta ja ylistää rauhanomaista tilaa, joka vallitsee sopimusvaltioiden Trumpethian, DDR:n ja Nihilian välillä. |
|
Yhä epävarmoina jatkuvien aikojen paino leimahti väkivaltaisuuksiksi myös Nihilian pääkaupungin Gratzin kaduilla, kun sotilashallinnon levottomuuksien lietsojiksi nimittämät mielenosoittajat hyökkäsivät Ylä-Karpatiaan ja Arkhamistaniin lähetettävien humanitääristen kuljetusten muodostaman rekkakolonnan kimppuun. Mielenosoittajat, joiden määräksi on arvioitu muutamista sadoista puoleentoista tuhanteen henkeä, olivat tukkineet tien rekkojen edestä ja kieltäytyivät poistumasta poliisin kehotuksista huolimatta. Sisäministeriön turvallisuusjoukkojen saapuminen paikalle sai tilanteen räjähtämään. Joukkojen komentajan mukaan mielenosoittajajoukosta tulitettiin käsiasein kohti mellakkavarusteisia turvallisuusjoukkoja, jolloin hän antoi käskyn vastata tuleen kumiluodeilla ja kyynelkaasulla. Seuranneessa sekasorrossa menehtyi kaksi turvallisuusjoukkojen sotilasta, yksi poliisi ja 14 mielenosoittajaa. Useita humanitääristä apua kuljettaneita kuorma-autoja arvokkaine lasteineen poltettiin ja lähiseudun kauppoja ryösteltiin ennenkuin turvallisuusjoukot saivat armeijan tukemina tilanteen rauhoittumaan. Vaikka mielenosoittajat itse väittivät kokoontumisensa olleen spontaani, Nihiliaa johtava kenraali Franz ehti tuoreeltaan syyttää sotilashallintoa vastustavia puolueorganisaatioita välikohtauksesta. Poikkeuksellisen voimakkain äänenpainoin maan televisiossa puhunut Franz varoitti siviilipoliitikkoja ryhtymästä uusiin provokaatioihin, äärimmäisten vastatoimien uhalla. Nimettömänä esiintyvä Nihilialainen puolueaktiivi on puolestaan lähettänyt ulkomaiselle lehdistölle tiedotteen jonka mukaan mielenosoittajat olivat sotilashallintoon ja sensuuriin kyllästyneitä tavallisia kansalaisia, jotka uskovat Nihilian lahjoittaman "humanitäärisen avun" olevan tarkoitettu ja päätyvän Ylä-Karpatian ja Arkhamistanin armeijoille tavallisen kansan sijasta. Puolueaktiivi viittaa siihen, että kenraali Franzin johtamalle juntalle sodan pitkittyminen ja sen myötä tapahtuva vaalien lykkääntyminen on tavoittelemisen arvoinen päämäärä.
Virallisella taholla Nihiliassa on kuitenkin samaan aikaan pahoiteltu pitkittyvää sotaa, jonka uskotaan vääjäämättä johtavan inhimilliseen katastrofiin puolin ja toisin. Samaisessa tiedotuksessa Nihilian valtionjohto kuitenkin toistaa kantansa omasta absoluuttisesta puolueettomuudestaan ja toteaa rauhanteon olevan Ylä-Karpatian, Arkhamistanin ja Trostojan keskinäinen asia. |
|
Koska Ylä-Karpatia ei ota vakavasti pyrkimyksiämme rauhaan vaan jatkaa sotilaallisen paineen kasaamista rajoillemme ja pilkkaa maatamme julkisesti olemme pakotetut sotatoimiin. Hyökkäys kuuluu osaltaan myös liittolaisemme Trostojan tukemiseen. Haitat siviiliväestölle yritetään pitää minimaalisina. Hyökkäyksemme tarkoituksena on vangita Ylä-Karpatian armeijan johtavia upseereita ja siten vaikuttaa rauhanprosessin jatkumiseen. Tiedustelumme mukaan Ylä-Karpatian hallituksessa on rauhanprosessille myötämielisiä voimia, mutta pääministeri Keskisen hallintokaudella poliittinen valta on liukunut sotilashenkilöitten käsiin. Horjuttamalla näiden sodalle myönteisten voimien tasapainoa toivomme liennytyshenkisten poliittisten voimien saavan lisää jalansijaa Ylä-Karpatian parlamentissa. "Minäkö muka diktaattori?" Puhemies Sevek Benn on tyrmistynyt hirmuhallintoväitteistä: "Minähän olen lähestulkoon tavallinen sihteeri, tuon vain julki sen mitä kansa sanoo". Puhemies Sevek Benn väittää ettei hän johda kansandemokraattista Arkhamistania. Ilmeisesti ulkomaille on välittynyt hänen toimestaan vääristynyt kuva, johtuen hänen näkyvästä roolistaan vallankumouksen aikana. Arkhamistanin perustuslain mukaan valta on tosiaan neuvostoilla, jotka valitaan paikallisesti suoraa demokratiaa noudattaen. Neuvostot jättävät kuukausittain, tai tarpeensa mukaan, muistion keskuskomitealle, joka antaa sen jälkeen päätöksensä puhemiehen vahvistettaviksi ja sittemmin tiedotusneuvoston kanssa julkistettaviksi. On kuitenkin totta, että karismaattisen puhemiehen henkilökohtainen vaikutus kansan tahtoon on varsin suuri ja vaikka perustuslaillisesti hänellä ei juurikaan ole valtaa, niin hän on silti huomattava tekijä Arkhamistanin kansandemokraattisen liittotasavallan päivänpolitiikassa henkilökohtaisen arvovaltansa vuoksi. Tavoitimme puhemiehen asumisyhteisöstään, missä hän rentoutui hetkisen puutarhassa, ennen kuin palaisi stategiapalavereiden ja sotavoimien ahdistavaan maailmaan. "Tämä sota on turhauttavaa, minä en ole sotilas enkä luonnoltani verenhimoinen tai julma. Yritykseni lähestyä Ylä-Karpatiaa diplomaattisesti ovat kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan, he joko jättävät vastaamatta tai keksivät jotain ilkeämielistä panettelua, jota sitten levittävät totena". Puhemiehen olemus oli tavatessamme hyvin väsynyt. Syntyy vaikutelma miehestä, joka kantaisi omassa ruumiissaan ja mielessään kaiken sen kärsimyksen, joka hänen kansaansa on kohdannut. "Älkää minusta murehtiko, minä selviän kyllä. Todellinen huolenaihe ovat ne tuhannet muut sodan uhrit joilla ei ole vastuuta sodan johdosta, mutta joiden täytyy kestää haavoja, kodittomuutta, nälkää ja vilua". Puhemiehen ennen kovin jykevä olemus on riutunut, mutta entinen voima on silti tallella katseessa ja päättäväisissä askelissa. "Jos minun kansani kärsii nälkää ja kurjuutta tämän inhottavan sotateollisuuden hyväksi, en minä saa tehdä poikkeusta. Ruokasäännöstely ja muut säästötoimenpiteet koskevat minua siinä kuin muitakin. Ilman naapuriemme Nihilian ja Trostojan apua olisimme vielä syvemmällä suossa kuin olemme nyt. Monet maanviljelysalueemme jäivät Kerberostokin miehityksen jälkeen vihollisen haltuun". Poistuimme kommuunista, koska puhemies joutui poistumaan palaveriin, jossa päätettäisiin sota-alueiden pakolaisten sijoittamisesta. Mies jonka tapasimme ei ollut diktaattori tai ylimys, vaan yksi toveri muiden joukossa, jonka koti ja elämäntapa on uhattuna. Tiedotusneuvosto esittää julkisen vetoomuksen Ylä-Karpatian hallinnolle: Tämä ei voi jatkua näin. Sotaa on käyty jo useita kuukausia, eikä ratkaisua näy. Konflikti uhkaa levitä muualle Carpathiaan ja se olisi estettävä keinolla millä hyvänsä. Olemme saaneet käsityksen, että tämä sota on alkanut väärinkäsityksestä, joka syntyi suhteistanne Sosialististen neuvostotasavaltojen kanssa. Arkhamistanin kansa ja sen neuvostot pyytävät ettei meidän tarvitsisi enää käyttää voimatoimia sotavoimianne vastaan, vaan että ne vetäytyisivät omille alueilleen ja tekisivät osansa tämän konfliktin lopettamisessa. YK tutki Arkhamistanin pakkotyöleirien oloja: Ei ole mitään syytä olettaa, että näillä leireillä tapahtuisi ihmisoikeusrikkomuksia. Työolosuhteet ovat inhimilliset eikä tapaturmaisia kuolemia juurikaan satu. Ainut asia, mistä tutkijoilla on sanomista, on kuolemantuomion käyttö rangaistuksena. Arkhamistanin edustajat muistuttavat rankaisevansa sillä tavoin ainoastaan poliitikkoja jotka lyövät laimin velvollisuutensa ja kieltäytyvät pakkotyöstä. He myös muistuttavat, että Amerikan Yhdysvalloissa ihmisiä murhataan paljon heppoisimmin perustein joka päivä useampia kuin Arkhamistanissa vuoden aikana.Leireissä työskentelevät myös vapaaehtoiset. Pakkotyötä tekevät eivät saa poistua työleirin alueelta eikä heillä ole myöskään oikeutta valittaa työnteosta. Erään leirineuvoston yhteyshenkilö kommentoi: Olot saattavat vaikuttaa karuilta, mutta on muistettava, että leiriltä pääsee oitis pois kun osoittaa olevansa halukas työskentelemään Arkhamistanin ja sen kansan hyväksi. Ketään leirillä ollutta ei leimata ja useimmilla ei ole mitään vaikeuksia sopeutua takaisin yhteisöön. Ne joille se osoittautuu ylivoimaiseksi saavat töitä leireiltä, mikä on useimpien kohdalla paras mahdollinen ratkaisu.
Tutkijat sanovat Arkhamistanin leirien olevan toimiva ratkaisu ja niiden mallin mukainen sopeuttaminen olisi suotavaa myös muissa maissa. |
|
DDR on erittäin tyytyväinen rauhanomaiseen tapaan,
jolla
itäisen Carpathian tilanne on kehittynyt. Toivottavasti myös muut
Carpathian
valtiot ottavat tästä mallia ja pyrkivät ratkaisemaan erimielisyytensä
rauhanomaisesti. |
|
Trostojan kaupungin läpi kulkevan Hadranus joen patotyöt saatiin päätökseen maaliskuun loppupuolella, presidentin tullessa itse vihkimään hänen kunniakseen nimetty Sterppowin pato. Patoa on rakennutte viimeisen kahden vuoden ajan, ilman suurempia hankaluuksia, lukuunottamatta tehtävän haasteellisuutta. "Dupartaminin rotkoon rakentaminen oli uhkapeliä, mutta se kannatti." Sanoo rakennustyömaan pääinsinööri Kannus Wursti, "riskit olivat suuret, mutta hyödyt vielä suuremmat." Pitkällisen suunnittelun ja kahden vuoden työn tuloksena Trostojan kaupungin tehtaat saavat uudesta voimalaitoksesta niin suuret hyödyt, että odotettavissa on neljänneksen nousu kaupungin teollisuustuotannossa. Tämä on selitettävissä sillä, että sähkön hinnan laskiessa huomattavasti, tehtailla on varaa hankkia uusia koneita laitoksiinsa. Padon virallisissa avajaisissa presidentti piti puheen, jossa hän sotatilasta huolimatta ilmoitti verojen laskevan teollisuudelle, saaden teollisuuden tuotantoarvion nousun kohoamaan jopa ennätykselliseen kolmanneksen nousuun, joka on kaikkien aikojen suurin kaupungin pitkässä historiassa. Pato ei ainoastaan tuo lisähyötyä vain teollisuudelle, vaan myös kaupungin virkistymismahdollisuudet kohoavat tekojärven kohotessa aivan kaupungin rajojen tuntumaan. Muutamia hotelleja onkin jo valmiiksi rakenteilla uuden luonnonmuodostelmien ympäröimän patoaltaan äärelle. Patoaltaan suunnittelun aikana presidentti oli määrännyt joitain alueita kuitenkin säästettäväksi puistoalueiksi, kansalaisten viihtyvyyden tähden. Useimpien kaupunkien kohdalla olisi kuitenkin odotettavissa löyhkäävä jäteallas, joen laskiessa kaupungista suoraan siihen, mutta kiitos muinaisaikojen hallitsijoiden, jätteitä ei ole tuhanteen vuoteen tarvinnnut laskea jokeen, vaan ne on aina kuljetettu kauemmas kaupungista poltettavaksi, ja myöhemmin, Sterppowin presidenttikaudella, kierrätettäviksi.
Alueiden vaihto sujui odotetusti! Trostojan ja Arkhamistanin taannoinen alueidenvaihto on sujunut viranomaisten mukaan ilman suurempia konflikteja. "Tottakai, jotkut kieltävät edelleen olevansa osa Trostojan tasavaltaa, mutta sillehän ei voi mitään." Kerrotaan verovirastosta. Trostojan hallitus ei ole millään muotoa asettanut minkäänlaisia painotteita uusille kansalaisilleen, vaan antaa heidän pitää omat tapansa ja tottumukset, joskin muutamat asiat on jouduttu lain nojalla muuttamaan. Muiden muassa, Mirkwoodissa on ollut pientä kährämää ja valituksia uusista lainvalvojista, mutta mitään vakavaa ei ole tapahtunut. Ja toistaiseksi vain vajaa tusina on joutunut sairaalahoitoon, eikä kuolonuhreja ole päässyt syntymään.
"Trostojalainen lainvartija koulutetaan pysäyttämään pakeneva, tai hyökkäävä vastapuoli, mutta surmaamiseen turvaudutaan vain äärimmäistilanteissa." Mirkwoodin lainvalvojien päällikkö kertoo. Vaikkakaan ei ole epäilystä, etteivätkö lainvartijat olisi pelottavia yksinään, toistaiseksi Mirkwoodin alueen partiot on pidetty kuuden hengen vahvuisina, turvallisuussyistä. |
08.06.2002