News of Today - 1.3.1980

Katastrofi!

Arkhamistanin rajanaapuri, Ylä-Karpatia, aloitti raukkamaisen hyökkäyksen vapaan kansamme kimppuun! Puhemies Benn piti innostavan puheen pääkaupungissa ja vakuutti, ettemme lepää ennen kuin tilanne on ratkaistu. Emme tahdo sotaa, mutta puolustamme omiamme ja vapauttamme. Siksi joudumme suruksemme toteamaan olevamme sodassa.

Virallisessa tiedotteessa pyydämme Ylä-Karpatiaa lopettamaan sotatoimet ja palauttamaan miehitetyt alueet. Sillä tämän kaltainen raakalaismaisuus ei sovi sivistyneelle maalle!

Tiedotusneuvosto, puhemies Benn.

Eläköön Arkhamistanin kansa, joka taistelee vaikeuksien kautta voittoon!
[Arkhamistan]


Henrik XII Kuoli!

Trostojan arkkipiispa Henrik XII kuoli leukemiaan 12.2 1980 kello 12.42 paikallista aikaa, Palatinuksen keskussairaalassa Trostoja Cityssä. 84-vuotias arkkipiispa oli sairastanut pitkään piilossa pysynyttä verisyöpää, eli leukemiaa.
Tunti Arkkipiispan kuoleman jälkeen presidentti Sterppow poistui huoneesta jossa oli valvonut viimeisen viikon, torkahdellen aika-ajoin tuoliinsa. Ja ilmoitti suorassa TV-lähetyksessä koko kansalle seuraavasti:
"Kansalaiset, tuon teille surusanoman, Henrik XII on kuollut tänään leukemiaan. Hänen sairautensa oli pysynyt lääkäreiltä piilossa aina viime päiviin saakka, mutta silloin oli jo liian myöhäistä." Tämän sanottuaan hän purskahti itkuun ja lähetys katkaistiin. Myöhemmin Presidentti julisti kahdennentoista päivän helmikuuta kansalliseksi pyhäpäiväksi.
Arkkipiispan ruumis siunattiin Bellonan katedraalissa Palatinuksella ja krematoitiin vainajan toiveiden mukaisesti.
Kansa itse oli hyvin järkyttynyt uutisesta, muttei yllättynyt, sillä arkkipiispan huono kunto oli ollut viimeaikojen uutisaiheita jo pitkään, eikä vanhuudenoireita voinut olla huomaamatta.


Senaatissa kuohuu

Trostojan senaatissa nousi kohu kun uusi aihe ilmoitettiin käsiteltäväksi: Ylä-Karpatian hyökkäys Arkhamistanin kansandemokraattista liittotasavaltaa vastaan. Monet senaattoreista nousivat tuoleiltaan ja huusivat yhteen ääneen, saaden aikaan monien tuntien pituisen metelin vierekkäin istuvien kinastellessa keskenään. Päivän kääntyessä loppuun saivat senaattorit kuitenkin asiansa käsiteltyä loppuun presidentti Sterppowin johdatuksella, ja senaatin päätös ilmoitettiin yleisölle:
"Trostojan tasavalta ei tule liittymään mukaan sotaan kummankaan puolelle toistaiseksi, mutta tulee avustamaan hyökkäyksen kohteeksi joutunutta Arkhamistanin kansandemokraattista liittotasavaltaa erinäisillä lahjoituksilla."


Uudet työpaikat avattu Namdassa

Namdan kaupungissa on aloitettu teollistamisen toinen vaihe. Jo tammikuussa aloitetut kaavoitukset saatettiin loppuun helmikuussa ja rakennusmiehistöt ovat paiskineet töitä pitkään ja hartaasti aina helmikuun viimeiseen päivään, jolloin presidentti itse saapui vihkimään uuden kaupunginosan kaikkien niiden entisten työttömien uudeksi työmaaksi.
Uusi teollisuusalue kuvastaa niin Trostojalaista tehokkuuta kuin arkkitehtuuria. Vaikkei teollisuusalueella ole marmoria käytetty sen heikkouden vuoksi, on alueesta saatu arkkitehtonisesti näyttävä, mukaanlukien sen moniet leveät kadut ja rautatiet.
[Trostoja]


DDR:n kansankokous on huolestunut Carpathian alueella viime aikoina lisääntyneestä asevarustelusta. DDR ehdottaakin kaikille rauhaa rakastaville Carpathian kansoille aseidenriisuntaneuvottelujen aloittamista. Näyttääkseen esimerkkiä DDR on lopettanut aseiden valmistuksen ja pyrkii vähentämään asevarantojaan parantaakseen kansalaistensa hyvinvointia säästyneillä varoilla.

DDR:n ja Yhdysvaltain välisissä neuvotteluissa Yhdysvaltain hallitus on lupautunut suojelemaan DDR:n alueita ulkopuolisilta provokaatioilta, koska Yhdysvallat on rauhaa rakastava valtio ja pitää pyrkimyksiä aseistuksen vähentämiseen edistyksellisenä toimintana.
[DDR]



"Arkhamistanin punalippu"

Arkhamistanin tiedotusneuvosto on edelleen ainoa todellinen tiedonlähde Arkhamistanin oloista. Tiedotusneuvosto kehottaa suhtautumaan varauksella muihin tiedonlähteisiin. Tiedotusneuvoston tietoisuuteen on tullut, että Ylä-Karpatian edustajat ovat esiintyneet meidän nimissämme ja levittäneet valheita, joiden mukaan me olisimme mukana Ylä-Karpatian imperialistisissa juonissa. Kuten jo aiemmin on sanottu, vain tiedotusneuvosto antaa todellista tietoa Arkhamistanin kansandemokraattisen liittotasavallan asioista. Ainoastaan tiedotusneuvoston julkilausumat ovat vapaat meille vahingollisista poliittisista pyrkimyksistä.

Näin ollen käytämme nyt statustamme tiedottajana ja, toisin kuin Ylä-Karpatia, julistamme Arkhamistanin kansandemokraattisen liittotasavallan olevan sodassa Ylä-Karpatian kanssa. Mikäli Ylä-Karpatia ei suostu rauhanehtoihin, jotka olemme sille asettaneet, kehoitamme sitä evakuoimaan siviiliväestönsä pois julkisilta paikoilta, joissa sotaa käydään. Ylä-Karpatian kansa ei ole vihollisemme, vaan sen umpikiero hallinto on. Mikäli se olisi noudattanut hyvää tapaa ja julistanut sodan ennen raukkamaista yllätyshyökkäystään Kerberostokiin, olisimme voineet neuvotella rauhasta ja siirtää siviiliväestömme, joka nyt jäi Ylä-Karpatian sotatoimien jalkoihin, turvaan yllätyshyökkäyksellä miehitetyltä alueelta. Nythän tilanne on se, ettemme ole edelleenkään saaneet virallista sodanjulistusta tuolta itäiseltä hunnilaumalta, vapauden vihollisilta Ylä-Karpatiassa, vaikka Ylä-Karpatian joukot etenevät hyvää vauhtia rauhanomaisessa maassamme. Raskain sydämin Arkhamistanin urhot tarttuvat aseisiin ja puolustavat kotejaan taistellen urhoollisesti viimeiseen mieheen.

Puhemies Benn esittää surunvalittelunsa Kerberostokin sankarien omaisille ja rohkaisee kansaa kovettamaan sydämensä, sillä taistelemalla tänään imperialismin voimia vastaan voimme rakentaa turvallisemman huomisen kaikille Carpathian kansoille.


"Keskusta, näpit irti!"

Miehitetyn Kerberostokin pakolaiset kertovat raukkamaisten Ylä-Karpatialaisten julmuuksista. Erään eläkeläisnaisen tarina:
"Se oli kamalaa, verta oli joka puolella... Ne eivät säästäneet ketään, vaan surmasivat naiset, lapset ja vanhukset, jos vain saivat kiinni. Minun oma poikani kuoli puolustaessaan kotiamme, eikä se riittänyt valloittajan joukoille, vaan he, he, häpäisivät hänen kuolleen ruumiinsa samalla alttarilla, jolla hänet oli ollut tarkoitus vihkiä vain parin päivän päästä..."

Samanlaisia kertomuksia on tulvinut maamme viranomaisten korviin sadoista eri lähteistä. Ylä-Karpatian joukot ovat ottaneet vangeiksi satoja maamme kansalaisia ja oletettavasti sulkeneet heidät keskitysleirimäisiin vankiloihin vartijoiden, sotilaiden ja hallinnon edustajien mielivallan armoille epäinhimillisiin oloihin. Arkhamistanin kansandemokraattinen liittotasavalta on rauhaarakastava valtio, joka on järkyttynyt sydänjuuriaan myöten tästä petollisuuden osoituksesta.

Totisesti 1.2.1980 oli surun päivä koko kansakunnalle ja tästä ikuisuuteen jokaisen oikeamielisen sydän itkee verta tämän järjettömyyden päivän uudelleen koittaessa. Puhemies Benn vannoi puheessaan, invaasion alettua, että tällainen hirmuteko ei jää kostamatta. Maailmassa ei ole sijaa valtiolle, jonka johto on niin kieroutunut, ettei sen sanaan voida luottaa. Puhemies Benn vakuuttaa, että siitä huolimatta miten rakastamme rauhaa ja miten heikot sotavoimat meillä on, marssimme vielä Ylä-Karpatiaan ja vapautamme sen kansan keskusta-puolueen ikeen alta tai kaadumme yrittäessämme sitä. Emme tahdo tämän kriisin paisuvan enää yhtään suuremmaksi ja siksi toivomme että Ylä-Karpatia suostuu palauttamaan miehittämänsä alueet ja lopettaa sotatoimet kansaamme vastaan, ettei meidän tarvitse tarttua aseisiin.


"Taistelkaa kanssamme"

Puhemies Benn vetoaa Carpathian vapaiden kansojen oikeudentajuun: Jokainen joka näkee mitä maamme pohjois-osissa tapahtuu ei voi vain katsoa sivusta kun kotejamme poltetaan ja urheita työmiehiämme ja viattomia siviilejämme teurastetaan kuin eläimiä! Emme tahdo sotia, mutta olemme siihen pakotettuja. Pyydämme apua naapurivalloiltamme, jotta saisimme ylivoimaisen vihollisen lyötyä. Sotataitomme on huonoa, koska tulevaisuutemme suunnitelmat perustuivat teollisuuden ja maatalouden kehittämiseen, eivätkä suinkaan sotimiseen. Kaikki apu on tervetullutta diplomaattisesta aineelliseen, kansamme on ahdingossa.

Tämä on vetoomus Carpathian vapaille kansoille, jos tahdotte vapautenne säilyvän liitytte rintamaan keskustapuoluetta ja tyranniaa vastaan. En tarkoita välttämättä sotatoimia, koska Ylä-Karpatian työläiset ovat uhreja siinä missä meidänkin työläisemme, peräänkuulutan oikeutta ja pyydän vapautta ja oikeutta arvostavien ihmisten ympäri Carpathiaa tuomitsemaan tämän hirvittävyyden, jonka peittämiseksi Ylä-Karpathia keksii valheitaan. Se mikä tapahtuu tänään meille, voi huomenna tapahtua teille!
[Arkhamistan]


Trumpethian keisarikunta julkistaa uuden kansallislaulunsa. Purcellin Trumpet Voluntary kuvaa keisarinnan mukaan oivallisesti maan kansainvälisiä suhteita erityisesti tietyn naapurivaltion suhteen.

Trumpethian keisarinna tuo julki mielipahansa DDR:n nuivasta suhtautumisesta valtioiden välien lähentämiseen, ja ihmettelee millainen kansa haluaa loukata toista niin verisesti alustavissa diplomaattisissa tunnusteluissa.
[Trumpethia]

 



"Ylä-Karpatialaisia poliisin erikoisjoukkoja tarkastamassa epäiltyä rikollisten piilopaikkaa"

Ylä-Karpatian tietotoimisto ylpeänä tiedottaa, että lukuisista vaikeuksista huolimatta operaatio "Syvä Vartio" sujuu hyvin. Lukuisia järjestäytyneen rikollisuuden johtohenkilöitä on pidätetty sekä useita salakuljetusrenkaita paljastettu. Operaatio on myös onnistunut paljastamaan kuinka valitettavan syvälle yhteiskunnassa järjestäytynyt rikollisuus on Arkhamistanissa onnistunut leviämään. Rikolliset ovat jopa onnistuneet lahjomaan puolelleen kokonaisia armeijan osastoja, sekä nousemaan korkealle Arkhamistanin poliittisessa koneistossa.

Erityisesti Ylä-Karpatian Keskustapuolueen Alueellinen turvallisuuskomitea on huolissaan tilanteesta Mirkwoodin vaikeakulkuisessa maakunnassa, jossa järjestäytynyt rikollisuus kerää voimiaan ilmeisesti Dol Goldur -nimisestä tukikohdasta käsin. Ylä-Karpatian Keskustapuolueen Alueellisen turvallisuuskomitean puheenjohtaja Vuori on kuitenkin vakuuttunut että tämäkin alueellinen ongelma voidaan ratkaista kansainvälisen yhteistyön avulla.
[Ylä-Karpatia]

 


Nihiliassa osittainen liikekannallepano! "Tilanne Carpathiassa, ja etenkin sen pohjoisosissa on ajautunut suursodan mittasuhteisiin", toteaa Nihilian pääkaupungissa Gratzissa ilmestyvä päivälehti etusivullaan, ja jatkaa:"On mitä suurimmassa määrin valitettavaa ettei sen rauhanomaisen rinnakkaiselon jonka asiaa koko Nihilian kansa yritti edesauttaa, oltu tarkoitettu jatkuvan."
Samaa aihetta toistavat niin media kuin hallinnolliset lähteet kautta koko pienen valtion, ja paitsi suurta huolta maan pohjoisten naapureiden tulevaisuuden puolesta, tuntevat Nihilialaiset pelkoa siitä että sota ja levottomuudet leviävät heidän omaan maahansa. Jo nyt Nihiliassa on pantu toimeen osittainen mobilisointi, samalla kun kenraali Franz on ilmaissut ettei kesäksi kaavailtuja demokraattisia vaaleja nykyisessä epävakaassa poliittisessa tilanteessa voida pitää.
"Maan hallitus on päätynyt tähän ratkaisuun ulko- ja sisäpoliittisista syistä yhtälailla", totesi Franz tuoreeltaan TV-puheessaan:"Vallanvaihto tämänkaltaisessa tilanteessa keinuttaisi jo ennestään myrskyssä seilaavaa laivaa jollaisena jokainen meistä voi Carpathian nähdä. On jumalan käsissä, mutta myös ihmisten, että tuo myrsky tyyntyy ennenkuin se nielaisee meidät kaikki."
TV-esiintymistä seurasi Gratzin keskustassa Suurkuninkaiden aukealla järjestetty sotilasparaati. Nihilian armeija näytti voimaansa tuhansien miesten ja lukuisten sotilasajoneuvojen ohimarssilla, jonka ilmeinen tarkoitus oli näyttää niin maan kansalaisille kuin naapurivaltioillekin että hyvän tahdon loppuessa Nihilia on valmis turvaamaan rajansa myös asein.

Säätieteiden asiantuntija, "Polonian noitanakin" tunnettu 84-vuotias Iris Aspe on jälleen povannut säätä tulevaksi kesäksi. Kuulemma merkit ovat ilmassa semmoiset, että kesä on lämmin ja jatkuu myöhään syksyyn saakka. Valpurinpäivän sateet tulevat kertomaan koko kesän sateisuudesta, ennustaa Iris ja sanoo vielä että kissansa levottomuus helmikuussa tietää paljon sähköä ja ukkosia ilmaan. "Polonian noidan" ennustukset säästä ovat hyvin suosittuja Nihiliassa, ja sanotaanpa täällä että pitävät paikkansa yhtä hyvin kuin viralliset säätiedoitteetkin. Viime vuonna Iris Aspe tosin epäonnistui povauksissaan pahasti, eikä nähnyt ennalta loppukevään suurtulvia. Uskokoon ken tahtoo.
[Nihilia]

 

Palaa uutissivulle


13.05.2002

Hosted by www.Geocities.ws

1