Iron Fist: Diplomatian pelaaminen
"Mitä
tahdon, siihen kykenen."
- Novalis
2. Pelivuoron ulkopuolinen diplomatia
Diplomatia on Iron Fist:in
osa-alue joka heittää sivuun koko pelivuoron
käsitteen. Sekä julkista diplomatiaa (uutisointia), että
kahdenvälistä diplomatiaa voidaan näet harjoittaa missä
tahansa vaiheessa pelikierrosta - tälle ei ole mitään
rajoituksia sen jälkeen kun peli virallisesti käynnistyy
ensimmäisten pelivuorotiedotteiden myötä.
Julkisen diplomatian pelaaminen tapahtuu lähettämällä pelinjohdon sähköpostiin materiaali jonka haluaa julkaistavaksi. Vaikka valtio onkin velvoitettu tekemään yleisen tiedotteensa jo normaalin pelivuoron yhteydessä, tämä ei ole rajoite materiaalin lähettämiselle muinakin aikoina. Kaikki lähetetty julkaisukelpoinen tuotos löytää tiensä seuraavaan julkaistavaan News of Today-verkkolehteen.
Kahdenvälistä diplomatiaa voidaan harjoittaa milloin tahansa, pelivuoron vaiheesta riippumatta. Pelivuorotiedotteessa ei ole mitään sellaista kohtaa joka erityisesti velvoittaisi lähestymään toisia valtioita millään tavalla, ja toden totta - näin ei missään vaiheessa peliä ole pakko tehdä. On omassa päätäntävallassasi millaisia viestejä lähetät, miten niihin vastaat, vai vastaatko lainkaan! Halusit sitten olla politikoiva ja aktiivinen diplomatiassa, tai tyystin eristynyt, tapa jolla diplomatiaviestejä lähetät on seuraavanlainen: Ensinnäkin, määrität mille valtiolle (tai valtioille jos näitä on useampia) haluat viestisi laittaa, haet kyseisen valtion sähköpostiosoitteen näiden nettisivujen "Valtiot"-osuudesta ja lähetät viestisi sekä tälle valtiolle, että pelinjohdolle (osoite [email protected]). Syy miksi pelinjohto haluaa näin töykeästi tarkkailla valtioiden välisiä neuvotteluja on paitsi yleinen uteliaisuus, myös se että neuvottelujen tuloksena syntyneet sopimukset, ja muutokset valtioiden keskinäisissä suhteissa (eli solmitut kauppaliitot, rauhat, liittoutumat jne.) eivät muutoin välittyisi pelinjohdolle.
Diplomatiaa pelatessa tulee muistaa pari asiaa, ensinnäkin
jonkinsortin kohteliaisuus - jopa silloin kun kyseessä ovat
viholliset. Uhkailu sotilasvoimalla on toki sallittua, mutta
naapurimaan johdon haukkuminen homoiksi ei ole sen enempää
hyödyllistä kuin tarpeellistakaan. Niin ikään kahdenvälinen
diplomatia ei ole julkista diplomatiaa, eli puhdasta uhoa vailla
sisältöä ei yleensä kannata lähettää toisille valtioille
diplomatiapostina, sille oikeampi paikka on News of Today:n
sivuilla. Mitä tulee valtioiden/pelaajien väliseen
yhteydenpitoon ja/tai yhteistyöhön pelinjohdon selän takana
(joko reaalielämässä tai sähköpostilla), tätä ei sen
enempää suositella kuin voida kieltääkään tekemästä -
mutta kaikkien osapuolten asettamiseksi samalle viivalle Iron
Fist:in pelaajan toivotaan ohjaavan valtiotaan valtionjohdon, ei
pelaajan itsensä ominaisuudessa, ja noudattavan sääntöjä
niin kahdenvälisessä diplomatiassa kuin pelissä muutoinkin.
11.03.2002