Gauchos,
llama's en cactussen
Noord-Argentinie (11 - 30 oktober 2008)

Wat
voorafging
Ik ben niet uit op records
maar maak graag lijstjes
| 58
landen (op 150) | |
441.946
vliegkilometers (in 105 vluchten) Alles samen 25 dagen, 9 uur en 21 minuten op het vliegtuig |
Wie
ik ben
| Ik
ben een 51jarige muziekbibliothecaris uit Kortrijk die als hobbies lezen en reizen
heeft. Op de eerste plaats staan voor mij culturele bestemmingen omdat ik het
meest geïnteresseerd ben ik oude beschavingen ("het heden is alleen
maar de evolutie van het verleden"), andere culturen en andere religies.
Natuur komt slechts op de tweede plaats en tenslotte heb ik het graag warm - Ijsland
en de Noordpool zijn voorlopig nog niet aan mij besteed... Ik probeer 3 keer per jaar voor zo'n 18 dagen weg te gaan en ben daarom op reis een enorme vrek voor de mensen die het (on)geluk hebben me te mogen vergezellen. |
In dit reisverslag vind je
1. Ons reisschema
(met prijzen en afstanden van de verplaatsingen)
2.
Wat het ons gekost heeft
3. Unesco Werelderfgoed
5. Praktische info over
geld, visum....
6. Hotels en restaurants (foto's, prijzen, beoordeling)
7. Bezienswaardigheden per stad (foto's, prijzen en beoordeling)
Opmerking: ik kies bewust om weinig toeristische info te geven, die vind je in alle reisgidsen. Ook de foto's staan in functie van die meer persoonlijke aanpak. Liever een fotootje van een hotel, restaurant of van mensen dan de zoveelste kiek van een tempel...


Gebruikte
reisgids: de splinternieuwe (augustus 2008) Lonely Planet. Voor de paar dagen
Santiago (Chile) nam ik een kopietje uit een oude Lonely Planet. Mijn reiscompagnon
Jaak zweert bij de Trotter (2005) die ik nogal tendentieus vind.
Bon, na de
diefstal van mijn LP heb ik eventjes getwijfeld om van een medereiziger ergens
een kopie te laten maken maar dan maar beslist om door te gaan met Jaaks Trotter
die al tijdens de reis door mij omgedoopt werd tot Krotter vanwege de verkeerde
informatie. Ik hield al niet van de stijl maar dat er zoveel fouten instaan (openingsuren,
adressen...) kan niet door de beugel.
Maar ik miste mijn reisbijbel (die ook
al niet altijd even accuraat is)
Reisschema
overnachten | vervoer | afstand | reisduur | kostprijs | |||
| Dag
1 | zaterdag
11 oktober 2008 | Kortrijk
- Madrid IB 3205 19u25-21u40 | vliegtuig |
vliegtuig |
2230 km 618 km |
3u30 1u15 | |
|
Dag 2 | zondag 12 oktober 2008 | Madrid-Santiago
de Chile IB 6833 00u20-08u50 | Santiago | ||||
| Dag 3 | maandag 13 oktober 2008 | Santiago stadsbezoek | Santiago | ||||
| Dag 4 | dinsdag 14 oktober 2008 | Santiago + bus naar Cordoba | bus | ? km | 18 uur | € 30 | |
|
Dag 5 | woensdag 15 oktober 2008 | Cordoba (7h30 aankomst) | Cordoba | bus | |||
| Dag 6 | donderdag 16 oktober 2008 | Cordoba stadsbezoek | Cordoba | ||||
| Dag 7 | vrijdag 17 oktober 2008 | daguitstap
naar Alta Gracia + nachtbus naar Salta | Salta | bus | 745
km | 12
uur | €
36 |
| Dag
8 | zaterdag 18 oktober 2008 | Salta stadsbezoek | Salta | auto | |||
| Dag
9 | zondag 19 oktober 2008 | 1ste autodag | Cafayate | auto | |||
| Dag 10 | maandag 20 oktober 2008 | 2de autodag | Salta | auto | |||
| Dag 11 | dinsdag 21 oktober 2008 | 3de autodag | Tilcara | auto | |||
| Dag 12 | woensdag 22 oktober 2008 | 4de autodag | Salta | ||||
| Dag
13 | donderdag 23 oktober 2008 | namiddag: bus naar Iguazu | bus | bus | 1094
km | 22
uur | €
33 |
| Dag
14 | vrijdag 24 oktober 2008 | Iguazu : Argentijnse kant | Puerto
de Iguazu | ||||
| Dag 15 | zaterdag 25 oktober 2008 | Iguazu
: Braziliaanse kant + dagbus naar Buenos Aires | Puerto
de Iguazu | bus | 1077
km | 18
uur | €
33 |
| Dag
16 | zondag 26 oktober 2008 | Buenos Aires stadsbezoek | Buenos
Aires | ||||
| Dag 17 | maandag 27 oktober 2008 | Buenos Aires stadsbezoek | Buenos
Aires | ||||
| Dag 18 | dinsdag 28 oktober 2008 | Buenos
Aires - Madrid IB 6844 13u40-14u30 (29 okt) | vliegtuig | ||||
| Dag 19 | woensdag 29 oktober 2008 | Madrid - Brussel IB 3214 16u20-18u35 | thuis |
Kostenplaatje
(per persoon) - afgerond, voor 19 dagen
| vervoer |
vlucht Kortrijk - Madrid -Santiago (Chili) | €
1072 |
| visum + formaliteiten |
€ 000 | |
| onkosten | onkosten
ter plaatse (per persoon: bussen € 132 - autohuur € 100) |
€ 320 € 232 |
| totaal |
ongeveer
€ 1624 |
Unesco-Werelderfgoed
| Cordoba | Jesuit
Block and Estancias of Córdoba (2000) | Niet ceht spectaculair, historisch wel belangrijk voor die landen | |
| Iguazu | Iguazu
National Park (1984) The semicircular waterfall at the heart of this site is some 80 m high and 2,700 m in diameter and is situated on a basaltic line spanning the border between Argentina and Brazil. Made up of many cascades producing vast sprays of water, it is one of the most spectacular waterfalls in the world. The surrounding subtropical rainforest has over 2,000 species of vascular plants and is home to the typical wildlife of the region: tapirs, giant anteaters, howler monkeys, ocelots, jaguars and caymans. | Video | Waarschijnlijk de indrukwekkendste watervallen ter wereld. Adembenemend |
|
Salta | Quebrada
de Humahuaca (2003) Quebrada de Humahuaca follows the line of a major cultural route, the Camino Inca, along the spectacular valley of the Rio Grande, from its source in the cold high desert plateau of the High Andean lands to its confluence with the Rio Leone some 150 km to the south. The valley shows substantial evidence of its use as a major trade route over the past 10,000 years. It features visible traces of prehistoric hunter-gatherer communities, of the Inca Empire (15th to 16th centuries) and of the fight for independence in the 19th and 20th centuries. | Een plezier om daar met de auto te mogen in rondrijden en dikwijls te stoppen voor al dat moois |
Algemene info
11 oktober - 29 oktober 2008
|
De wisselkoers
in juli 2008 was eten
en drinken |
Electriciteit


Alle stopcontacten zijn voorzien van gaten waarop onze Westerse stekkers zouden passen. Ook 220 volt. Geen enkel probleem dus om GSM, camera... op te laden !!! Dit was de informatie de we op voorhand gevonden hadden op het net maar ter plaatse zagen we alleen de drieledige stopcontacten of de tweeledige met te kleine gaatjes en werkten onze stekkers niet.
Tijdverschil
Brussel
- Santiago - 6 uur d.w.z. Santiago 18 uuur is in Kortrijk 12 uur 's middags
Brussel
- Buenos Aires - 5 uur d.w.z. Bs As 17 uuur is in Kortrijk 12 uur 's middags
Algemene informatie
| Diefstal Nu ja, we waren pas aangekomen na een
acht uur durende bergrit door een schitterend Andeslandschap van Santiago de Chili
naar Mendoza en ik moest plassen. Het busstation van Mendoza is, net als alle
andere in Argentinië, op dezelfde manier opgevat. Er zijn deuren naar een
lange ovalen binnengang waar je alle voorzieningen hebt (buskantoren, infobureaus,
winkeltjes...) en voor je heb je de Plataformes. Na mijn eerste Argentijnse plas kwam ik terug binnen en zag dat Jaak aanstalten maakte om mijn voorbeeld te volgen. Hij was nog geen 10 meter ver toen ik al onheil voelde. Ja, voelde... ik had niks nodig uit mijn dagrugzak maar wist dat hij weg was...
Klimaat Spaans Visum Vervoer No Caca, no Fumar Zoals overal gelezen en verwacht
waren de bussen heel comfortabel. De service die je krijgt varieert wel per maatschappij maar het zijn niet noodzakelijk de grootste die de beste service leveren. Op onze ritten van 12 tot 22 uur kregen wij gewoonlijk kort na het opstappen eten. Als we 's middags vertrokken waren dat een of meerdere sandwiches met kaas en ham - een glas limonade of fruitsap en enkelle voorverpakte koekjes. Gewoonlijk staat er dan een automaat met (straffe) koffie en soms fruitsap. Dan volgde er 's avonds soms nog een warme maaltijd (een soort lasagna, milanesa...) of nog enkele sandwiches en koekjes. Als je 's avonds vertrekt is de volgorde omgekeerd. Samengevat, dat je eten krijgt is een overstatement - je krijgt iets maar het is geen volwaardige maaltijd. Slapen doe je in een soort vliegtuigzetels, semi-cama of in cama en het verschil bedraagt gewoonlijk zo'n 30-40 ARS. Bij Cama ligt de zetel nog ietske platter maar ik ondervond het verschil niet. Jaak met zijn 1m85 kon de paar extra cm beenruimte wel gebruiken. In Cama krijg je er soms nog een dekentje bij dat je wel kunt gebruiken omdat ze de gewoonte te hebben de airco veel te koud te zetten. In je T-shirtje slapen is niet te doen. Je kan je plaats kiezen bij het betalen en ik had de indruk dat het boven (het zijn allemaal tweedekkers) iets rustiger is dan beneden maar probeer wel niet net onder een TV-toestel te gaan zitten. Ze draaien, net zoals op het vliegtuig, heel nieuwe films (o.a. de nieuwe Indiana Jones en de ABBA Mamma Mia-draak) in het Spaans met Engelse onderschriften of omgekeerd. Leuk om je Spaans wat bij te spijkeren. Op onze
eerste twee bussen mocht je het toilet niet gebruiken om je grote behoefte te
doen, op de laatste wel. Jaak nam preventief een Imodiummeke. Stops zijn onvoorspelbaar.
Sommige chauffeurs stoppen om de 2 à 3 uur, andere stoppen bijna niet...
Alles samen dus ongeveer 70 uur op bus gezeten voor een kostprijs van € 132 per persoon voor 9565 kilometer Autohuur Wij
wisten al van diverse vriendelijke Wegwijzerleden dat er geen probleem zou zijn
om in Salta een auto te huren. Van Toontje Vandendriessche had ik gehoord dat
Noroeste een betrouwbare firma was. Ons hotel raadde ons Earth aan (Av. Buenos
Aires iets verder op linkerkant dan Noroeste dat op rechterkant ligt vanaf de
markt)
Gereserveerd
bij perfect Engels sprekende Noroeste (Av. Buenos Aires 88, local 10 - www.rentacarnoroeste.com
- [email protected] !!! Korting van 10% bij cash betalen !!! We
kwamen overeen voor een prijs van 176 ARS/dag - onbeperkte kilometers, nafte extra
te betalen. Met de cashkorting en nog een paar verminderingen die ik kon loskrijgen
kwam het op 660 ARS voor 4 dagen. Totale
kostprijs auto voor 4 dagen : 660 + 160 ARS nafte (45 liter gasoline) =
820 ARS = € 198 (ongeveer 50 euro per dag = € 25 pp, nafte inbegrepen).
Niet goedkoop maar het loont wel de moeite. De schoonste streek van Noord-Argentinië
kan je voor een stuk wel met de bus bezoeken maar je kan niet stoppen wanneer
je wil. Lijnbussen heb ik op Ruta 40 en Ruta 42 niet gezien dus veronderstel ik
dat je bvb alleen maar tussen Salta en Cafayate en tussen Salta en Jujuy met het
openbaar vervoer terecht kunt. Wat
heb je nodig VW Gol Autorijden Ter plaatse
Santiago
(Chili) Cordoba
en Salta Naar Alta Gracia Buenos
Aires Naar
luchthaven: enige mogelijkheid, de privéfirma Internet
en telefoon Films
en boeken |
b
Hotels
en restaurants
Hotels
Op
deze te korte reis sliepen we 4x in de bus en telden we niet minder dan 7 verschillende
hotelletjes waarvan de gemiddelde prijs €12,10
bedroeg voor één nacht voor twee personen. Meestal met privé-badkamer
maar zonder ontbijt.
Ik moet er wel bijzeggen dat wij altijd kijken voor het
goedkoopste of toch ongeveer.
Restaurants
Over de openingsuren kan een serieus boompje opgezet worden: meestal 's avonds
pas open vanaf 20h maar soms ook niet. Het is improviseren geblazen. De verwachte
bijkomende taksen (service en couverts) hebben we maar éénmaal gehad.
Als
we tijdens de dag de stad verkenden ga ik overal binnen om de prijzen op de menu's
te vergelijken zodat we 's avonds niet veel meer moeten zoeken. Zoals gezegd,
daar kan ik géén geld aan geven. Shame on me.
|
Santiago
(Chili) Hotel Hotel
Paris
Ligging Restaurants Avondeten Cordoba
(Argentinië) Hotel Hotel
Helvetia Ligging Op vijf minuutjes wandelen van de Plaza Mayor Beschrijving en prijs Na een vijftal hotelletjes te hebben bezocht die ofwel vol of te duur waren, dan maar hier geland voor één nacht. Zeer basic maar propere kamers met nogal slordige toiletten en badkamers op gang (2 voor een zestal kamers). TV op de kamer. Vervallen binnenkoer maar onze kamer boven zag uit op wat bedrijvigheid beneden. Lawaaierig 's ochtends. Niet echt een aanrader maar wat wil je voor die prijs (40 ARS = € 9,35), het goedkoopste van heel onze reis. Goed voor één nachtje, niet meer. Restaurants Ontbijt Avondeten Salta
(Argentinië) Hotel Hostal
Sol Huasi ![]() Ligging
Restaurants Ontbijt Avondeten Munich Cafayate
(Argentinië) Hostal
Ruta 40
Ligging Restaurant Tilcara
(Argentinië) Hotel Hospedaje
Tilcara
Ligging Restaurants Colonial
Puerto
de Iguazu (Argentinië) Hotel Residencial
Lola Ligging Restaurants Ontbijt Avondeten
Resto
Juan Borliche Buenos
Aires (Argentinië) Hotel San
Antonio Ligging Limi-T
Luz
Violeta |
Bezienswaardigheden
Santiago
(Chile)
|
Plaza
de Armas
Vonden we niet echt de moeite, gelukkig was het gratis Mercado
Central
Zeer mooi oud gebouw met een
metalen constructie zoals ik die graag zie. De buitenkanten zijn gereserveerd
voor vis- en groentenkramen maar het binnenplein zit vol restaurants. Het geheel
ziet er toeristisch uit maar naar het schijnt zou daar de beste vis van Chile
te krijgen zijn. Verwonderlijk is natuurlijk wel dat je er geen locals ziet eten
en dat iedereen vlot Engels spreekt. En dus atypisch naar Zuid-Amerikaanse gewoontes,
veel touts die je in hun restaurant willen krijgen. Verdacht. Toch beslisten we
om het vanavond een kans te geven. Zag er allemaal heel lekker en betaalbaar uit. Het was eventjes zoeken naar de juiste weg maar zelfs zonder te fragen vonden we het Cementerio
Eventjes
tussendoor: kerkhoven zijn een soort verslaving voor mij. Het is tegelijkertijd
een oase van rust in een wereldstad die bol staat van het lawaai maar het is ook
een stilstaan bij de nietigheid van het leven. Zelfs de meest bekende mensen ter
wereld zijn, hoe groot hun graftombe ook is, vergaan tot stof en as. Genoeg levensbeschouwelijke
bespiegelingen.
We
deden nog een toertje in het stadscentrum en arriveerden aan de Het
werd tijd om te gaan aperitieven en eten. En ja, de Mercado was inderdaad gesloten
- onvoorstelbaar voor een zondag - zodatt we maar in de goedkopere buurt van ons
stamcafé een restaurantje gingen zoeken. Voorlopig noppes, dan maar een
pint gaan drinken en ondertussen naar de voetbal kijken. Onze eerste Chileense
pint smaakte ons niet omdat de ondertussen nog meer dronken geworden Chilenen
boel zochten en ons kwamen lastigvallen. Voetbal interesseerde ons niet meer en
de pint werd in sneltempo tot op de kelk geleegd en wijle weg om op ons gemak
te gaan eten. Tamelijk
vroeg in onze nest (vanwege niet al te veel geslapen op het vliegtuig) om morgen
fris als twee West-Vlaamse hoentjes aan onze echte reis te beginnen. dag
3 maandag 13 oktober 2008 Onze
eerste volledige reisdag begonnen we met een metrorit tot aan halte Baquedano
(vijf minuten ipv drie kwartier stappen in de koude), waar we eerst een de tickets
voor onze bus voor morgen gingen bestellen en dan een ahum kultureel gebouw gingen
bezoeken, hoewel we wisten dat het dicht zou zijn. La Chascona (Museo Neruda)
Cerro
San Cristobal (863 m) We
gingen onze bustickets reserveren en passeerden op de terugweg nog maar eens aan
de Terraza Neptuno van Cerro Santa Lucia en
zo raakten we aan de dag
4 dinsdag 14 oktober 2008 dag
5 woensdag 15 oktober 2008 |
Cordoba
(Argentina)
|
dag 6
donderdag 16 oktober 2008 Het
was slechts 10 minuten gaan van het busstation naar onze eerste keuze maar we
moesten er nog een drietal doen voor we onze goesting vonden.
De
Catedral was mooier van buiten dan van binnen en de Cabildo zijn we niet binnengaan
vanwege niet open op dat moment of vanwege geen zin op dat moment, weet ik niet
meer. We
kriskrasten door de vele verkeersvrije wandelstraten maar dat is niet echt wat
ons het meest interesseert maar dan al kwamen we tot de conclusie dat het een
drukke stad was en niet echt onze dada.
Mooie blok met o.a. de Universiteit (waar er iets stond te gebeuren en we dus niet binnen mochten), met een college met een typische gevel. Vooral de kerk, de oudste van Argentinië was zeer de moeite. We hadden het nog altijd koud, zochten een eenvoudig theehuisje maar dat schijnen ze daar niet te hebben. We belandden uiteindelijk in een redelijk sjiek theesalon waar ik natuurlijk niet mocht roken en we 10 ARS betaalden voor een thee en een koffie. Stikduur maar veel keuze heb je daar anders niet in die buurten. We
bleven nog een paar uur rondwandelen maar zagen niet veel meer dat ons de moeite
leek. Wel kocht ik een nieuw rugzakje (fluo groen) voor slechts 20 ARS - ik hoop
dat het even lang en even veel reizen mag meegaan als mijn vorige waarvan ik,
snik, zelfs geen deftig afscheid heb kunnen nemen.... |
Alta Gracia (Argentina)
|
dag
7 vrijdag 17 oktober 2008
De moeite niet waard volgens ons en dus rap weer buiten. Gelukkig kostte het maar een ARS of twee per persoon, denk ik. Alta Gracia 35 km van Cordoba, 50 minuten met een lijnbus van Sarmiento. Buschauffeur kan je zowel aan Che's museum of in de terminal afzetten -prijs: 5,90 ARS*
Museo de Che
We wandelden 25 minuten
tot aan de busterminal, reden terug naar Cordoba en zaten tegen 18h al aan dit
reisverslag te schrijven. We dronken een glas bier maar wisten niet goed of we
moesten eten of niet: wat zouden we krijgen op de Chevallierbus van 20u15
? |
Salta (Argentina)
|
dag
8 zaterdag 18 oktober 2008 Met
de info van deze twee maatschappijen gingen we broodjes halen en aten die met
een theetje op op het terrasje van ons hotel. We
vergeleken prijzen, voorwaarden en besloten vanwege de taal en de iets betere
voorwaarden te kiezen voor Noroeste. Catedral
Mooi maar niet mooier dan elders
Anthropological Museum of Salta
Vier zalen (in verschillende kleuren) maar heel wat minder interessant dan verwacht. De
rest van de namiddag ging voorbij met wandelen en rondslenteren. Voor het aperitief
hadden we veel moeite om in onze buurt een winkel te vinden (Dean
Fuentés - supermercado El Grecio met heel lekkere broodjes) |
4-daagse
rondrit in de omgeving van Salta (Argentina)
|
dag
9 zondag 19 oktober 2008
De
start was, zoals normaal met een huurwagen in een vreemde stad, aarzelend. Het
rijden ging goed maar we vonden niet onmiddellijk de juiste richting. Na een beetje
tsjolen geraakten we toch op weg naar het Zuiden, op RN 68. Het eerste stuk was
een goede geasfalteerde weg en we besloten door te rijden tot aan kilometer 105
waar de We
konden het financieel dus weer breed laten hangen en dat deden we natuurlijk ook.
We stapten tot aan de Heladeria
Miranda die wereldbekend
is voor haar wijnijsjes. Voor twee bolletjes (één witte Torrontés
en één rode Cabernet) vroegen ze niet meer dan 6 ARS. Van Jaak weet
je ook nooit met zekerheid of hij het nu meent of niet maar hij zei dat het al
in zijn hoofd zat.... We gingen nog enkele souvenirwinkels binnen om eens wat
prijzen te kennen en gingen dan in ons hotel maar klinken op onze eerste succesvolle
en schitterende autodag.
dag
10 maandag 19 oktober 2008
Je
moet zelfs bijna oppassen dat je de overstekende roofvogels niet van de baan rijdt...In
Piedra del Molino begon de Cuesta del Obispo met als letterlijk en figuurlijk
hoogtepunt een pas op 3348 meter met een schitterend uitzicht. Door verkeersborden
werd gewaarschuwd voor de Cierro de Nieblas en het was terecht. Van het ene moment
in het andere arriveer je in de nevel en is het oppassen. De 20 kilometer op dat
stuk weg waren van de mooiste die we gezien hebben. dag
11 dinsdag 20 oktober 2008
Na een uurtje arriveerden we al in Tilcara (176 km van Salta) waar we vlug onze goesting vonden qua hotelletje en na een korte douche en een theetje op stap gingen naar het Museum waar je normaal 10 ARS betaalt maar voor de ons om een of andere duistere reden mochten we er gratis binnen. Het heeft niet de naam en faam van de musea van bvb. Cordoba of Salta maar wij vonden het schitterend. De entree die je normaal betaalt voor het museum telt ook voor de Pucara Ruinas die je na een goede 20 minuten stappen bereikt. Meer info hier Ook
deze bezienswaardigheid was dus gratis. Een
van de gevolgen van het feit dat Tilcara op 2500 meter ligt is dat het 's avonds
heel wat frisser is dan elders en het begon 's avonds zelf zo hard en koud te
waaien dat we een pull moesten aandoen om te gaan eten. dag
12 woensdag 21 oktober 2008
De
immense zoutvlakte zie je al van ver liggen maar ziet er witter uit van ver dan
van dichtbij. Als je er op staat lijkt het meer op vuilgrijs. Er staan tafeltjes
en stoelen die in zout gemaakt zijn (lik er maar eens aan...) en zelfs het huis
dat normaal een restaurant zou moeten zijn, is volledig in zout opgetrokken. Vreemd
gevoel om op 3400 meter op een uitgedroogd meer te staan... De terugweg verliep een stuk rapper omdat het nu meer afdalen dan klimmen was zodat we tegen 11 uur 30 all in Purmamarca stonden. We wandelden wat rond op het kleurrijke marktje met allemaal Indianensouveniers (veel truien, hemden, tapijtjes...) en het viel ons op dat de verkopers (m/v) heel passief achter kun kraam zaten en niet de minste moeite deden om iets te verkopen, laat staan ons lastig te vallen. We
bewonderden de meer dan zeven kleuren van de Ciero
de Siete Colores en
probeerden een wegje te vinden langs achter waardoor we misschien op de berg zouden
kunnen geraken. Nee dus, de enige manier is om hem door het steengruis te beklimmen
wat we niet zagen zitten. We
kochten een fles cola en genoten een half uurtje van het zonnetje op de Grote
Markt voor we weer vertrokken op de Grote R9 waar je makkelijk 70-80 km per uur
haalt. |
Puerto Iguazu (Argentina)
|
dag 13
donderdag 23 oktober 2008 O
ja, in de Balcarce is een zeer grote supermarkt (VEA - die hadden we nog niet
gevonden in de stad).
Op de bus kregen we 3 fletse, flauwe sandwiches en veel te sterke koffie maar
sliepen we goed. dag
13 donderdag 23 oktober 2008 Het
was ondertussen weer droog en we gingen een van onze grootste dagelijkse uitdagingen
tegemoet: eten zoeken. Na een maar half bevredigende zoektocht was de dag voorbij,
dromend van het volgende Unesco World Heritagehoogtepunt van onze reis. dag
14 vrijdag 24 oktober 2008 Parque
Nacional de Iguazu
Direkt rechts voorbij de ingang is een klein museumpje waar je een degelijk gratis plannetje kunt krijgen. Je ziet er een aanschouwelijke voorstelling van de geschiedenis van het park, van de verschillende oorspronkelijke bewoners en van de verschillende dieren die er (zouden) zijn. Honderd
meter verder start de Green
Trail die iedereen moet nemen om aan
de splitsing en de start van het parcours te geraken. Dan arriveer je aan het
treinstationnetje waar het aanschuiven wordt voor de akkeakketuut. Naast het spoor
loopt een wandelpad dat je naar de Garganta brengt. Door de overvloedige regenval
van de avond en nacht ervoor waren er teveel plassen zodat niemand zich eraan
waagde. Het treintje lieten we voorlopig voor wat het was en dan was het nog eens
tien minuutjes wandelen tot aan een spitsing. Daar kozen we voor de Ons bezoek aan het Nationaal Park was dus iets korter dan verwacht
O
ja, Puerto de Iguazu is het enige stadje dat we aandeden dat geen geometrische
(Amerikaanse) stadstruktuur had. Ik had geen plannetje en we liepen dus konstant
verloren. Ik liet voor éénmaal het initiatief over aan Jaak die
genoeg herkenningspunten had om, mits enkele omwegen ons aangedaan door locals,
ter bestemming te geraken. dag
15 zaterdag 25 oktober 2008 O ja, nog een opmerking en een verwarrend feit: op een bepaald moment op de bus zie je wegwijzers naar het Parque Nacional (7 km van Foz) of naar de Catarates watervallen (18 km). Wij wisten niet goed wat gedaan of waar afgestapt en deden dan maar waar de meeste mensen de bus verlieten: bij de eerste halte, Parcque Nacional, en dat was de juiste.
Voorbij
de ingang wordt iedereen in een busje (dubbeldekker) gestopt om de 10 km tot aan
de Catarates af te leggen. Het eindstation van de bus is ook het begin van de trail die in 1200 meter tot aan de Garganta
del Diablo Het
terugkeren naar Argentinië verliep wat vlotter dan het doorgaan zodat we
tegen de middag al in ons hotel de broodjes aan het opeten waren en stilletjes
afscheid konden beginnen nemen van Noord-Argentinië.
|
Buenos Aires (Argentina)
|
dag 16
zondag 26 oktober 2008 We wandelden Noordwaarts op ons plannetje en kwamen na 10 minuutjes in de wijk Montserrat met o.a. *
Plaza de Mayo De
processie ter ere van de Broederschap van de Heilige Jesus van Milagro zagen we
voorbijgaan, genoten we efkens van maar vonden wij toch meer show dan wat anders.
Ik dacht een grote slag te slaan bij een auto die iets gratis uitdeelde maar het
waren slechts flauwe stilo's. We
genoten van de imponerende grote en hoge gebouwen op de Avenida de Mayo en stapten
een kwartiertje tot aan het immense
We
hadden er weer al onze kilometers op zitten, mailden vlug eens naar België
en gingen ons opfrissen in ons hotel. Tafel en stoelen buitengesleurd naar ons
terrasje achteraan en genoten van het zonnetje, een pak peanuts en onze pint.
Een toost op de weeral geslaagde dag.
Ondertussen hadden we op straat duizenden A4tjes gezien die oproepen om te stemmen voor Bilardo (een van de vroegere trainers van de Nationale Ploeg) maar het werd uiteindelijk Diego Maradona.
Na
een groot halfuur stonden we bijna in het centrum en bezochten we nog in de schitterende
apotheek en een boekhandel die door een reistijdschrift werd uitgeroepen als een
van de 7 mooiste ter wereld. Gelijk hebben ze: het was een waar genot om daar
eventjes in rond te kuieren. Op
Avenida de Mayo deed ik nog enkele tweedehandsboekhandels maar had weeral geen
geluk met mijn speurtocht. Nada. dag
18 dinsdag 28 oktober
We
stapten een kwartiertje door naar de voor mij onvermijdelijke We
aten op het plein voor de bib in het zonnetje onze broodjes op en stapten een
20-tal minuten naar ons laatste wapenfeit van de dag én van de reis.
Voor
de laatste maal naar ons hotel, onze laatste broodjes smullen want het zal morgenvroeg
zijn als we weer wat tussen de kiezen zullen krijgen. Een uur stappen naar busmaatschappij
Tienda Leon en wachten op bus en vliegtuig....
|