| ANASAYFA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Uzayda üretilen ilk soya fasulyeleri dünyada üretilenlerden çok farklılık göstermedi.Nasa bilimadamlarının resimde Uzay Mekiğine yerleştirmek için hazırladıkları soya fasulyeleri biz ihtiyacımız olan yılda 1 milyar US dolarlık yağ ve soya ürünlerini ekmek yerine ithal ederken yani bir araştırma enstitüsü kurup başta,açlık,fakirlik, hastalıklar ve işsizlik sorunumuzu bir sene içinde halledebilecek bu nimeti görmezlikten gelirken onların tüm gelişmişliklerine rağmen araştırmaya verdikleri önemin çok büyük bir göstergesi değil mi?Elverişli topraklar,kaliteli işgücü, üst düzey akademisyenlerimiz varken bu durumu ihmal kelimesinden başka hangi kelimeyle açıklayabiliriz | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ülkesinde ve dünyada açlığın giderilmesinde önemli çalışmaları olan Castro’nun 1984 yılında Brezilya’dan bir “Soya İneği “ aldığını biliyor musunuz? Halihazırda yılda 100 milyon ton soya yoğurdu,krem peyniri dondurma ve ayranı(yanlış okumadınız milli içeceğimizi Küba halkı Bulgaristan’la yaptığı işbirliği neticesinde öğrenmiş ve hoşlarına giderek ülke çapında benimsemişler) üreterek üçüncü dünya ülkeleri arasında birinci sıraya çıkan Küba bu ürünleri 4-17 yaş arası nüfusa bedava dağıtmakta.Bu ürünler ülke genelinde 34 mandırada üretilmekte,yetkililerce de çok lezzetli bulunmakta.Soyanın değerinin farkına varan Küba ekonomik olumsuzlukların sebep olduğu dengesiz beslenmeyi böylece en iyi şekilde aşarak dünyaya önemli bir ders vermiştir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Soya lifinden kravat ve takım elbise yapan Henry Ford soya yağından ürettiği plastiği arabasının kaportasında kullanmış ve 1941 yılında gazetecileri çağırarak elindeki demir çubukla kaportanın sağlamlığını test etmişti.Tabii bu arabanın boyasının ,korna düğmesinin, debriyaj pedalının,kapı tutacaklarının,pencere ahşabının,vites tokmağının ve daha birçok parçasının da soyadan yapıldığını söylemeye gerek yok.Bir devrim olarak adlandırılan bu araba hakkında 1940’lı yıllarda ”hem araba,hem salata”,”yeni arabaya benzin yerine biraz tuz, sirke ve yağ koyarsanız dünyanın öbür ucuna götürür” gibi espriler de üretilmişti. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Irak ‘ta savaş sonrasında yetersiz beslenen 30.000 çocuğa soya sütü yollandı. Bu haber 25/Eylül/2003 tarihli bir internet sitesindeki faaliyetten bahsetmekte. PCRM adlı gönüllü bir kuruluş uluslar arası yardım derneklerinin de yardımını alarak Vitasoy adlı bir şirketten satın aldığı bir konteyner dolusu zenginleştirilmiş soya sütünü özellikle büyük bir kısmı laktoz alarjisi olan Iraklı çocuklara dağıttılar.Yine Kamboçya ve Senegal’de yetersiz beslenen çocuklara yüksek proteinli soya ürünleri dağıtıldı. Yardım Amerikalı bir gönüllü örgüt tarafından gerçekleştirildi. Oysa biz de yılda 8 milyar Dolarlık süt ürünleri açığımızı soyadan yapılan ürünlerle rahatlıkla karşılayabiliriz ve hatta yardım eden bir ülke konumuna çok kısa zamanda geçebiliriz. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1994 yılında ABD Illinois Üniversitesinde NSRL(Amerikan Milli Soya Araştırma Laborotuarı) açıldı.NSRL 2700 m2 üzerine laborotuar , bürolar,konferans odaları,seminer ve diğer aktivitelerin tertip edilmesi için 250 kişilik bir toplantı salonu da içeren bir kompleks.İçinde yüzkişiden fazla bilimadamının araştırmalar yaptığı NSRL 100 ülkeden bine yakın bilimadamıyla da temas içinde. Burada soya yetiştirme,genetik mühendisliği,gıda ve beslenme bilimleri,böcek ve zararlılarla mücadele pazarlama vb. konularda araştırmalar yapılıyor,ülkenin,işsizlik,ihracat gibi ana meseleleri için stratejiler üretiliyor.Şu anda ithal ettiğimiz ve genetik yapısı değiştirildiği için tohumluk olarak kullanılma özelliği olmayan soyaların üretimini de gerçekleştiren bu merkez ABD’nin soyaya verdiği önemin en büyük göstergesi. Türkiye’de üniversitelerde basit bir yağlı tohum olarak okutulan soyayı araştırması için kurulan bu merkeze ABD Millet Meclisi 5 milyon dolar,Illinois eyalet meclisi ise 750 bin dolar tahsis etti,sonuçlarını ise heryıl bu paranın birkaç misli kar olarak geri almakta. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Amerikan Soya Birliği(ASA) teşkilat yapısı bakımından internet siteleri incelendiği zaman (http://www.asasea.com/soylinks/index.html)gelişmekte olan ülkelere bir model oluşturması ve nereden ve nasıl başlayacaklarını gösterecek hazır bir olanak sunmakta.Ülkece biz soyanın ne olduğunu bilmezken 1920’de kurulan ASA şu anda ülke içinde 29 ülke dışında ise 14 bürosuyla tüm dünyayı bir şebeke halinde yönlendirmekte.Ayrıca soya hakkında her eyaletin kendine özgü bir birliği ve onlarca da web siteleri mevcut.1999 yılında İstanbul’da da bir büro açan ASA zengin ve fakir ülkeler arasındaki farkı sağlayan en önemli faktörlerin araştırma,çalışma,bilgiye saygı,ülke menfaatini ön planda tutma ve organizasyon becerisi olduğunu buralarda bütün dünyaya göstermekte. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Aşağıda 1 milyar Dolarlık soya ithal ederken ürettiğimiz 30 bin ton soyanın değerlendirileme- mesi hakkında yorumunu size bıraktığım bir gazete haberini sunuyorum: SOYA FASULYESİ ELİNDE KALAN KÖYLÜ YOL KAPATTI 09.10.2002 Osmaniye’nin Cevdetiye beldesinde ürettikleri soya fasulyesini Çukobirlik’e satmak için 3 gündür bekleyen köylüler, alım yapılmayınca Osmaniye–Kadirli karayolunu 3 saat boyunca traktörleriyle trafiğe kapattı. 150 kadar traktörle yolu kapatan üreticiler, 3 gündür ürettikleri soyayı satabilmek için sıra beklediklerini, Çukobirlik’in de depolar dolu şeklinde bahane göstererek alımları durdurduğunu söyledi.. Jandarmanın çiftçi ve Ziraat Odası Başkanı ile yaptığı görüşmeler sonucu ikna olan köylüler traktörlerini çekerek, yolu trafiğe tekrar açtı. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1980 yılında 1 gram soya üretilmezken 1987 yılında 250.000 ton soya üreten ve 5 milyon ton soya üretimini hedefleyen soya konusunda çok feragatle çalışmalar yürütmüş olan Sn.Prof.İbrahim Atakişi’nin kurduğu “SOYAYI YERLEŞTİRME VE GELİŞTİRME DERNEĞİ” ‘nin antetli kağıdıyla bana yolladığı mektup. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||