Ben Bagdikian - The Media Monopoly - who now control the media


Ben Bagdikian - The Media Monopoly - who now control the media

I 1989 kom den amerikanske medieforsker Ben Bagdikian frem til, at en lille håndfuld privatejede koncerner var begyndt at dominere verdens massemedier. Han forudså, at der her i 90erne blot ville være nogle ganske få koncerner på verdensplan - mellem fem og ti giganter - der kontrollerede alle vigtige aviser, tidsskrifter, bøger, tv-stationer, film, plade- og videoindustri.

Tidligere, i 1982, havde den samme forsker afsluttet en undersøgelse, der viste, at 50 koncerner kontrollerede mere end halvdelen af de samlede medie-forretninger i USA. Allerede dengang var det sådan, at ud af 1700 dagblade var de 98 pct. lokale monopoler og mindre end 15 koncerner kontrollerede størstedelen af oplaget på landsplan.

Fire år efter, i 1986, var tallet for dominerende koncerner sunket fra 50 til 29. Et halvt år senere, i 1987, til 26. Ni år senere, i 1997, var tallet sunket til ti.





more about ben bagdikian




Forside - - - oversigt - - - DANMARK-siden - - - Henrik Stampe Jensen

EU-modstand - oversigt - - menneskerettigheder - oversigt - - - ny kriminel teknik

min email : [email protected]

Hosted by www.Geocities.ws

1