Ben Bagdikian - The Media Monopoly - who now control the media
I 1989 kom den amerikanske medieforsker Ben Bagdikian frem til, at en lille håndfuld privatejede koncerner var begyndt at dominere verdens massemedier. Han forudså, at der her i 90erne blot ville være nogle ganske få koncerner på verdensplan - mellem fem og ti giganter - der kontrollerede alle vigtige aviser, tidsskrifter, bøger, tv-stationer, film, plade- og videoindustri.
Tidligere, i 1982, havde den samme forsker afsluttet en undersøgelse, der viste, at 50 koncerner kontrollerede mere end halvdelen af de samlede medie-forretninger i USA. Allerede dengang var det sådan, at ud af 1700 dagblade var de 98 pct. lokale monopoler og mindre end 15 koncerner kontrollerede størstedelen af oplaget på landsplan.
Fire år efter, i 1986, var tallet for dominerende koncerner sunket fra 50 til 29. Et halvt år senere, i 1987, til 26. Ni år senere, i 1997, var tallet sunket til ti.
more about ben bagdikian
Forside - - -
oversigt - - -
DANMARK-siden - - -
Henrik Stampe Jensen
EU-modstand - oversigt - -
menneskerettigheder - oversigt - - -
ny kriminel teknik
min email : [email protected]