|
Hekseskolen
Hekseskolens motstandere leser artikkelen
"Seksualitet" som Fanden leser Bibelen, og bruker den som
påskudd til personlige og offentlige angrep. Jeg ser det påkrevet å utdype Liljens syn på
homoseksualitet:
Liljen antar at alle mennesker i utgangspunktet er bifile. Bakgrunnen for den teorien er at i løpet av de 5 millioner år mennesket har brukt på sin utvikling, har individer som kunne gi seksuelle tjenester til begge kjønn hatt størst sjanse til å overleve og derved å kunne bringe sine gener videre. Hvilke gener som aktiveres i forhold til seksuell legning styres av ytre påvirkning og kan også ha noe med å gi størst mulighet til overlevelse å gjøre. Slik sett er homofili styrt av naturen. Mao. helt naturlig. Så får vi overlate til genforskerne å utrede saken på det nivået.
Å finne ut av sine seksuelle ønsker og behov ser Liljen på som svært viktig, og det bør gjøres så tidlig som mulig slik at partnervalg blir styrt av egne preferanser og ikke av samfunnets krav.
Det usunne forhold mange samfunn har til homofili var nok opprinnelig styrt av politiske årsaker, og religiøse retninger har hengt seg på fordømmelsen for å holde seg inne med verdslige ledere. Det er da ganske pussig at fordommene opprettholdes i og med at overbefolkning er et globalt problem. Homofilt samliv burde nå bli applaudert av alle samfunn.
Det er det faktum at homofilt samliv ikke gir barn som kan være et problem. Men det er et personlig problem og ikke et samfunnsproblem. Verden er full av barn som trenger omsorg, og kunstig befruktning kan også være en løsning. Så akkurat den saken bør ikke være en avgjørende faktor i valget av samlivsform.
Det er egne konformitetskrav som er homofiles største problem. Frykten for å være
annerledes og skille seg ut. Det er Liljens syn at vi aldri skal definere oss som hverken det ene eller andre. Gjør vi det, så tvinger vi oss selv inn i en rolle. Det gjelder på alle områder. I forhold til homofili må hver enkelt heller vurdere i hvilken grad han/hun tiltrekkes av eget kjønn, og så ta sine beslutninger ut fra det.
Spørsmålet om homofili kan "helbredes" stilles av mange som ikke vil akseptere at de tiltrekkes av eget kjønn. Seksuelle ønsker og behov er en del av personligheten og som alle personlighetstrekk formet av årsak/virkning. Den grunnleggende årsak ligger da som nevnt i genene, og utløses igjen av en ytre årsak. Dersom påvirkningen skjer på fosterstadiet eller i løpet av de 6 første måneder etter fødselen, mens hjernens grunnstruktur bygges, er løpet kjørt og legningen er lagt for alltid. Men det kan også være senere påvirkning som fører til at "homofil-genet" blir aktivert. Da er det mulig å justere personligheten på samme måte som alle andre personlighetstrekk.
Det er et langvarig og omfattende arbeid, og det er Liljens oppfatning at homofile heller bør akseptere at de er den de er enn å bruke masse tid på å endre personlighet. Altså heller bruke tiden på utrydde fordommer mot seg selv.
|