Støt fornuftig kollektiv trafikpolitik og skriv under på Tåstrups underskriftindsamling på internettet:

          http://www.femtespor.skrivunder.dk/

 

 

Eller læs uddybelse her:

 

"Trafikmilliarder kører af sporet ...

 

Jernbanekapaciteten mellem København og Ringsted skal udvides. Det er der enighed om. Men der er ikke enighed om løsningen. To løsninger er i spil: et nybygget spor fra København til Ringsted over Køge eller en udvidelse af kapaciteten med et ekstra spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup, den såkaldte 5. sporsløsning. En nybygning koster mindst 6 mia. kr. mere end udvidelsen af kapaciteten mellem Hvidovre og Høje Taastrup, uden at den dyre løsning giver mere for pengene. ...

 

 Løsningen med det 5. spor medfører ikke disse store afledte omkostninger – eller tab af landskabsværdier. Den udnytter til gengæld de investeringer, der allerede er foretaget i infrastrukturen. Den kapacitet ved Høje Taastrup, der allerede er investeret i til både passagertrafik og gods, er fuldt ud tilstrækkelig til at dække behovet mange år frem.

 

Den dyre nybygningsløsning vil endda påføre mange af de daglige pendlere, der rejser via stationerne Roskilde og Høje Taastrup, et unødigt besvær. De får ekstra rejsetid, fordi nybygningen medfører forringet service mellem Roskilde, Høje Taastrup og Københavns Hovedbanegård.

 

Servicen for fjernrejsende forringes også med en nybygningsløsning. For 25 procent af de fjernrejsende er det en omvej, hvis de skal over Køge til Hovedbanegården. I tal er det dagligt 1.400 rejsende, der får et ekstra besvær. ...

 

Når trafikpolitikerne på Christiansborg skal til at beslutte fremtidens trafikinvesteringer, vil vi opfordre til, at man beslutter sig for 5. sporsløsningen, så samfundet ikke overinvesterer 6 mia. kr. i en løsning, der ikke giver mere for pengene. Der er mange andre steder, hvor de 6 mia. kr. kan gøre gavn."

 

http://www.berlingske.dk/article/20080716/kommentarer/707160006/

 

 

"Borgmestre: Ny jernbane til Køge unødvendig ...

 

En helt ny løsning betyder en dobbeltsporet ny jernbane fra Ny Ellehave over Køge til Ringsted. Den vil ifølge borgmestrene blive syv til ni milliarder kr. dyrere end en udvidelse af de eksisterende spor mellem Hvidovre og Høje-Taastrup.

 

-Det er absurd, at et projekt til 10-12 mia. kr. med en helt ny jernbane til Ringsted kan blive ved med at spøge i horisonten, når alle behov kan tilgodeses markant billigere på anden vis. Vi skal snart i gang med en vigtig prioriteringsdiskussion på jernbaneområdet. Ønskesedlen er lang. Der er behov for bedre skinner. Der er behov for en letbane langs Ring 3. Og Trafikstyrelsen har sammen med trafikselskaberne netop udsendt et idekatalog, som viser, at man snildt kunne bruge et par milliarder på at forbedre landets stationer, så de bedre binder den kollektive og individuelle trafik sammen og skaber øget tryghed. Trafikministeren bør melde endeligt ud med en aflivning af den dyre løsning, så vi kan få prioriteret på et ordentligt grundlag, siger Poul Lindor, borgmester i Roskilde. ...

 

Den endelige beslutning om udvidelse eller ny bane over Køge kommer i 2009 eller 2010."

 

http://www.vestegnen.dk/article/20080820/VESTEGNEN01/708200021&SearchID=73327737795974

Vestegnen on20aug2008 side 6

 

 

Jernbane-København-Ringsted-projektet er i offentlig høring fra den 22. september til den 1. december 2008.

http://www.trafikstyrelsen.dk/sw106021.asp

 

Miljøredegørelserne som udgør høringsmaterialet findes på  http://www.trafikstyrelsen.dk/sw208335.asp

 

Borgermøder afholdes: http://www.trafikstyrelsen.dk/sw208338.asp 

 

 

 

Du kan støtte en fornuftig kollektiv trafikpolitik på jernbaneområdet, borgmestrenes holdning og 5. sporsløsningen samt modstanden mod den dyre nybygningsløsning ved at skrive under på Tåstrups underskriftindsamling på internettet:

          http://www.femtespor.skrivunder.dk/

 

 

 

 

1