Støt
fornuftig kollektiv trafikpolitik og skriv under på Tåstrups
underskriftindsamling på internettet:
http://www.femtespor.skrivunder.dk/
Jernbanekapaciteten mellem
København og Ringsted skal udvides. Det er der enighed om. Men der er ikke
enighed om løsningen. To løsninger er i spil: et nybygget spor fra København til
Ringsted over Køge eller en udvidelse af kapaciteten med et ekstra spor mellem
Hvidovre og Høje Taastrup, den såkaldte 5. sporsløsning. En nybygning koster
mindst 6 mia. kr. mere end udvidelsen af kapaciteten mellem Hvidovre og Høje
Taastrup, uden at den dyre løsning giver mere for pengene. ...
Løsningen med det 5.
spor medfører ikke disse store afledte
omkostninger – eller tab af landskabsværdier. Den udnytter til gengæld de investeringer, der allerede er
foretaget i infrastrukturen. Den kapacitet
ved Høje Taastrup, der allerede er investeret i til både passagertrafik og
gods, er fuldt ud
tilstrækkelig til at dække behovet mange år frem.
Den dyre nybygningsløsning vil endda
påføre mange af de daglige pendlere,
der rejser via stationerne Roskilde og Høje Taastrup, et unødigt besvær. De får ekstra
rejsetid, fordi nybygningen medfører
forringet service mellem Roskilde, Høje Taastrup og Københavns Hovedbanegård.
Servicen for fjernrejsende
forringes også med en nybygningsløsning. For 25 procent af de fjernrejsende er
det en omvej, hvis de skal over Køge til Hovedbanegården. I tal er det dagligt
1.400 rejsende, der får et ekstra besvær. ...
Når trafikpolitikerne på
Christiansborg skal til at beslutte fremtidens trafikinvesteringer, vil vi opfordre til, at man beslutter sig
for 5. sporsløsningen, så samfundet ikke overinvesterer 6 mia. kr. i en
løsning, der ikke giver mere for pengene. Der er mange andre steder, hvor de 6
mia. kr. kan gøre gavn."
http://www.berlingske.dk/article/20080716/kommentarer/707160006/
"Borgmestre: Ny jernbane til Køge unødvendig ...
En helt ny løsning betyder
en dobbeltsporet ny jernbane fra Ny Ellehave over Køge til Ringsted. Den vil
ifølge borgmestrene blive syv til ni milliarder kr. dyrere end en udvidelse af
de eksisterende spor mellem Hvidovre og Høje-Taastrup.
-Det er absurd, at et projekt til 10-12 mia. kr. med en helt
ny jernbane til Ringsted kan blive ved med at spøge i horisonten, når
alle behov kan tilgodeses markant billigere på anden vis. Vi skal snart i gang med en vigtig prioriteringsdiskussion på jernbaneområdet.
Ønskesedlen er lang. Der er behov for bedre skinner. Der er behov for en
letbane langs Ring 3. Og
Trafikstyrelsen har sammen med trafikselskaberne netop udsendt et idekatalog,
som viser, at man snildt kunne bruge et par milliarder på at forbedre landets stationer, så de bedre binder den kollektive og individuelle
trafik sammen og skaber øget tryghed. Trafikministeren bør melde endeligt ud
med en aflivning af den dyre løsning, så vi kan få prioriteret på et ordentligt
grundlag, siger Poul Lindor, borgmester i Roskilde. ...
Den endelige beslutning om
udvidelse eller ny bane over Køge kommer i 2009 eller 2010."
http://www.vestegnen.dk/article/20080820/VESTEGNEN01/708200021&SearchID=73327737795974
Vestegnen
on20aug2008 side 6
http://www.trafikstyrelsen.dk/sw106021.asp
Miljøredegørelserne
som udgør høringsmaterialet findes på http://www.trafikstyrelsen.dk/sw208335.asp
Borgermøder afholdes: http://www.trafikstyrelsen.dk/sw208338.asp
Du kan støtte
en fornuftig kollektiv trafikpolitik på jernbaneområdet, borgmestrenes holdning
og 5. sporsløsningen samt modstanden mod den dyre nybygningsløsning ved at
skrive under på Tåstrups underskriftindsamling på internettet:
http://www.femtespor.skrivunder.dk/