Beretning

 

Målet er fortsat at arbejde for gode forhold for medlemmer og familier ved at gøre området til et attraktivt, roligt og aktivt område omgivet af landsbykultur og grønne områder. Der ses gerne en større social aktivitet i området, hvilket vejfest, børne- og sportsarrangementer forhåbentlig kan bidrage til.

 

Vi er 48 medlemmer, hvoraf de 5 parceller er frivillige: KV 1 & 3, TV 33, 31 & 23 D, og vi bød i dette år velkommen til nye naboer i KV 15.

Siden sidste generalforsamling har bestyrelsen afholdt 5 bestyrelsesmøder. Et lille effektivt festudvalg (tak til KV37 & 3!) arrangerede igen i år en super vejfest, foreningen indkøbte en bundramme til festteltet, så det kan opslås på asfalt, og foreningen støttede et golfarrangement.

 

Bortset fra april sidste år skete der i det forløbne år heldigvis ingen indbrud i bebyggelsen, men det er værd at opretholde den gensidige opmærksomhed. Tak til årvågne naboer og politi!

 

I samfundet oplever vi en del konflikter p.t., og bestyrelsen fandt i det forløbne år anledning til at fastslå, at bestyrelsen lægger stor vægt på godt naboskab, at problemer løses bedst af os selv, og at bestyrelsen stiller sig til rådighed, såfremt parter efter nabo-dialog finder behov for en tredje part til at hjælpe med at finde et kompromis.

 

Ishøj Kommunes arbejde med en Helhedsplan for Ishøj Landsby blev droslet ned efter et nej til kommunens vidtløftige boligudbygningsplaner i området, og i øjeblikket arbejdes der med muligheder for forskønnelse omkring gadekæret.

I 2007 blev dagligvarebutikken, Brugsen, lukket til fordel for udbud af 3 parcelhusgrunde på arealet, der forsat ligger ubenyttet hen. Derimod udbygges den nærliggende daginstitution Vestervang og der er fra Ishøj Bygade kommet en ny vej, med bump og plads. Et medlem har foreslået at vejen kunne hedde Monis Vænge og pladsen måske Oles Plads.

Gaderæs-kørsel på Ishøj Stationsvej blev diskuteret med borgmesteren, der ville tage sagen op med politiet.

Jernbane-udbygning har været i høring. Valget står mellem en Nybygningsløsning langs Vejleåvej og gennem Den Grønnne Kile, og en 5. sporsløsning langs den nuværende Roskilde-Ringsted-jernbane. Foreningen støtter kommunen og nabokommuner, der finder 5. sporsløsningen bedst, og indgav med Ishøj Bylaug fælles høringssvar. I Folketinget er der indgået trafikforlig, hvor der er afsat 10 mia. kr. til enten Nybygningsløsning eller 5. sporsløsning, men realistisk er der ingen, der forventer at Nybygningsløsningen i sidste ende vil kunne bygges for 10 mia. kr., som derimod let rækker til 5. sporsløsning samt nok også til en ny, længe ønsket letbane langs motorring 3. Afgørelsen om Nybygningsløsning eller 5. sporsløsning træffes i efteråret af Folketinget.

 

Iberisk Skovsnegl også benævnt Dræbersnegl eller Spansk Skovsnegl (latin: Arion lusitanicus) findes i mange vestlige og nordlige haver og er set i større antal på stien mod vest op mod kirkegården. Der opfordres fortsat til fælles kamp med naboerne inden sneglene bliver for mange, og der findes gode råd på vor hjemmeside: www.geocities.com/gf_landsbyen/Nyheder2.htm.

 

Tak til medlemmerne, der har tilmeldt sig nyheds-e-mail, og stor tak for godt samarbejde!

 

 

 _______________________________________________________________________________________________

 

Tilbage

 

index.html

  

Mail to Webmaster / E-mail til foreningen

  

13. marts 2009 

 

 

1