Zwolle 200 km-brevet

11 april 2009

 

Het eerste Brevet van 2009.

Het aantal voorinschrijvingen valt met 3 stuks wat tegen, maar diversen hebben aangegeven te willen komen en ik verwacht een man of 15 in te kunnen schrijven. Het worden er 16.

11 met de racefiets, 3 Questen en 2 gewone liggers.

Ze komen overal vandaan: uit Limburg, Friesland, Zuid Holland en Twente om maar iets te noemen.

Jan-Willem ten Beitel is de jongste met 22 jaar en de oudsten, twee Friezen zijn in de 70.

Jan-Willem, studiegenoot van mijn zoon Rick, komt al op de avond tevoren en we gaan samen naar de start. Ineke zal helpen bij de inschrijving en Rick zet routeborden en maakt foto’s.

De eerste deelnemers komen al snel en Peter de Rond en Tom Hospes komen na een fietstocht van rond 80 km met de Quest. Het druppelt lekker door met fietsers, maar de beheerder van de sporthal laat op zich wachten. We zullen hem niet zien.

 

Het is mooi weer (droog en een graad of 10) en ik begin vast met de inschrijving op de neus van de Quest. Ineke probeert de beheerder te bellen, maar dat lukt niet. Wel regelt ze bij de Fordgarage aan de overkant dat daar koffie is voor de deelnemers. Hulde voor die mensen.

Na de briefing vertrekken we als groep door Zwolle, om de Veluwe op te zoeken. Daar gaan we de naam van de tocht: “bos’n, bult’n en ’n diek” eer aan doen door over diverse heuvels en door vele bossen te gaan. In de laatste 40 km komt dan nog de dijk.

 

De “klim” de IJsselbrug op is een eerste opwarmer en na een volgend laag heuveltje tussen Hattem en Wezep volgt een golvend gedeelte met onder andere de Nieuwe Zuidweg (De Dellen). Ik raak al snel achterop, maar kan in de afdalingen weer inlopen en zelfs voor de groep komen om een aantal foto’s te maken.

Bij de klim na Gortel raak ik weer achterop en ga verder met Björn Willemsen naar de eerste controle bij “Het Vergulde Hert” in Elspeet. Hier smaakt de koffie met zelf gemaakt appelgebak prima. Paul Talens gaat al snel weer weg en we zien hem vandaag niet meer fietsend terug. Ook de Questen vertrekken en de rest gaat gezamenlijk richting Aardhuisberg, met 100 meter hoogte het dak van de rit. Ook hier raak ik weer achterop, maar in het gedeelte naar Assel weet ik voor de groep te komen en zal dat ook blijven.

 

Dat wij niet de enige club zijn met een toertocht is duidelijk. In het eerste deel zien we steeds de rood-witte routebordjes van een toerclub uit Putten en later gele van ETT uit Twello. Beide volgen ongeveer het parcours dat wij ook volgen. Tussen Hoenderloo en Otterlo zie ik een grote groep Swollanders langs de kant van de weg met een lekke band. In eerste instantie denk ik “ha leuk, bekenden, zeker de samen-uit-samen-thuis-club”, ook zie ik nog een tweede groepje Swollanders. Later vraag ik me af waarom ze bij een andere vereniging gaan fietsen, terwijl de eigen club een rit organiseert over nagenoeg hetzelfde parcours. Goed, het Brevet telt meer kilometers (200 om 125), maar als rond 20 maart 19 Swollanders een Prestatietocht van 155 km kunnen voorrijden, dan kan een groot gedeelte daarvan zeker 3 weken later wel 200 kilometer fietsen. Aan de totale tijd zal het niet liggen, heen en terug naar Twello vergt ook tijd.

Feit is dat buiten de organisator geen enkele Swollander heeft mee gedaan aan het Brevet.

 

Ik arriveer bij de 2e Controle, aan de zuidkant van het Nationale Park “De Hoge Veluwe” als daar net Tom en Peter wegfietsen. Een kleine 10 minuten nadat ik aankwam volgt een eerste groepje met fietsers. Net als ik weer wil vertrekken komt Peter terug met de vraag of ik een buitenband heb (achter) voor Tom die een klapband heeft gehad. Ik denk van wel, maar kan deze niet zo snel wat vinden. Samen fietsen we naar Tom. Hij is na de klapband van de weg geraakt en in de berm beland. Een kras van 10 cm lengte siert zijn onderarm. Mijn (vouw)achterband blijkt echter een voorband. Tom’s band heeft een lange scheur net naast de hieldraad. We kunnen deze provisorisch herstellen door een stuk plastic om de binnenband te wikkelen en deze daarna fietsbaar, tot een bar of 4, op te pompen.

De dichtstbijzijnde plaats waar we een fietsenzaak kunnen verwachten is Hoederloo op een km of 10 afstand. Ik ben er als eerste en kijk in de winkel en zie dat ze een ruime voorraad 26-inch banden hebben. Dat moet goed komen.

 

Inmiddels zijn al diverse deelnemers langs gekomen en als ik weer vertrek komt net weer Björn langs en met hem fiets ik het stuk naar “De Woeste Hoeve”. In de afdaling naar Beekbergen moet hij weer lossen. Na Beekbergen moet de “Controle Secreet” volgen. Deze geheime controle wordt bemand door neef Wim. Ik heb in de afgelopen week al diverse spullen bij hem afgeleverd. Bij de controle is nog een stuk of 7 fietsers aanwezig die al vrij snel weer vertrekken. De temperatuur is inmiddels rond 20 graden en ik krijg wat drinken, eet een Marsje en na een babbel met Wim en zijn vrouwe Ineke, die ook even langs kwam, vertrek ik naar de laatste controle bij Deventer.

 

In Deventer zie ik de groep bij de controle zich klaar maken voor vertrek. Ik moet lang wachten voor de verkeerslichten en de groep vertrekt net als ik arriveer. Ik stempel en koop wat drinken. 5 minuten later vertrek ik ook weer. Op de dijk langs de IJssel moet ik die 5 minuten zeker voor ze halverwege zijn weer in kunnen halen.

Als ik bij Terwolde ben zie ik in mijn spiegel een grote groep fietsers achter mij. Ze lopen geleidelijk in en ik vermoed dat het een trainende groep wielrenners is. Ik verhoog het tempo zodanig dat de afstand gelijk blijft, maar zij hebben dit in de gaten en gaan weer sneller fietsen. Dat kan ik ook en zo gaat het tempo richting 45. Ik blijf voor, maar een fietser weet als sprintend in mijn wiel te komen, waarna hij zich laat terugzakken in de groep. Een tweede renner weet dit ook te doen en kan naast mijn komen. Hij mompelt dat ik knap bezig ben en laat zich ook weer terugvallen in de groep, die hierna vrij snel uit het zicht van mijn spiegel verdwijnt.

 

Inmiddels heb ik mijn mede-Brevet-genoten al in het zicht en even later kan ik achteraan in de groep aansluiten. Jos Odijk fietst achteraan en ziet er niet al te fris meer uit. Ik vraag hem hoe het gaat en hij zegt dat hij moeite begint te krijgen om het tempo te volgen. Het duurt ook niet lang of hij laat een gat vallen met zijn voorganger. De groep heeft dit niet meteen in de gaten, maar even later laten 2 anderen zich afzakken en gedrieën gaan ze door.

Jan Willem zit er nog behoorlijk fris bij. Hij heeft een paar weken geleden zijn langste afstand tot nu toe neergezet met 160 km en nu dus 200. Tot nu toe probleemloos.

 

Ik blijf bij de voorste vier J’s (Jan W, Jan van O, Jan Willem en Jörg). Ik maak nog wat actie foto’s van de 4 en een paar minuten over 5 zijn we weer terug bij de ZBC-hal.

Hier zitten Ineke en Rick lekker buiten in het zonnetje. Paul is al 20 minuten binnen en na 10 minuten komen ook Jos O, Hans en Jos V aangefietst. De sporthal is inmiddels geopend door de vervanger van de beheerder die zelf in Spanje blijkt te zitten. Kennelijk is de overdracht niet volledig geweest.

Na een kwartiertje komen Tom en Peter aangefietst en even later ook Björn.

Even na 6 uur komen de laatste 4 deelnemers aangefietst.

 

Al met al een geslaagde rit. De deelnemers waren erg te spreken over de omgeving en de route. Het weer werkte goed mee. Alleen in het eerste deel wat gesputter, maar verder met weinig wind en een aangename temperatuur, prima fietsweer.

 

Thuis staat de teller op 215 km.

 

Hosted by www.Geocities.ws

1