1e Brevet 300 km

5 april 2008

 

Om 10 over 6 gaat de wekker. Over een uur moet ik in de ZBC (Landstede) sporthal zijn voor de inschrijving van het eerste brevet van dit jaar. Peter de Rond doet ook mee en hij overnacht bij ons. Nadat alles is ingepakt gaan vertrekken we. Een half uurtje eerder toen ik de hond uitliet was het droog, maar nu giet het!

De weersverwachting was ook al niet al te optimistisch met (winterse) buien en maximaal een graad of 7. Daar trek je geen deelnemers mee. Maar goed als organisator wil je in elk geval mee doen.

 

Bij de sporthal aangekomen zien we de beheerder al staan. Dat blijkt een reden te hebben want hij heeft zich buitengesloten toen hij de post wilde pakken. De koffie is warm, maar even onbereikbaar.

Gelukkig hebben we een mobiel bij ons en kan hij de security bellen. Al vrij snel is er iemand ter plaatse die de benodigde sleutels heeft en kunnen wij naar binnen. Langzaam aan druppelen nog een paar deelnemers binnen. De totale deelname is 6 mensen en met nog een aanhaker in Heerenveen zijn er dus 7 man die de uitdaging aan durven. Wat wel verheugend is, is dat er twee nieuwelingen zijn op brevetten gebied: Arvid de Jong en Paul Talens Verder is Gert Beumer aanwezig en is Jaap Bouman zelfs helemaal uit Goes in Zeeland gekomen. Rienk Jepkema zal ons in Heerenveen gaan vergezellen. De route loopt voor zijn voordeur langs.

 

Om 10 over 8 vertrekken we en is het inmiddels droog geworden. Er is zelfs een spoortje blauw te zien in de lucht.

Rustig gaan we op pad en al snel valt de groep wat uit elkaar Peter en ik zijn met de Quest net wat sneller dan de rest en Jaap Bouman wil het rustig aandoen en blijft dan ook snel achter.

 

Op het stuk tussen Kampen en Ramspol hebben we de wind tegen. Het gaat moeizaam en ik kan nauwelijks sneller gaan dan 30. Tegen de tijd dat we bij Ramspol zijn gaat het wel erg moeizaam en ik krijg het idee dat de rechtervoorband wel eens wat zacht zou kunnen zijn. Een controle laat zien dat er nog maar 2 bar inzit. Ik pomp de band weer op tot 7,5 en ga verder. Inmiddels zijn de anderen, op Jaap na, Peter en mij al weer gepasseerd.

Op de Zwartemeerweg, 10 kilometer rechtuit halen we ze weer in, maar op het eind er van gaat het fietsen weer moeizaam. Lek dus en bandje wisselen.

Peter lag al wat voor, maar komt terug fietsen en de anderen gaan gewoon door. Na een kwartiertje kan ik weer fietsen en we gaan weer in de achtervolging.

 

Op de dijk bij Blankenham gaan we iedereen weer voorbij, maar we zijn nog maar een tiental kilometer verder en het is weer raak. Nu links voor. Weer de fiets op de kant. Omdat ik niet nog een reserve buitenband heb wordt het steentjes peuteren. De anderen fietsen ons al snel weer voorbij. Met de hulp van Peter gaat de check vrij snel en na 12 minuten kunnen we weer verder.

De lucht is inmiddels helemaal opgeklaard en de zon schijnt vrolijk. Enkel wat kleine stapelwolkjes zijn er te zien. De dorpjes rijgen zich vlot aaneen en kort voor Heerenveen pikken we de anderen weer op. Samen gaan we naar de controlepost bij Tankstation / Motel Heerenveen, waar Rienk inmiddels al een klein uurtje aan het wachten is. Het is inmiddels al half 12 en ik had verwacht hier tussen half 11 en 11 uur te zijn, maar twee lekke banden kosten tijd.

 

We eten en drinken wat bij het tankstation. Rienk vertrekt al vrij snel om wat voorsprong op te bouwen en de rest vertrekt ook na een half uurtje.

Als we net Heerenveen uit zijn staat in Haskerdijken Anneke, de vrouw van Rienk, enthousiast langs de kant van de weg naar ons te zwaaien. Ook wij zwaaien even enthousiast terug.

Peter fietst net te snel voor mij en langzaam verdwijnt hij nu uit zicht. De anderen zijn ergens achter mij.

 

We duiken nu dieper Friesland in en maken nadat we onder andere Akkrum en Irnsum door zijn gegaan een boog naar links om Leeuwarden te vermijden. In Bears, bij Lellum (of all places) is een of ander evenement aan de gang en het is even enorm druk op de weg. Als we Lellum weer uit zijn wordt het rustig op de weg. Erg rustig zelfs want er is niets meer te zien. Dit blijkt een oorzaak te hebben want even verderop wordt aan een spoorlijn gewerkt en is de overweg afgesloten.

Spoorwerkers uit Duitsland gebaren dat ik wel door kan en willen me met Quest en al over het spoor tillen. Voor de zekerheid stap ik maar uit, waarna 3 man de Quest optilt en verderop weer neer zet.

 

Bij Marssum is het even draaien en keren om op een fatsoenlijke manier het dorp door te komen. De “oude” weg is doorsneden door een autoweg en er is een hoge voetgangersbrug te gebruiken. Dat is niets voor een Quest. Trouwens ook niet voor gewone fietsers, dus maken we een omleiding van ruim een kilometer met allerlei oversteken over redelijk drukke wegen. Friesland kent hier weinig bomen en alles is wel goed overzichtelijk. Even later weer een wegopbreking. Nu ligt een brug er uit en is de weg naar Vrouwenparochie versperd. Op de gok dan maar rechtsaf (hoewel ik zeker wist dat daar de volgende plaats, Stiens, te vinden is). Dit blijkt een route te zijn die zelfs 3 kilometer korter is.

 

Vanaf Stiens is het 1 weg van 16 kilometer naar Holwerd en aldaar zie je meteen het “Amelander Veerhuis”, de tweede controlepost, al liggen. Ik stap naar binnen om kwart over 2.

Rienk en Peter zijn hier al aanwezig. Peter had Rienk op de valreep nog achterhaald en ze vertrekken al vrij snel weer. Ik neem koffie met een appelpunt en een kwartier later vertrek ik weer. Ik heb geen zin in het facultatieve uitstapje naar de pier voor Ameland en zet meteen koers naar Ternaard. De wind die al de hele dag tegen was komt nu langzaam aan van opzij en zal wanneer ik naar het zuiden afbuig van achter moeten komen.

 

Af en toe gaat het over een wat grotere weg, maar meestal zijn het regionale binnenwegen met weinig verkeer. Geleidelijk aan maakt het kale Friese land plaats voor een coulissen landschap en bij Visvliet duiken we de provincie Groningen in. We blijven verder een groot deel van de rit in het grensgebied van de noordelijke provincies.

 

Kort voor Appelscha is de weg versperd door brandslangen en is de brandweer bezig een brandje te blussen op/bij een boerderij. Ik zie geen vlammen, maar wel veel rook. Een paar kilometer verder is de laatste controlepost en ik zie de Quest van Rienk al staan. Rienk is net voor mij binnengekomen. Hij was ergens verkeerd gefietst en een omleiding van een kwartier gemaakt. Bij binnenkomst kon hij nog net Peter gedag zeggen, die er al een tijdje was. Peter moest om 19 uur weer thuis zijn voor sociale verplichtingen en was snel vertrokken om direct naar Sneek (Jutrijp) te gaan, wat ongeveer even ver is als het restant naar Zwolle.

 

Het is kwart over 5 en wel tijd voor iets hartigs. Rienk neemt een omelet en ik vraag om een kop soep. Het wordt groentesoep en ik laat het me goed smaken. Het afrekenen kost de nodige tijd, maar 45 minuten later fietsen we toch weer. Rienk en ik gaan samen verder. Het tempo van Rienk ligt net iets hoger dan dat van mij, maar ik heb me in de afgelopen uren niet echt moe gemaakt en kan de tempoverhoging wel aan. Het eerste stuk is erg rustig door een groot heidegebied naar Vledder en daarna langs de grote weg naar Steenwijk. Ik koop bij een benzinestation even wat te eten en drinken. Via Giethoorn en Hasselt maak ik de laatste kilometers en na 303 km ben ik terug bij de ZBC hal. Het is 20 uur en nog net voor het donker wordt. Het brevet ging dus in precies 12 uur.

 

Rienk drinkt even wat en begint dan aan zijn laatste etappe, terug naar Heerenveen. Voor mij begint het lange wachten op de anderen die ik na Heerenveen niet meer gezien heb. Vooral over Jaap is alles onduidelijk aangezien die al heel snel uit de groep verdween.

Ik heb gevraagd aan de eigenaar van het hotel in Holwerd of hij in de gaten kon houden wanneer iedereen daar passeerde. Als ik hem bel meld hij dat de drie (Paul, Arvid en Gert) niet al te lang na mijn vertrek in Holwerd arriveerden en ongeveer een uur later weer zijn vertrokken. Jaap was daarna gekomen en rond 5 uur weer vertrokken. Hij had gezegd te verwachten tussen 12 en 1 uur weer in Zwolle te zijn.

 

Ik reken uit dat de drie nog een uur extra op mij verliezen en dat wachten op Jaap niet mogelijk is. De hal sluit rond een uur of 11, als het badmintontoernooi afgelopen is. Overigens zei Gert vooraf dat hij vermoedelijk vanaf Appelscha direct koers ging zetten richting Enschede, zijn woonplaats. Zo maakt hij ook voldoende kilometers.

 

Het wachten is dus begonnen. Zoon Rick belt na anderhalf uur op. Hij was in Deventer op bezoek geweest bij vrienden en kwam mij nu nog even gezelschap houden. Rond half 11 zie ik Arvid en Paul langs de sporthal fietsen, maar ze komen niet naar binnen. Een paar minuten later zie ik ze nog een keer langsfietsen en nu komen ze wel naar binnen. Paul had “maar” 299,25 km op zijn teller staan en wilde per se de 300 volmaken. Gert was inderdaad bij Appelscha afgezwaaid.

Arvid en Paul hadden vanaf Steenwijk in het donker gereden en omdat geen van beiden een goede koplamp hadden en alleen Arvid een achterlampje was het wel wat spoorzoeken geweest. Gelukkig zijn de wegen redelijk rustig en grotendeels voorzien van voldoende verlichting.

 

Tegen half 12 gaan we naar huis, een briefje achterlatend op de voordeur voor Jaap, dat hij zijn eindstempel kan halen bij de Esso om de hoek en de stempelkaart in de brievenbus kan gooien.

 

Zondag 6 april

-          Mail van Peter dat hij zonder problemen om 19 uur is aangekomen.

-          Mail van Rienk dat hij onderweg toch nog een bui heeft gehad. Zijn matige zicht in het donker speelde wel parten, maar uiteindelijk is hij toch zonder kleerscheuren rond half twaalf thuis aangekomen.

-          Ik haal de kaart van Jaap op bij de sporthal. Het blijkt dat hij om 01 uur 23 is gearriveerd. Ik bel hem daarna nog even en hij had een goede rit gehad. Een lekke band na 25 km zorgde er voor dat wij hem in het geheel niet meer gezien hebben.

Hosted by www.Geocities.ws

1