5 april 2008
Om 10 over 6 gaat de
wekker. Over een uur moet ik in de ZBC (Landstede) sporthal zijn voor de
inschrijving van het eerste brevet van dit jaar.
De weersverwachting
was ook al niet al te optimistisch met (winterse) buien en maximaal een graad
of 7. Daar trek je geen deelnemers mee. Maar goed als organisator wil je in elk
geval mee doen.
Bij de sporthal
aangekomen zien we de beheerder al staan. Dat blijkt een reden te hebben want
hij heeft zich buitengesloten toen hij de post wilde pakken. De koffie is warm,
maar even onbereikbaar.
Gelukkig hebben we
een mobiel bij ons en kan hij de security bellen. Al vrij snel is er iemand ter
plaatse die de benodigde sleutels heeft en kunnen wij naar binnen. Langzaam aan
druppelen nog een paar deelnemers binnen. De totale deelname is 6 mensen en met
nog een aanhaker in Heerenveen zijn er dus 7 man die de uitdaging aan durven. Wat
wel verheugend is, is dat er twee nieuwelingen zijn op brevetten gebied: Arvid
de Jong en Paul Talens Verder is Gert Beumer aanwezig en is Jaap Bouman zelfs
helemaal uit Goes in Zeeland gekomen. Rienk Jepkema zal ons in Heerenveen gaan
vergezellen. De route loopt voor zijn voordeur langs.
Om 10 over 8
vertrekken we en is het inmiddels droog geworden. Er is zelfs een spoortje
blauw te zien in de lucht.
Rustig gaan we op
pad en al snel valt de groep wat uit elkaar
Op het stuk tussen
Kampen en Ramspol hebben we de wind tegen. Het gaat moeizaam en ik kan
nauwelijks sneller gaan dan 30. Tegen de tijd dat we bij Ramspol zijn gaat het
wel erg moeizaam en ik krijg het idee dat de rechtervoorband wel eens wat zacht
zou kunnen zijn. Een controle laat zien dat er nog maar 2 bar inzit. Ik pomp de
band weer op tot 7,5 en ga verder. Inmiddels zijn de anderen, op Jaap na,
Op de Zwartemeerweg,
10 kilometer rechtuit halen we ze weer in, maar op het eind er van gaat het
fietsen weer moeizaam. Lek dus en bandje wisselen.
Op de dijk bij
Blankenham gaan we iedereen weer voorbij, maar we zijn nog maar een tiental
kilometer verder en het is weer raak. Nu links voor. Weer de fiets op de kant.
Omdat ik niet nog een reserve buitenband heb wordt het steentjes peuteren. De
anderen fietsen ons al snel weer voorbij. Met de hulp van
De lucht is inmiddels
helemaal opgeklaard en de zon schijnt vrolijk. Enkel wat kleine stapelwolkjes
zijn er te zien. De dorpjes rijgen zich vlot aaneen en kort voor Heerenveen
pikken we de anderen weer op. Samen gaan we naar de controlepost bij Tankstation
/ Motel Heerenveen, waar Rienk inmiddels al een klein uurtje aan het wachten
is. Het is inmiddels al half 12 en ik had verwacht hier tussen half 11 en 11
uur te zijn, maar twee lekke banden kosten tijd.
We eten en drinken
wat bij het tankstation. Rienk vertrekt al vrij snel om wat voorsprong op te
bouwen en de rest vertrekt ook na een half uurtje.
Als we net
Heerenveen uit zijn staat in Haskerdijken Anneke, de vrouw van Rienk,
enthousiast langs de kant van de weg naar ons te zwaaien. Ook wij zwaaien even
enthousiast terug.
We duiken nu dieper
Friesland in en maken nadat we onder andere Akkrum en Irnsum door zijn gegaan een
boog naar links om Leeuwarden te vermijden. In Bears, bij Lellum (of all
places) is een of ander evenement aan de gang en het is even enorm druk op de
weg. Als we Lellum weer uit zijn wordt het rustig op de weg. Erg rustig zelfs
want er is niets meer te zien. Dit blijkt een oorzaak te hebben want even
verderop wordt aan een spoorlijn gewerkt en is de overweg afgesloten.
Spoorwerkers uit
Duitsland gebaren dat ik wel door kan en willen me met Quest en al over het
spoor tillen. Voor de zekerheid stap ik maar uit, waarna 3 man de Quest optilt
en verderop weer neer zet.
Bij Marssum is het
even draaien en keren om op een fatsoenlijke manier het dorp door te komen. De
“oude” weg is doorsneden door een autoweg en er is een hoge voetgangersbrug te
gebruiken. Dat is niets voor een Quest. Trouwens ook niet voor gewone fietsers,
dus maken we een omleiding van ruim een kilometer met allerlei oversteken over
redelijk drukke wegen. Friesland kent hier weinig bomen en alles is wel goed
overzichtelijk. Even later weer een wegopbreking. Nu ligt een brug er uit en is
de weg naar Vrouwenparochie versperd. Op de gok dan maar rechtsaf (hoewel ik
zeker wist dat daar de volgende plaats, Stiens, te vinden is). Dit blijkt een
route te zijn die zelfs 3 kilometer korter is.
Vanaf Stiens is het
1 weg van 16 kilometer naar Holwerd en aldaar zie je meteen het “Amelander
Veerhuis”, de tweede controlepost, al liggen. Ik stap naar binnen om kwart over
2.
Rienk en
Af en toe gaat het
over een wat grotere weg, maar meestal zijn het regionale binnenwegen met
weinig verkeer. Geleidelijk aan maakt het kale Friese land plaats voor een
coulissen landschap en bij Visvliet duiken we de provincie Groningen in. We
blijven verder een groot deel van de rit in het grensgebied van de noordelijke
provincies.
Kort voor Appelscha
is de weg versperd door brandslangen en is de brandweer bezig een brandje te
blussen op/bij een boerderij. Ik zie geen vlammen, maar wel veel rook. Een paar
kilometer verder is de laatste controlepost en ik zie de Quest van Rienk al
staan. Rienk is net voor mij binnengekomen. Hij was ergens verkeerd gefietst en
een omleiding van een kwartier gemaakt. Bij binnenkomst kon hij nog net
Het is kwart over 5
en wel tijd voor iets hartigs. Rienk neemt een omelet en ik vraag om een kop
soep. Het wordt groentesoep en ik laat het me goed smaken. Het afrekenen kost
de nodige tijd, maar 45 minuten later fietsen we toch weer. Rienk en ik gaan
samen verder. Het tempo van Rienk ligt net iets hoger dan dat van mij, maar ik
heb me in de afgelopen uren niet echt moe gemaakt en kan de tempoverhoging wel
aan. Het eerste stuk is erg rustig door een groot heidegebied naar Vledder en
daarna langs de grote weg naar Steenwijk. Ik koop bij een benzinestation even
wat te eten en drinken. Via Giethoorn en Hasselt maak ik de laatste kilometers
en na 303 km ben ik terug bij de ZBC hal. Het is 20 uur en nog net voor het
donker wordt. Het brevet ging dus in precies 12 uur.
Rienk drinkt even
wat en begint dan aan zijn laatste etappe, terug naar Heerenveen. Voor mij
begint het lange wachten op de anderen die ik na Heerenveen niet meer gezien
heb. Vooral over Jaap is alles onduidelijk aangezien die al heel snel uit de
groep verdween.
Ik heb gevraagd aan
de eigenaar van het hotel in Holwerd of hij in de gaten kon houden wanneer
iedereen daar passeerde. Als ik hem bel meld hij dat de drie (Paul, Arvid en
Gert) niet al te lang na mijn vertrek in Holwerd arriveerden en ongeveer een
uur later weer zijn vertrokken. Jaap was daarna gekomen en rond 5 uur weer
vertrokken. Hij had gezegd te verwachten tussen 12 en 1 uur weer in Zwolle te
zijn.
Ik reken uit dat de
drie nog een uur extra op mij verliezen en dat wachten op Jaap niet mogelijk
is. De hal sluit rond een uur of 11, als het badmintontoernooi afgelopen is.
Overigens zei Gert vooraf dat hij vermoedelijk vanaf Appelscha direct koers
ging zetten richting Enschede, zijn woonplaats. Zo maakt hij ook voldoende
kilometers.
Het wachten is dus
begonnen. Zoon Rick belt na anderhalf uur op. Hij was in Deventer op bezoek
geweest bij vrienden en kwam mij nu nog even gezelschap houden. Rond half 11
zie ik Arvid en Paul langs de sporthal fietsen, maar ze komen niet naar binnen.
Een paar minuten later zie ik ze nog een keer langsfietsen en nu komen ze wel
naar binnen. Paul had “maar” 299,25 km op zijn teller staan en wilde per se de
300 volmaken. Gert was inderdaad bij Appelscha afgezwaaid.
Arvid en Paul hadden
vanaf Steenwijk in het donker gereden en omdat geen van beiden een goede
koplamp hadden en alleen Arvid een achterlampje was het wel wat spoorzoeken
geweest. Gelukkig zijn de wegen redelijk rustig en grotendeels voorzien van
voldoende verlichting.
Tegen half 12 gaan
we naar huis, een briefje achterlatend op de voordeur voor Jaap, dat hij zijn
eindstempel kan halen bij de Esso om de hoek en de stempelkaart in de
brievenbus kan gooien.
Zondag 6 april
-
Mail van
-
Mail van
Rienk dat hij onderweg toch nog een bui heeft gehad. Zijn matige zicht in het
donker speelde wel parten, maar uiteindelijk is hij toch zonder kleerscheuren
rond half twaalf thuis aangekomen.
-
Ik haal
de kaart van Jaap op bij de sporthal. Het blijkt dat hij om 01 uur 23 is
gearriveerd. Ik bel hem daarna nog even en hij had een goede rit gehad. Een
lekke band na 25 km zorgde er voor dat wij hem in het geheel niet meer gezien
hebben.